Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 10265 ggr
Saaara
0

Andas konstigt

Min lejonhuvade kanin Tindra andas konstigt. Kan inte riktigt beskriva ljudet… Jag brukar iaf säga att hon "nöffar" för låter lite så. Är rädd att hon har svårt att andas. :/ Lät ganska "rassligt" när jag kännde på bröstet. Hon har haft det såhär ganska länge och jag har pratat med vett. förut några gånger. Men då så mådde hon bra i övrigt. Hon drack, åt och sprang runt som hon brukar. Men den senaste veckan så ligger hon nästan bara still och äter inte så mkt heller. Hon är 7 år gammal så kanske för att hon är gammal…?

Kommer att ringa vettrinären imorgon. Tänkte bara om det var några kunniga som kan veta vad det är? Finns det något man kan göra själv tro?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
0

Oj! såg nu vad många inlägg det råka bli! :$ Råka nog trycka för många gånger på skicka….

Sara

Bamse 08
1

Japp det blev typ 5 trådar,

Men aja jag skulle ringa vet

What doesn't kill you makes you stronger.

Zvintos
0

Har det kommit plötsligt, eller brukar hon möjligtvis låta så på våren/sommaren?

Saaara
1

#2 Jo, jag ska ringa vet imorn. :p

#3 Jag tror det blev så när hon var i bråk med några andra kaniner och skadade blandannat nosen. Det var över ett år sedan. Men just nu har det blivt värre.

Sara

Bamse 08
0

#4 nosen andas de med så det kan vara det att den kanske har kommit åt någon luftsrupe när de bråkat

Pelzi
0

Snarkar den? det gör iallafall min kaninhonas kompis (kastrerad hane) och han gråter ochså om amaranth (honan) är borta bara 5 min för han tror att hans kompis är död XD

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Saaara
0

#5 Ja, det kan ju vara det..

#6 Jo, hon "snarkar" eller vad man ska kalla det. ^^

Sara

Pelzi
1

Tror inte att det är farligt för Jesper (Snark och gråt kaninen xD ) är 8 år och har gjort det hela sitt liv :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[sstorm]
0

Att kaniner låter rossliga i halsen är inte bra, själv separerar jag dem från de andra alt. tar bort dem helt eftersom det kan vara smittosamt… Men jag är ju över försiktig för att inte andra kaniner ska bli smittade hos mig

Henwen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

9: Att en kanin låter rasslig behöver inte alls vara farligt!

Många franska vädurar låter som små griser vilket inte måste betyda att de är något fel. Min ena franska hane jag har nu låter väldigt mycket väldigt ofta, i början trodde vi att det var fel på honom och jag lät veterinären kolla på honom och det finns inget fel alls och är absolut inte smittsamt. Vissa kaniner "pratar" genom att låta som griser men självklart kan det vara något annat också. Vill bara få fram att det inte behöver vara farligt.

Och dessutom handlar de ofta om luftrören, inte om lungorna, kaninerna får in perfekt med luft men de låter konstigt då det sitter en störning i luftrören.

[sstorm]
0

#10 de är skillnad att de pratar och låter anstränga när de andas

Henwen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det är självklart men samtidigt pratar alla kaniner olika vilket gör  att det är svårt att säga här om de är farligt eller ej, min frasse låter som att han ska dö, folk har trott att det varit stora fel på honom då han grymtar otroligt högt ibland när han andas, men som jag sa är hans luftvägar kontrolerade och det finns ingen fel. Det jag ville få fram till Saara, att det kan vara ett fel i andningen lika mycket som det inte behöver vara det.

Bamse 08
0

HAR DU RINGT ÄN?

Saaara
0

Jag har ringt och ska nog åka in med hon nu under veckan. :)

Sara

Bamse 08
0

Oj förlål det stod med stora bokstäver hade vist caps lock påSkäms

Vad bra att du ska göra det