Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1665 ggr
tesselituss
0

Proteinrikt foder?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Behöver hjälp med nått bra foder så man får upp hullet på mager kanin!

Kan man ge dem lusern som man ger till hästar?

Kan tilläggas att han e en pigg, glad go kanin, men mager!  Så jag tror inte han lider a de direkt utan är "en smal individ". Men jag vill ha upp han i hull.

Han är dålig på att äta sitt hö kan tilläggas. Aldrig vart direkt intresserad av det.

Nått tips? på hur man kan få han att äta sitt hö bättre?

Kram /Tess

tesselituss
0

putar upp

Kram /Tess

Westham
0

Msn tess

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

tesselituss
0

yes commin!

Kram /Tess

Eriikaa
0

Tycker att Cuni Complette är bra. :]

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

tesselituss
0

Oki, och de säljs vartdå? :)

Kram /Tess

Eriikaa
0

Tror det finns i de flesta djuraffärer. Köper mitt på djurmagazinet. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[Luppa]
0

#4 Cuni complete är ett kanonfoder, men vet inte om det är så värst proteinrikt?

TS: Ja, det går att ge kaniner lucern. Dock är kalciuminnehållet i pelletsen mycket högre än vad en kanin ska ha. Då är mix/hackat strå bättre.
Min erfarenhet är dock att det är väldigt få kaniner som äter lucern, oavsett format. De verkar inte gilla smaken.

Eriikaa
0

#7 - Det innehåller 15 % proteiner. :)

http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=12347&pro=12348&fam=224&ani=5332&rac=0

Där finns mycket info om fodret!

[Becca-]
0

Rekommenderar Oxbows kaninfoder. Jag tror att dem har ett foder som är speciellt anpassat till kaniner som ska gå upp i vikt m.m. Googla på Owbows kaninpellets, och kika in på deras hemsida. Där står det.
Mycket fibrer, högst på hela marknaden! Och pelletsen är i grund och botten gjord av hö. Superbra!

Har även en artikel om det på Hermelinkanin. Men först och främst måste han ju börja äta hö. Vad är det för hö han får? Hur mycket pellets får han?

[Becca-]
0

Här kommer lite info om fodret jag babblade om:

Oxbow Bunny Basics 15/23 är ett foder som lämpar sig bäst till växande ungdjur, dräktiga honor, samt djur som behöver gå upp i vikt av någon anledning.

Huvudingredienser:
Alfalfahö = fibrer och protein
Soya produkter = fibrer, protein och hälsosamt fett
Vete = kolhydrater och energi

Näringsvärde enligt analys:
Fibrer  (min)  22%
Fibrer  (max)  25%
Protein  (min)  15%
Fett  (min)  2%
Kalcium  (min)  0,85%
Kalcium ( max)  1%
Fosfor  (min)  0,25
E-vitamin  IU/KG  140

Pris (ca) : 2.2 kg - 215 kr. 
4,5 kg - 395 kr. 
22 kg - 700 kr.

tesselituss
0

Tack så mkt! Nu skall han bli tjockis!!! :)

Kram /Tess

tesselituss
0

#9 missa din fråga ang vad han får för hö och hur mkt pellets.

Jag har provat med olika sorters hö. han bara totalvägrar äta det, spelar ingen roll vilket jag kör, har hö från stallet, köpt örtbaserat hö, provat massa olika, men som sagt, det går bara inte att få han att äta det!

Han äter inte så mkt pellets heller, men däremot så slukar han grönsaker och frukt…..

Och står lite i valet och kvalet, några säger att jag skall ta bort allt annt så börjar han äta höet när han e hungrig, men jag e rädd att han skulle ignorera höt ändå…..dilemma!

Han slukar varenda grässtrå han hittar nu när vi e ute…så jag förstår inte varför han inte äter höet..:(

Kram /Tess

hjartelyckanskaniner
0

Även Selective är ett fiberrikt foder. 22% fiber. Tror kaniner ska ha runt 18% fiber och de flesta pelletsarna innehåller Max 15% fiber. Jag testade Selective och det fungerade inte på mina kaniner dock. Köpte 2kg för 199kr på Arken Zoo. Det är ett dyrt foder om man har många kaniner och bara ger Selective men jag blandade med RR.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Kaninlycka]
0

Jag skulle rekommendera att du kör en diet på enbart hö, grenar och bladgrönt tills han börjar äta höet. Att göda en kanin med pellets är fel väg att gå. Hö ska vara 80-90 % av kaninen födointag. Satsa på ett bra hö och byt ut ofta så det alltid är frächt.

Sedan kan du lägga till en liten del pellets som tillägg för att han ska få i sig allt han behöver. Så pass lite att han äter upp det direkt och är hungig på hö övrig tid av dygnet. Att ge lite pellets i aktiveringsboll är ett bra sätt att få kaninen att se pellets som en belöning och inte huvudfoder. "Åh nu kommer den roliga bollen med godis… Sedan äter jag mig mätt på hö".

Snart är det sommar och då kan du plocka in gräs och örter utifrån, det brukat få smala kaniner att gå upp i vikt.

Hö är livsviktigt både för tarmarnas funktion och för att hålla tänderna i skick. Grenar sliter framtänderna, grovt ströfoder sliter kindtänderna.

[Becca-]
0

Det du kan göra är att linda in hans favoritgodis, typ torkade äppelbitar eller något i lite hö och vira ett tunt snöre ett varv för att hålla höet på plats. Höet luktar då godis, och han måste äta alternativt dra bort höet för att hitta godiset. Vira inte för mycket hö runt bara. Annars tycker jag faktiskt att du ska sluta ge pellets, och bara lite frukt + grönt tills du ser att han börjar äta av sitt hö.

tesselituss
0

#13 Ja men de e inte så dyrt med tanke på att de bara är en som behöver det. De andra e ju bra i hull, nog till och med lite i kant till överhull. DRagit ner på deras pellets, så nu får de typ nån matsked pellets varje dag typ och massa hö!

#14 Jag har bra hö, analyserat och topppenfint, men han vägrar, så då har man fått prova annat hö.

Skall prova med pelletsbollen! Men först prova #15 tips? så han kanske börjar äta lite hö, för han vägrar att ens ta de i munnen.

#15 skall prova att linda in frukt i hö, bra idé! Taaack!

Mer tips? är jättevälkomna, vill att min lilla bäbis skall bli rund och fin!

Kram /Tess

tesselituss
0

#15 Åhhh jag provade att linda in äppelstavar i hö, och han fick i sig lite hö, men lite är bättre än inget nu i början! Så nu gömde jag lite äppelstavar i hans höhäck, så kanske de kan bli lite mer lockande att gå dit o leta i mellanåt?!

Kram /Tess

[Becca-]
0

Du kan ju även "gnugga" in höet i äppelbiten så att det blir lite äppelsmak på höet. Lura honom lite. Superbra att det funkade iallfall!

tesselituss
0

#18 de klurade jag ut alldeles själv med, så de gjorde jag innan så nu har han knaprat i i´sig hö!

in o kika på

http://tesselituss.blogspot.com/2011/04/alskade-lilla-boss-vilka-framsteg-du.html

Kram /Tess

jossan84
0

Är kaninen mager för att den saknar fett eller har den dåligt med muskler? Har den alltid varit mager eller har det kommit plötsligt? Får han något annat än hö nu? Har den dåligt med muskler så satsa på ett bra hö med mycket cellulosa, kanske hösilage skulle vara mer smakligt :) Mycket cellulosa gör sa att fler mikrober bildas i tarmarna, mikrobproteinet är största delen av den protein kaninen tar tillvara på. Den är dålig på att använda vegetabilsika proteiner.

tesselituss
0

han  saknar både fett och muskler. Han har alltid vart så här smal men man tyckte att han skulle väl börja lägga på sig, i och med han börjar bli äldre, e 5 månader. Och nu när jag provat det jag tänkt på och d e inte gett nått resultat så frågade jag här.

Men nu tack och lov verkar de som poletten trillat ner för han, för nu har han tuggat hö mer eller mindre sedan i förmiddags! :D

Så nu avvaktar jag och ser om han fortsäter äta sitt hö!

:) Tack alla för eran hjälp!!! Ni e toppen!

Kram /Tess

Lina R
0

Avmaska….

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

tesselituss
0

#22 det handlar inte om mask, utan att han ej åt, har har redan ökat i vikt, men tack för tipset ändå…

Kram /Tess

tesselituss
0

Måste meddela, Boss har på 9 dagar gått upp 191 gr!

Så nu väger han 1139 gr :)

Kram /Tess