Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1120 ggr
mulligast
0

Ny kaninägare

Är min dotter nu och snart nog även min son.

Nu har jag lite frågor till Er.

Kaninerna, som båda ska vara hanar (och ska bli kastrerade) fungerar det att de sover inne i "stora" burar på varsitt håll och att de är ute tillsammans om dagarna (iaf på sommarhalvåret) i en utehägn på 3-6 kvm. de kommer självklart att ha olika krypin att tillgå mm mm.

Måste man, om man inte har dem där dygnet runt, gräva ner nät, eller går det att ha dem direkt på gräset?

Och om det inte går att ha dem direkt på gräset, kan man lägga plattor på marken och sedan lägga på jord, sand, gräs mm?

Hoppas på snabba svar för jag vill påbörja bygget Skrattande

Zvintos
0

Jag skulle inte rekommendera att ha de i olika burar och låta de träffas i Hage, detta gäller oavsett kön.
Då är det bättre att ha de själva helt, för att undvika bråk.

Man måste inte gräva ner nät om man inte vill, om man inte ska ha de där dygnet runt.
Är det dock en kanin som gillar att gräva, eller om man kommer lämna de utan uppsyn en längre stund, skulle jag definitivt rekommendera att man gräver ner starkt nät i botten (samt såklart har tak).

mulligast
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ok… vad synd för jag skulle verkligen vilja att de hade kunnat vara ute tillsammans…

Men men då får jag bara dela av rastgården med kompostnät :-)

Jo tak hade jag redan bestämt att vi ska ha :)

Fridaaaa
0

Hade varit bättre att ha haft en kastrerade hane med en hona :)
Men antingen har man kaninerna ihop hela tiden eller inte alls.

#2 Kompostgaller kan dem hoppa över om dem vill, i så fall får du ha tak på rastgården (vilket man ska helst ha om man inte har koll hela tiden) :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[aammE]
0

Och de kan bråka genom gallret, hade en hane som smet när en annan hane var i sin kompostgallerhage. Det slutade med en kluven läpp och en trasig nos… (det gick på en milisekund).

lomsen
0

Inte säkert att ha ens 2 kastrerade hanar ihop nej, och ja, gräv ner nät, mina honor gräver sig ur hundgården hela tiden och parar sig genom galler med hanar mm så vi ska också gräva upp hela "hundgården" nu lägga ner minknät och sedan fylla på med jorden igen-mycket jobb men det är det värt hoppas jag.

kaninsnobben78
0

Två hannar gå ej ha i ihop dom kan slos då  en hane som är kastread och hona går i hop och två honor  gå

LinneaJohaanson
0

Säger som ovanstående, absolut inte två hanar tillsammans. 
Och även bara ett galler imellan är ett nej.
Hr även jag haft en hane som rymt och blivit helt trasig i nosen och läpp av att hälsa genom galler. Med tanke på att det är nos som blir skadat så kan det bli ganska så farligt.

Kastrerad hane med hona fungerar bäst.
Dock att ha tillsammans hela tiden.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[aammE]
0

Absolut bäst är kastrerad hane och kastrerad hona.