Färg hjälp
Jag har en Viltgrå Wienertecknad Blåögd hanne här hemma.
Vad jag förstått så är viltgrå en dominant färg och majoriteten av ungarna i en kull blir viltgrå? (eller cyklar jag nu
)
Jag hade tidigare en gul wienertecknad blåögd hona som jag parade honom med, färgerna i kullen blev gul samt viltgrå färgade ungar.
Vet dock inte om de var Viltgul eller Gul då jag inte lärt mig skillnaden ännu.
Men till min fråga: Vilken färg? måste hannens partner vara för att de inte ska bli enbart viltgrå?
I denna kull blev det ju två färgat, men var det för att honan troligen var viltgul och inte enbart gul?
Jag har hört att de med vitblåögd i stammen kan plocka fram olika färger när man parar oavsett vad partnern har för färg, eller gäller det att båda är wiener (har vitblåögd i stammen) då?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Det finns ingen färg som heter gul. 
Det spelar ingen som helst roll vad den viltgrås partner har för färg, om inte den viltgrå bär på annat.
Paras den exempelvis med en svart och den inte bär på enfärgat, så blir det viltgrå.
För att få svart krävs att den bär på enfärg.
Hur menar du med att vit blåögd kan plocka fram olika färger oavsett vad partnern är för färg?
En vit blåögd har alltid en färg under det vita, men vilken vet man ju inte i och med att det inte syns.
I regel gäller där samma som för alla andra färger att det beror på Vilken färg? det är, vilken den paras med och vad båda bär på.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Gör de inte!? =S
Då har jag lärt mig fel, men varför står det då gul på kaninfarg.se?
Okej, hur vet man att den är enfärgad eller bär på det?
Ush, känner mig urusel på färger!
Jag har fått höra att om man parar med vit blåögd så kan andra färger komma fram, men antar att de menar de färger som den vit blåögda bär på?
Ojojoj, färger är verkligen inte min starka sida. =/

Du vet inte vad en vit blåögd bär på för färg om du inte har testparat och på det viset fått fram det,
Det finns ingen färg som heter gul, däremot är det gulanlag som ger viltgul och madagaskar.
Om den viltgrå hanen gett viltgula ungar så bär han på ett dolt gulanlag och du kan då ex med en viltgul eller madagaskar kanin även få viltgula ungar.
#2: Precis som #3 skriver så finns det ingen färg som heter gul.
Däremot ett anlag som heter gult och som ger de "gula" färgerna såsom madagaskar, isabella, zobelsiames etc.
Man kan veta att en kanin bär på enfärgat om den har en enfärgad förälder.
Annars vet man det inte förrän den gett enfärgade ungar.
#3 Okej, då fick jag det gula klart iaf.
Okej, så det är alltså tack vare att han troligen hade ett dolt gulanlag då som gjorde att det blev viltgula ungar i kullen?
Men om hon inte hade haft gulanlag, då hade det inte blivit viltgula ungar?
#4 Okej, men om jag ska få någon annan färg än viltgrå i kullen så måste jag para med en enfärgad eller åtminstonde med anlaget?
Men om jag ska till exempel få fram Isabella färgade ungar, då krävs det att även hannen bär på Isabella?
Dvs. båda parterna måste bära på färgen för att få fram den.
#5: För att få fram isabella så krävs det att:
den viltgrå bär på gult (vilket han har i och med att han gett viltgul), blått och enfärg.
Sedan ska han ju paras antingen med en isabella eller någon enfärgad/viltfärgad som har anlagen som krävs (gult+blå+enfärg).

Om hon inte haft gulanlag hade det inte kunna bli viltgula.
Parar du med en kanin med gulanlag så kan du ju i alla fall få viltgult också.
För att få isabella krävs det att båda föräldrarna bär på både gulanlag och blåanlag, eftersom en isabella har både två gulanlag och två blåanlag.
#6 & 7 Okej, då vet jag.
Svårt att få andra färger med hannen med andra ord, han är renavlad på viltgrå (förutom korsningen med vitblåögd) så långt jag kan se och jag kan inte se vad som döljer sig i hans stam eftersom att han inte är märkt så man kan kolla upp det på så vis (om det nu går dvs.).
Men tydligen hade han ju dolt gulanlag, blir svårt att hitta en passande hona till honom.
Ska byta ut min hona nu och köpa in ny då jag anser att hon är mer passande för utställning än som kel då hon har fina linjer.
Får bli en med gulanlag i alla fall.
Vilka mer än isabella, madagaskar och zobelsiames har gulanlag så jag vet vilka färger jag kan välja emellan?
#8: Alla färger med bb i sin genkod, vilket är en hel del färger.
Enklast är att du går in på kaninfarg.se och kollar, för det är för många färger för att rabbla upp alla.
Men de vanligaste gula färgerna är just de du räknat upp, dvs madagaskar, isabella, de olika zobelsiameserna och viltgul.
#9 Okej, ska kolla upp där.
TAck fär hjälpen!