Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4647 ggr
imsuchadiva
0

Kan inte bestämma mig..

Jag kan inte bestämma mig ang om jag ska märka kaninerna eller ha ringar på dem.

Ringar
Fördelar: Man gör det själv, billigt
Naktdelar: Fult, avskavd päls, risk att tappa ringar?, känns som de ska fastna.

Märkning
Fördelar: Motsattsen till naktdelar på ringar
Naktdelar: Måste göras oss veterinär, dyrt

Sen är det väl inte riktigt bestämt om öronmärkning ska tas bort i framtiden på kaniner? Eller?
Känns som man slänger massa pengar i sjön om man ska införskaffa en tång för ca 1000 kr.

Vill gärna ha era åsikter ang de olika märkningarna som finns.

Emelie
0

Jag tänker såhär:

Jag börjar med ringar, och blir det sedan tillåtet att börja öronmärka själv igen så får jag överväga då om jag ska införskaffa en märktång eller inte.

Angående att det är fult så syns ju inte ringarna på lejonen. Däremot lär de ju synas på rexarna ..

Det är också lättare att snabbt se kaninens nummer om det sitter i örat. Ska man kolla en kanin med benring måste man först vända den på rygg osv. så det krävs ju lite mer om man har snålt om tid ;D

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Baralisah
0

Min Franska vädurs hane har en ring, sitter löst men inte så löst så att den går att ta av. Han märker ingen ting och bryr sig inte om den.
Visst, jag har sett väldigt otäcka bilder ang. Ringar.. Men om ringen skulle sitta för tajt så kommer jag åka in till en veterinär och ta av den.

Jag var väldigt emot ringar, men nu när jag har en kanin med ring och får se med egna ögon, så är det ganska lätt. Men självklart var öronmärkning dubbelt så mycket lättare och smidigare när det fortfarande var lagligt.Glad

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

imsuchadiva
0

Det låter åt att jag iaf ska beställa ringar åt kullen som snart ska märkas, tycker jag att det verkar funkar så forstätter jag nog med ringar.

Vill gärna ha fleras åsikter :)

Zvintos
0

Jag har ringmärkt första kullen och är riktigt nöjd.

Froste har numera haft sin ring sen 6v ålder och han blir 6 månader den 30:e.
Jag tror knappt han vet om att ringen sitter där.
Så fort jag trädde på ringen och satte ner honom, satte han sig för att äta.
Inge omkringsprättande med benet eller något.
Han har ingen avskavd päls där ringen sitter heller, utan det ser jättefint ut. =)

Har lite bilder från när han var mindre och nyligen fått på ringen.
Kan ta några nya för att visa hur det ser ut nu.

När han sitter syns ringen inte alls.

När han ligger ner syns den däremot.

Närbild

Såhär sitter ringen idag.
Den må se ut att sitta tajt, men det beror på hans fluffiga päls.
Den är fortfarande en hel del mellanrum mellan ringen och benet. =)

Ang fastna så visst kan det säkert hända.
Likväl som det kan bli komplikationer med öronmärkning.
Risken är väldigt liten, även om den alltid finns där.
Men så är det med allt.

Emelie
0

Det ser ut som att du också borde satsa på ringmärkning Fredrika! Tungan ute

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

imsuchadiva
0

Tack för ditt svar och dina fina bilder på din otrligt söta kanin NinniH.

Blir som sagt att beställa ringar till den här kullen, nu gäller det bara att lista ut vilken strlk man ska ha :P

Emelie
0

#6 Storleken funderar jag också på .. allt är lite krångligt i början.

Zvintos
0

#6: Ett tips? är att mäta benet på en vuxen med ett skjutmått.
Mät sedan även tassen.

Sen väljer du en storlek som är större än benet är, men mindre än tassen. =)

imsuchadiva
0

www.plingeling.net hittade jag en bra sida.
http://www.plingeling.net/index.php?page=ringmaerkning
den finns under artiklar, sedan ringmärkning.
Finns även en läk till en engelsksida, det verkar bra det lilla jag lyckas förstå.

Lejonhuvade kaniner ska ha skafs B strlk.
Frågan är bara vad rexar ska ha..
Men ska ut och mäta :)

imsuchadiva
0

Rexar ska ha E engligt http://www.thebrc.org/rex.html

Himla bra sida måste jag säga.

Emelie
0

#10 Är det då E enligt Skafs storlekar eller engligt brittiska storlekar? Bara så du inte beställer fel tänkte jag!

imsuchadiva
0

Är det inte samma storlekar? :O

Zvintos
0

#12: Nope, det är tyvärr inte riktigt samma storlekar.
Dvärgväduren ska enligt engelska storleken har ring K, vilket inte finns att beställa hos KAF.
Går man efter vikt ska dvv ha ring B.
Jag har ring D till mina.

Därför är det smartast att mäta på sina vuxna djur, snarare än gå efter någon lista.

Emelie
0

#12 Såhär har Niklas (plingeling) skrivit i sin artikel: "Lejonhuvad kanin har t.ex ringstorlek C i England, vilket matchar storlek B i SKAFs lista = 15 mm".

Så mät noggrant först så det inte blir fel.

KaninenWilma
0

Måste man märka sin kanin?

Emelie
0

#15 Alla som vill ställa ut och kunna registrera måste märka sina kaniner. Annars är det inte nödvändigt.

imsuchadiva
0

Jädra skit också. Vi har inga skjutmått hemma så kan inte mäta :/

Men har tittat lite till i listorna, det bör väl vara E till rexar? 17,37 enligt BRC 18 enligt SKAF. Hittar ingen annan som matchar bättre.

Och enligt skaf är vikten på E 3,01 - 4,01 kg.
Så vad tror ni?

Emelie
0

#17 Om dina rexar blir inom standarden så borde det ju funka!

Det är väl lite bråttom för dig med att beställa eftersom det tar ca 21 dagar innan man får hem leveransen? :O

Zvintos
0

#17: PMa elinswe här på sajten och fråga, hon föder upp rexar. =)
Eller bara skicka iväg ett mail, finns kontaktformulär på hennes hemsida.

Zvintos
0

#18: Fast så lång tid tar det oftast inte. ^^
När jag beställde mina tog det 2 dagar innan de låg i brevlådan, och då beställde jag ändå under sommaren när många kullar föds.

Emelie
0

#20 Oj, det var inte illa! Bra att veta när jag själv ska beställa. De skriver väl 21 dagar så att de har lite marginal ifall något skulle hända antar jag?

imsuchadiva
0

#18 jovars det tror jag nog allt att dom gör :P

#19 tack. Mejlade henne på en gång :)

Zvintos
0

#21: Ja, det skulle jag tro.

imsuchadiva
0

#19 märkte inte med ringar. Men mejlat en annan tjej som har rexar och som jag tror märker med ringar :)

monica551
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17  Denna kanin är en svart rex och var märkta med E-ringar.
Denna vägde 2,88 kg och märktes med ring för 3-4 kg kanin. Ändå hände detta!!!

imsuchadiva
0

Håller man koll så blir det inte så illa :)

Emelie
0

Fast det förusätter ju också att de man säljer till även håller koll. Och det är ju svårt att veta om de gör efter man sålt kaninen. En sån risk finns ju inte med öronmärkning.

monica551
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Denna kanin är en castor rex och var även den märkt med E-ring. Han vägde 3,15 kg så det skulle ha varit god markinal med en E-ring. Men icke!!

Som du ser så är benringen så inbäddad i benet att den ligger i samma nivå som huden. Nästa benring uppåt i storlek skiljer 2 mm i diameter. Gissar att inte ens en 2 mm vidare ring hade hjälp denna stackars kanin.

Behöver man gissa att detta måste ha gjort fruktansvärt ont på honom!!   Gråter

imsuchadiva
0

Som sagt, håller man koll så hade det inte hänt. Ringarna bör kontrolleras nästintill dagligen så de inte blir för små.

monica551
0

#29 Men "när" det inte sker så kan detta hända. Och jag tycker att det är bra att man vet om det och har med det i beräkningen.

imsuchadiva
0

Kontrollerar inte ägaren ringen ofta, så att något sånt här händer, tycker jag inte att personen är lämplig till att ha kaniner.

Baralisah
0

Jag tror verkligen Monica kollar kaninerna ofta, då hon ställer ut och håller på med Avel.

Dock kan det hända ändå, det är inte ägarens fel tycker jag.
Man vet aldrig om detta bara kunde hända på några få dagar, Mocia kanske tog för givet att benet inte skulle växa så snabbt. Jag kollar inte min kanins ring varje dag, men 1-2ggr i veckan kollas den.

Tarkie
0

#31 Förlåt men. Sånt där kan hända över EN NATT (!!). Har hört flera uppfödaren som kvällen innan kollat kaninens ben sen på morgonen dagen efter är det helt varigt. Inte är man olämplig ägare för det O.o..

SÅ om din kanin fått ett sår på ryggen över en natt. Är du olämplig djurägare då eller? TROR inte det.

imsuchadiva
0

Är nog snarare du som är dum, då du alltid ska kommentera med otrevliga svar.
Att en ring blir för liten över en natt kanske händer i din fantasi, men inte i verkligheten.

Tarkie
0

Och det du sysslar med nu är Förtal. Då du anser att hon inte är lämplig ägare. Fast du inte vet ett skit om hur hennes kaniner har det.

Nu ska jag också göra ett förtal: Tror nog att Monicas kaniner har det mkt bättre dina ;)

---

Ehh, i min fantasi.. Synd att det finns bevis att det kan hända över 1 natt :)

imsuchadiva
0

Jovisst, bryter kaninen benet på natten så det svullnar så är det klart att ringen kan bli för liten.

Det du håller på med är bara dumheter. 
Du behöver inte lägga ner någon energi på att svara på mina trådar mera :)

Tarkie
0

#6 Nej. Sweden är ett fritt land ;)
--

Nej det räcker med att ringden börjar skava under natten så blir det sårigt dagen efter. Så fortfarande. Benet kan svullna upp av irritation, bli varigt osv över en natt!

Säger vi att benen svullnar upp under natten. Så trycker huden och det skavar mot ringen. Det slutar med att kaninen får sår där = På några timmar.

imsuchadiva
0

Om ringen inte sitter för tajt så får kaninen inte skav. Glad

Tarkie
0

#8 Lär dig läsa :)

Det räcker med att benet svullnar upp. Då börjar det skava. Eller att  den åker upp lite för mkt. Sen är kaniner bra på att skada sig. Så ja, det omöjliga blir möjligt ;) SÅ, har man otur får man sår redan efter första dagen.

Finns kaniner som kliar där ringen sitter t.o.m. Och då blir huden såå irriterad så du inte kan ana det.

Sen så tycker inte jag att du ska komma och dalta med skitsnack. För har man otur blir det sår redan efter 1 natt. Du har inte ens erfarenhet om ringar (om man kollar din topic) så du kan igentligen inte tjafsa emot när Monica säger att man ska ha sånna där saker hon visade i baktankarna. För när det väl händer, så sitter man där med en kanin med skadat ben!

Ja, på alla levande varelser så svullnar kroppsdelar upp under natten. Tex på oss människor så är läpparna större och benen är tjockare på morgonen bla. ;)

imsuchadiva
0

Du kan själv ta och lära dig att läsa samt vara trevlig.
Har inte tjaffsat imot, jag har sagt min åsikt. Vilken du tydigne inte tål.

eeh, jag har själv ring i läppen, aldrig varit svullen så. Glad
Ang att ben kan svullna är för att de inte ha möjligheter att röra sig på natten. Då är sitter de i för små burar.

Du verkar ju inte ha några erfarenheter själv.

Baralisah
0

Helt onödigt att tjaffsa om detta. Man är inte en oansvarig ägare bara för att det som hände, hände Monica. Säger faktiskt som Tarkie, det kan uppstå sånt efter en natt, jag tycker inte du ska klandra Monica för det.

Om det hade hänt dig så hade du blivit jätte ledsen om folk säger som du sagt till henne, att man inte ska ha kaniner och inte är en lämlig kaninägare.

Det kan dock hända vem som helst, tråkigt nog hände det Monica och jag vet att hon har bra hand om sina djur.Glad

Lycka till med dina ungar och hoppas dem inte får några sår eller liknande.Glad

imsuchadiva
0

Hur svårt ska det vara egentligen?
Jag har bett om folks åsikter ang ringmärkning, inte åsikter om vad jag svarar till folk.

Baralisah
0

Och jag har svarat ang din fråga om ringmärkning högre upp.

Men tyckte dock bara det var onödigt att hålla på och tjaffsa om detta i denna tråd. Man behöver dock inte vara otrevlig, ingen av oss.

imsuchadiva
0

Då hade du ju inte behövt skrivit nu :)

Linnet
0

Skönt att jag slipper fundera över sånt som märkning, jag föder bara upp kelkaniner, så dom är omärkta. Men jag skulle nog föredra öronmärkning om jag skulle märka kaniner, tycker det verkar lite riskabelt med ringar.

imsuchadiva
0

Är ju riskabelt med öronmärkningar också, då en del veterinärer vill söva kaninerna.
Jag tycker det är viktigt att märka kaninerna så man vet vem dem härstammar ifrån, lätt att få reda på en kontaktperson omkaninen rymmer.

[vretenskaniner]
0

Disskutera om trevliga saker, och om ringarna istället för att tjafsa, ser så otrevligt ut! :)

imsuchadiva
0

Har bett Medarbetare rensa tråden, men de ville tyvärr inte göra det.

Tarkie
0

Vi diskuterade ju ringmärkning. Att det kan uppstå problem efter en natt bara.

Nej syftade inte på ring på läpparna. Utan at läpparna blir större på morgonen och under dagen minskar dem. Det är helt naturligt. Vilka har inte vaknat med rödsprängda läppar och efter någon timme är det nere?

Syftade på att det är NATURLIGT för kroppsdelar på alla djur (vi är ett djur) att svullna upp under natten.

Sen förstår jag inte du kan säga att burarna är för små? Tror icke att en kanin som bor i en 200x80 bur rör sig mera än en som bor i en 120x60 bur under vinterhalvåret…

Sen sitter kaninerna stilla när dem är i burarna. Man ska inte tro att dem dampar runt som dem gör när man kommer.

Claudia90
0

Min näsa är alltid lite mera uppsvullen, allting på kroppen blir det faktiskt när man stigit upp, inga konstigheter med det.

Gällande ringmärkning, så är jag glad att jag inte är uppfödare idag. Jag hade nog märkt mina djur iallfall, OM jag varit uppfödare. Jag har pratat med några av de stora kaninuppfödarna och de märker sina djur själva fortfarande. Man har inte råd att lägga ner 1000:-, eller vad de nu kostar att mörka hos vetten, plus dessa risker de finns med att söva en liten stackars kaninunge.

Och de här med ringmärkningen är rena idiotin! Folk har märkt sina kaniner i urminnes tider, varför skulle det bli så farligt nu för? idag har vi bra och anpassade tenger, och om jag inte är helt ute och cyklar så kyler man även ner örat innan?

Ne de där är bara trams. Stackars kaniner som är ringmärkta som får massa sår :(

MajaL
0

Jag kör lite blandat, med båda, men främst ring.

Jag brukar kolla att ringen alltid går att snurra, och att den helst "hänger" lite , alltså att den inte sitter tajt.

Ringarna går att klippa bort, och om man ser att ringen börjar bli aningen för tajt runt benet, eller att det skavt lite under natten, så klipper man ju bort ringen.

Ett ben hinner svullna under en natt och bli en aning skavt, men jag är tveksam till om skräcksenarierna ovan verkligen kan ha hänt över en natt bara. Ser ut som om ringen haft dåligt med spelrumm hela tiden.

Ringarnas storlek är ju delvis anpassade efter raster och vikt, men man bör alltid mäta kaninens föräldrars ben innan man märker ungarna, om det är så att föräldrarna har grövre ben så får man ju ha en större ring.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0

#50 Det är tången som kostar ca 1000 kr att köpa. Besöken hos veterinären vet jag inte vad de kostar.
I englad, tror jag det är, har man väl ringmärkt kaniner i över hundra år?
Samt så ringmärker man ju fåglar..

Ang att en del uppfödare fortfarande märker själva tycker jag är extremt fel. En lag är en lag.

#51 precis håller med dig helt och hållet.

Någon som vet vad ett skjutmått kostar ungefär?
orkar inte leta reda i våran verktygsröra :P

pigelina
0

#52 sjutmått är inte specielt dyrt tror ja:P ingen aning men jag har en av plast så dom borde inte kosta så mkt:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

KaninenWilma
0

Vad är sjut måt ? :)

imsuchadiva
0

Sök på google på skjutmått så får du se :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

#54: Kort förklarat används skjutmått när man behöver ta reda på någontings diameter, tex en skruv.
Hur ett sådant ser ut, finns att se om du söker på google precis som #55 säger.

På samma sätt kan man ta reda på diametern på kaninens bakben och därmed välja storlek på ring.
Ringarna är nämligen sorterade efter deras diameter.
Står det 18mm innebär det att ringen är 18mm tvärsöver.

Emelie
0

Typiskt att sådan tråkig stämning ska uppstå ..

monica551
2

**Lika bra att jag gör ett litet inlägg känner jag.
**
Mina två kaniner som detta handlar om hade det lite FÖR BRA!
Dom bodde i stora inhängnader på 5 kvadratmeter så jag tror nog knappast att dom hade för små utrymmen. Snarare tvärt om!!
Då dom skuttade runt så mycket och hade kul så rörde sig självklart ringarna mer än om dom hade suttit still i en innebur på 1 kvadrat. Så jag gissar att friktionen pga all Motion dom fick (genom att röra sig så mycket DOM SJÄLVA ville), gjorde att dom fick skav. Och genom skavet en irritation och genom det en svullnad och genom svullnaden så blev självklart ringen för tajt med sår som följd.

Jag kollade ringarna en gång i veckan vilket jag anser vara tillräckligt. Men tydligen inte då detta uppkom inom loppet av sju dagar. Då jag sju dagar innan upptäckt inte kunde se att ringarna satt för tajt. Och inte sjutton växer en redan vuxen kanin så mycket på en vecka att en ring växer fast på detta sättet.

Men eftersom jag nu anses olämplig som kaninägare så kanske jag ska ändra mitt djurhavande och inte låta mina kaniner få skutta och röra sig på ett naturligt sätt för en kanin.

Själv har jag alltid ansett mig som en stor djurvän. Jag har betydligt större mått på mina burar än vad reglerna föreskriver, låter mina djur få Motion i rashagar (den största är på 24 kvadrat), ger näringsriktig mat, högkvalitativt hö, frisktvatten och rikligt med fin vetehalm i burarna.

Bara att inse att jag nu mer inte håller måttet för att anse mig som djurvän utan tydligen nu mer anses som en VANVÅRDARE av mina älskade djur.

Jag hoppas innerligt att signaturen "imsuchadiva" gör ett betydligt bättre jobb med sina kaniner än vad jag gör med mina 20 kaniner.

Kanske lika bra att jag säljer av alla mina kaniner och slutar med min uppfödning. Men vem vill ha mina vanvårdade djur som bor i stora burar med fin fräsch halm, näringsrik mat och får färsk frukt & grönsaker, grenar att gnaga på, välklippta klor, fina i hull och fina pälsar? Konstigt att ingen domare har klagat på mina djur på utställningarna jag varit på!

Tråkigt när folk "anser" så mycket utan att först tänka efter vad dom i själva verket egentligen har för grund till sitt såkallade åsikt.

Personligen så anser jag att detta var en högst beklaglig händelse som man inte hade kunnat förutspå, då allt sköttes enligt de rekommendationer som givits. Och jag delgav dessa bilder i informations syfte på denna sida i hopp om att händelsen inte skulle upprepa sig för någon annan. För nu har man fått denna vetskap om att detta kan hända och det på relativt kort tid, (på bara ett fåtal dagar).

Jag skriver inte detta för att stöta mig med någon, utan jag skriver detta för att jag inte vill framstå så den djurplågare som vissa ville utmåla mig för att vara.

/Monica

Rafflan
0

#50 Tycker du man ska klämma in en kanin i en bur på 70x40 och ha det som lagligt? eller kanska ha dem i burar på ben med bara nät golv så det gör ont i tassarna på dem när dem går? eller kunna släppa ut dem i det vilda hur som helst? eller avliva sina kaniner hur man vill? jag tror inte du skulle gilla nåt av det va?

Detta är inte lagligt längra pga att vi vill skona djuren från allt lidande vi kan skona dem från, varför ska du inte öronmärkning räknas? det gör ont en kort kort stund men det gör ont.

Nästan som kastreringen av grisar, det gör ont en kort kort stund, men det gör ont, nu vill man ju att dem ska bedövas för att dem ska slippa lidandet.

Dock tror jag det har nåt med en ändring hos veterinären och att öronmärkning blev ett klassat som ett ingrepp och det är olagligt att utföra såna själva ;)

Om man ogillar ringmärkning (som jag gör med tanke på hur illa det kan gå) tycker jag att man ska märka hos veterinären för kaninens skull (min åsikt) och då får man leta upp en bra veterinär som märker med bara lokal bedövning.
Och ja det kostar mer att märka hos veterinären men handlar allt bara om pengar? jag trodde det var djurans välmående det gällde ;)

#51 håller med dig, dom på bilden har nästen växt in i benet ser det ut som, det händer inte på en natt. På en natt kan det bli skav, kanske litet sår, men inte så illa som bilden.

#59 klart du inte ska sälja pga av vad någon här säger (och jag tror inte du kommer göra det heller) du är en bra uppfödare och du gör det bästa du kan för dina djur.

Jag har som sagt svårt att se att nåt sånt där kan hända på så kort tid på en full vuxen kanin (min åsikt) dock har det ju tydligen hänt, vilket är hemskt, och om sånt kan hända borde uppfödare som märker med ringar kanske tänka om och lägga den där extra pengen på att hitta en veterinär som lokalbedövar och sen öronmärka hos veterinär ;)

Emelie
0

#60 Sedan ska vi tänka på att det innebär en stor stress för kaninerna att ta med allihopa till en veterinär och söva ner osv. Det innebär i och för sig ett stressmoment även när man tar med kaninerna till en utställning, men att undvika det så mycket som möjligt borde ändå vara det bästa.

Så sjävklart är det inte BARA bra med att öronmärka heller.

Sedan förstår jag inte varför ringar skapat så stor debatt i Sverige, när de faktiskt som nästan alla vet redan har fungerat bra i England i ca 100 år. Självklart har de haft komplikationer även där, men majoriteten är nöjda med ringarna.

Rafflan
0

#61 inte söva, lokal bedöva som sagt :P

Ja men som du säger är det ju stressande att ta den med till utställning. Och jag tror att den korta tid det tar för kaninen att åka till veterinären och bli märkt inte blir mer stressande än du gör den. Transport bur bör ju ungarna vara van vid annars vänjas vid, sen lägga en filt över, in med buren i bilen och åk. Sen kan man ju låta dem vara kvar i bilen (om det inte är för varmt) så när man får komma in till veterinären tar man dem direkt från bilen till "undersökningsrummet".
Jag tycker personligen en kanin borde klara detta, med tanke på vad den kommer vara med om sen i livet e detta liksom bara början.

Varför är inte öron märkning bra? det enda jag kan komma på är om uppfödaren haft en dålig färg så den ha gått bort å man måste märka om.

Bara för att det funkat i 100 år, betyder det att det är bra för kaninen då?

Zvintos
0

#62: Det finns skräckexempel gällande öronmärkning också, där någon kanin förblött för att man förstört ådrorna i örat.
Eller där skinnet i en 0:a dött och lämnat ett hål.
Säkerligen väldigt ovanligt att det händer, men det kan hända.

Så det kan gå fel hur man än gör.
Huvudsaken är att man är medveten om riskerna och att det finns med i ens beslut.
Känner man att öronmärkning känns bäst, ja då väljer man det.
Känner man istället att ringmärkning känns bäst, ja då väljer man det istället.

Rafflan
0

#63 då borde man kanske överväga ett mer riskfritt märknings sätt? Så man slipper skador och nästan alla riskerna.

Chip märkning kanske? ;)

Zvintos
0

#64: Chipmärkning har jag för mig har diskuterats som alternativ, men att KAF inte var så pigga på det (?).
Alla märksätt har ju sina för- och nackdelar.
Fördelen med chip är ju att det inte orsakar några direkta skador när det väl är insatt och att chipen inte brukar kosta så mycket.
Nackdelen är väl att chipläsarna inte är alltför billiga att köpa.

PrinzeZz
0

#64 fast chipmärkning har diskuterasts förut, och det är tydligen inte lämpligt att använda på kanin.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Emelie
0

#62 Jag sa inte att det inte är bra att öronmärka. Jag sa att det inte BARA finns bra saker med öronmärkning utan att det faktiskt finns nackdelar med det med.

MajaL
1

#59 Låter som om du håller dina kaniner på ett liknande sätt som jag också gör. Låter otäckt, det som hände. Men som någon skrev ovan går det ofta snabbare än 7dagar, och själv brukar jag ta en snurr på ringen och kolla en gång per dag i samband med övrig skötsel.

Återigen tror jag det bästa är att kolla ofta, mäta föräldrarnas ringar och inte gå efter rek. mått.

Har aldrig hört om vet. som bara använder lokalbedövning för övrigt.

Chip går väl inte heller att märka med själv som uppfödare?

Saken är ju den, att man måste kunna använda märkningsmetoden själv som uppfödare, och inte behöva åka till vet. var gång man har en kull som ska märkas.

Själv föder jag upp kaniner som kan ge ca 8 ungar max (ca 6 vanligtvis) som avkastning/st. Förekommer ju att man har 2-3 kullar samtidigt ibland under "högsäsong", och då undrar man ju, hur smart är det att då åka in och märka ca 20 kaniner hos en veterinär. Var enda en av de ska; sövas, bedövas och märkas och väckas, samt värmas efter uppvak.

Det säjer sig själv att det är fullkomligt ohållbart…

Jag kan inte använda mig av annat än ringar innan lagen ändras. Sedan ifrågasätter jag starkt veterinärens kompetens (den veterinär som fel-märkte mina två vuxna töser). Kan rabbla flera saker hon gorde fel, och flera saker som kunde riskera djurets hälsa.

Föredrar en säker variant på hemmaplan, och med rätt kompetens. Sedan vill jag naturligtvis inte dra alla veterinärer över en kant, men…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rafflan
0

#68 jag vill minas att katter och liknanade får lokal bedövning när dem märks i öronen, å då man ogärna söver kaniner så tror jag att det bara är att ringa runt till veterinärerna i trakten och kolla om någon märker med lokal bedövning ;)

Anledningen till att chip kom på tal är inte för att uppfödare ska få märka själva, utan för att djuret ska slippa ev lida som kan orsakas av öron märkning och ringar.

Jag tror inte man kommer få märka igen själv om man inte hittar nåt smärtfritt sätt, som ringar. Så släpp den tanken bara ;)

BARA lokal bedövning. Hur kan du ens tänka tanken att söva en lite kanin unge? Och på det sättet du beskriver är det klart att ungen kommer må dåligt!

Hitta en bra veterinär då? Och ja jag vet hur svårt det är, men med tanke på lagen och om folk då börjar märka hos veterinären borde veterinären bli bättre ju + att veterinären märker ju katter och hundar i mängder, så hitta en som brukar märka katter, hundar och kaniner, så kan dom nog sin ska ;)

Rätt kompetens? vem tusan som helst kan ju bli uppfödare, köpa en märktång och börjar märka sina kaniner. Inga krav, ingen som kollar att det går till på nåt bra sätt, och det gör ont på kaninen, kanske inte super ont, men det gör ont. Man får ju inte märka hundar och katter hemma, varför ska man då få märka kaniner hemma? Bara för att nåt pågåt en lång tid betyder det inte att det inte kan förbättras ;)

[Wera]
0

nackdel*

Själv föredrar jag märkning än ringar, #28:s exempel är ju lite skrämmande…

MajaL
0

Rafflan, respons;

#69 "jag vill minas att katter och liknanade får lokal bedövning när dem märks i öronen, å då man ogärna söver kaniner så tror jag att det bara är att ringa runt till veterinärerna i trakten och kolla om någon märker med lokal bedövning ;)"

Svar: Fast nu är det inte så det funkar tyvärr. De är tvungna att söva enligt vet. Med tanke på att lokalbedövningen kan orsaka hjärtstillestånd om det skulle gå hål i ett kärl känns ju inte det helt optimalt heller…

Anledningen till att chip kom på tal är inte för att uppfödare ska få märka själva, utan för att djuret ska slippa ev lida som kan orsakas av öron märkning och ringar.

Svar: Fullt medveten om det. Men man måste ju hitta en långsiktig lösning, som håller i längden också. Det gör inte chip heller. man måste kunna märka själv (oavsett hur).

Jag tror inte man kommer få märka igen själv om man inte hittar nåt smärtfritt sätt, som ringar. Så släpp den tanken bara ;)

Svar: Släpp vilken tanke? Att kunna märka själv på något vis, eller vad? Menar inte att man tvunget måste använda märktång, utan bara att det behövs en metod som man måste kunna använda själv. För att förtydliga vad jag menade.

BARA lokal bedövning. Hur kan du ens tänka tanken att söva en lite kanin unge? Och på det sättet du beskriver är det klart att ungen kommer må dåligt!

Svar: Vad menar du att den kommer må dåligt av? Förloppet hos veterinären? Ja det är så det går till, enligt lagstiftning, så nåt val finns det inte. Jo, ringmärkning, vilket jag valt numera.

Hitta en bra veterinär då? Och ja jag vet hur svårt det är, men med tanke på lagen och om folk då börjar märka hos veterinären borde veterinären bli bättre ju + att veterinären märker ju katter och hundar i mängder, så hitta en som brukar märka katter, hundar och kaniner, så kan dom nog sin ska ;)

Svar: Fortfarande är märkning hos veterinär inte hållbart. Det beskrev jag innan…oavsett hur duktiga de blir.

Kaniner får fler ungar än katt/hund ibland, och som uppfödare har man ofta fler kullar än en katt/hund uppfödare. Kaniner är inte lika penga-indrivande heller, så även ekonomiskt sett är det ohållbart att pallra iväg till vet. var gång ungarna ska märkas (obs, kan som sagt vara många ungar). Det är de bästa i stan för övrigt…märker katter också.

Rätt kompetens? vem tusan som helst kan ju bli uppfödare, köpa en märktång och börjar märka sina kaniner. Inga krav, ingen som kollar att det går till på nåt bra sätt, och det gör ont på kaninen, kanske inte super ont, men det gör ont. Man får ju inte märka hundar och katter hemma, varför ska man då få märka kaniner hemma?

Svar: Man lär in rätt teknik, och det säger sig själv att man blir mera specialiserad av att märka endast kaniner, inte både hund, katt och kanin.

Upplevde att Marie och Ellen blev mera plågade av att tas till vet., och över min döda kropp att någon av mina kaniner ska få utstå det räliga och otäcka igen. Nej fy för säger jag… Trodde Ellen var förlorad ett tag.

Märks de dessutom som ungar så har inte senor mm i öronen stelnat, vilket gör att det inte är lika plågsamt. Min teori…

Bara för att nåt pågåt en lång tid betyder det inte att det inte kan förbättras ;)

Svar: Har jag inte påstått… Har inte förespråkat märktång. Bara sagt att jag vet mycket kompetentare uppfödare i närheten som gjort det mycket bättre. Och att som det är nu inte är hållbart.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

pigelina
0

Ringmärkning är enda alternativet fäör mej.
att öronmärka kostar 610kr per kanin, aldeles förmycket att lägga ut på en kanin som kanske inte ens klarar att bli sövd…
Men det är tillräkligt många som har kaniner som det går bra för för att jag ska kunna tycka att ringmärkning är en helt ok märknings metod:P

fast kommer erbjuda öronmärkning för sånna som vill köpa kanin men då får dom betala själva..

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

MajaL
0

Skulle kosta mig över ca 10980kr att märka bara 3 kullar. Ohållbart…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rafflan
0

#71 7-10 valpar kan en hund få, men dem kan även få 1 valp men dom kan även få 12 och säkert fler, det är helt olika, precis som med kaniner ;) Och sen klarar nog inte kaninen en stor kull alltid så så även om det föda många kan det bli svårt att få alla att överleva ;) (verkar det som iaf)

Och att märka 7 valpar kostar nog endel det med ;)

Då är nog Ellen inte speciellt, stress tålig, dock vet jag ju inte vad ni gjorde hos veterinären.

Min kanin blev först jagad då hon var lös och inte så tam, infångad, satt i kartong, ner i bilen och fick sitta i bilen och vänta, där vi möte henne, flyttad till transport bur och sen 2 tåg + nytt hem. Detta var en akut räddning då hon annars skulle avlivats. Men hon klarade allt galant, en handduk över transportburen och hon la sig å vila på tåget ;)

Jag tror dock vi kan lägga ner vår diskussion nu då du och jag har olika åsikter och kan diskutera fram och tillbaka utan att komma fram till nåt ;)

Emelie
0

# 74 Men Rafflan, även om din kanin inte visade på stress symptom så kan jag lova att hon blev ärrad på insidan av det. Och självklart vill man undvika att stressa sin kanin i största möjliga mån, så varför då ta den till vet när man vet att det innebär en viss risk?

Rafflan
0

#75 för att risken för att få problem med ringen kanske är större, om du koller på bilderna ovan finns det ju tydliga problem med ring märkningen. Och största risken är ju att köparen börjar slarva och kaninen får lida för det. Då lovar jag att kaninen blir 10 gånger mer ärrad än att åka 1 vända till veterinären när den är liten. Men som sagt, ingen sövning, sjukt att dem ens vill söva kanin ungar…

Om det nu finns ett alternativ (öronmärkning) så känns det ju mer skonsamt mot djuret då riskerna är mindre om man bara hittar en bra veterinär.

Ärrad på insidan? hur skulle man märka det? när hon väl kom in i transport buren såg hon lugn och avslappnad ut, som när hon ligger å sover i soffan här hemma ;)

Emelie
0

#75 Men som du säkert redan vet så är alla individer olika och bara för att din kanin var avslappnad så tror jag att det är långt ifrån alla som är det.

Har man inte ett djur som MajaL eller Monica som får springa på så stora arealer borde man kanske inte behöva oroa sig om ringen på alls samma sätt.

Det absolut bästa alternativet borde ändå vara att om köparen har önskemål på öronmärkning för att denne vet med sig att den inte kommer kolla ringen varje dag så får den själv bekosta märkningen. För det borde bli det bästa både för kaninen, mig och köparen.

Ingen här kan säga, öronmärkning eller ringmärkning är bättre eftersom det är så olika hur det går för varje kanin, och alla är olika individer :)

Parla
0

Jag föredrar nog ringmärkning, då det är mycket billigare och man kan göra det själv.

Av dom som är märkta hemma hos mig så är det en som har ring och den kollas varje dag då vi har vår kelstund.

MajaL
0

"7-10 valpar kan en hund få, men dem kan även få 1 valp men dom kan även få 12 och säkert fler, det är helt olika, precis som med kaniner ;)"

Men om man har ca 20 valpar som ska märkas samtidigt tror jag knappast… Som jag även sa tidigare, du säljer kanske en valp för minst 5000kr/st. En kanin får du för ca 450kr (ganska dyrt beroende på ras). 10980kr för 3 kullar, det går inte ihop…

Och sen klarar nog inte kaninen en stor kull alltid så så även om det föda många kan det bli svårt att få alla att överleva ;) (verkar det som iaf)

Jodå. Varför skulle inte en kaninhona klara de? Rasen jag föderupp får så många ungar, och jag skulle nog skicka ungar på analys om några plötsligt skulle dö i en kull på 6 ungar. Så det är fel.

Och att märka 7 valpar kostar nog endel det med ;)

Ja, men du tjänar betydligt mer på att sälja valparna sen.

Då är nog Ellen inte speciellt, stress tålig, dock vet jag ju inte vad ni gjorde hos veterinären.

Just det. Hon öronmärktes. Hade du varit med hade du helt klart förstått vad jag menar… Ellen är en av mina lugnaste och harmoniskaste töser. Att inte säja att hon är stresstålig = bulchit. Ursäkta uttrycket, men så är det. ;)

Min kanin blev först jagad då hon var lös och inte så tam, infångad, satt i kartong, ner i bilen och fick sitta i bilen och vänta, där vi möte henne, flyttad till transport bur och sen 2 tåg + nytt hem. Detta var en akut räddning då hon annars skulle avlivats. Men hon klarade allt galant, en handduk över transportburen och hon la sig å vila på tåget ;)

Jag förstår inte vad du försöker jämföra med? Stressen? Hon blev inte stressad, innan veterinären började utföra sin handling vill säja. Vi talar om en utställnings kanin, som åker på utställning och far runt. Hon tycker nog tom. att det är kul att åka i buren numera.

Ellen skrek, skrek och skrek. Hon tryckte in tången helt fel, rätt i ett stort kärl i örat. Detta kunde ha lett till hjärtstillestånd då hon kletat in örat med en bedövningssalva som då fick direkt kontakt med omflödet i kroppen. Blodet sprutade…

Jag tror dock vi kan lägga ner vår diskussion nu då du och jag har olika åsikter och kan diskutera fram och tillbaka utan att komma fram till nåt ;)

Ja, låter bra. Olika åsikter och erfarenheter…

Ha en fin dag. Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

T0vve
0

Jag hade en hermelin med ring, det fungerade bra och gör fortfarande. Sen för två veckor sedan köpte jag en med öronmärkning och nu har märkningen gått bort och man ser inte delar av numret. Jag ska ha ringar!

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#79 Såg just en uppfödare som sålde kaniner för 2000-2500 kr utan märkning eller någonting! Skrämmande priser Förvånad Det är ju som kattpriser typ. Och dom märks och avmaskas m.m. (OT)

#80 Då har man antingen snålat med bläcken eller så har kaninen putsat bort det själv alt. att någon annan kanin gjort det på den. Det går ju inte att ställa ut när det inte syns. Då blir den nollad, så ja det är ju lite dåligt men mest slarv? Mina öronmärkta ungar har det gått bra med.

T0vve
0

#81, Inte har någon annan kanin tagit bort det inte, hon går ensam. Men jag har kontakt med uppfödaren, så det kanske löser sig. Det är inte helt borta så det kanske funkar ändå. Men jag tycker inte det är att lita på. 

Och ang. priserna som du skrev, sjukt! Vem köper en kanin för det?

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#82 Ja hoppas det går att fixa då :)
Jadu, flertal var tingade iaf.

T0vve
0

#83 Uppfödaren sa att så lite som hade gått bort nu inte gjorde något. Hon tyckte det var tydligt! :)

Jag skulle inte tinga en sådan kanin :o

www.Zoorinas.webb.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.