Ensamma kaniner?
En sak jag alltid undrar över är varför så många tycks hålla kaniner ensamma. Kaniner är väl flockdjur i det vilda?
Och enligt lagen så ska man ju hålla flockdjur minst 2 och 2. Så hur kommer sig att det verkar vara så vanligt, och accepterat, att man har bara 1 kanin..? Är det jag som har missat något..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kaniner är kolonidjur ;) Alltså lever de i grupp, men alla kaniner har en egen "håla" i det vilda, tror jag iaf :P Så man behöver alltså inte ha kaniner 2 och 2. Vissa kaniner trivs inte alls med andra kaniner, medans andra gärna vill ha sällskap. Det är vad jag tror iaf, nån annan får gärna rätta mig ;)
#1 Helt rätt =)
Och har man flera kaniner i samma bur är det viktigt att buren är stor och att det finns flera "krypin"
Dom vill ju gärna ha sitt revir. Har man då mindre bur så kan dom börja bråka. Så ska man ha 2 kaniner så får det va en stor bur, så dom kan ha sitt egna lilla revir :)
Det finns ett eget stycke om kaniner i lagen (L80) som lyder som följer:
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
//Sid 19 L80 under 8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare.
I och med att det dels är ett allmänt råd samt att det står bör, är det alltså ingen tvingande lag såsom det är att ha flockdjur i par/grupp.
Det är alltså frivilligt hur man väljer att göra.
Såsom burkraven är brukar det sällan funka att ha kaniner i par, utan det brukar krävas större yta för att kaniner ska funka ihop.
Det är alltså väldigt individuellt hur kaninerna är, om de vill ha sällskap eller bo själva.
Aha, då förstår jag. Tack! :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Det brukar vara lite knepigt just detta med reviret när man har två kaniner, brukar inte funka med kisslåda, för båda vill ju inte ha samma kisslåda, funkar inte heller med två lådor, dom brukar kissa lite överallt. Har ibland haft två tillsammans, om jag behållt två honor från en kull, eller en behållt en honunge så har den fått gå med mamman under vintern, men tycker aldrig att det har funkat riktigt bra.
Jag har både bra och dåliga egenskaper.
Jag har tagit om hand två syskonpar (honor) där båda paren fått särats på.
I ena fallet blev en ena honan attackerad och fick ett ganska ordentligt sår i ljumsken.
I det andra fallet höll den ena honan på att rida på sin syster snudd på hela tiden och båda var väldigt stressade.
Ena paret bodde i en bur som var 2,5m x 1m och det gick ändå inte.
Jag har även haft kastrerad hane + hona ihop som trivdes enormt bra ihop.
Så det gäller att kunna hitta rätt individer som vill bo ihop, trivs bra och samtidigt ge en tillräckligt stor yta.
Men även acceptera att långt ifrån alla vill bo ihop med någon.
Jag har bara en kanin, uppfödaren rekommenderade det för just min kanin, då han var orolig i sällskapet av flera kaniner. Men han trivs utmärks själv!
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.