Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1352 ggr
Teddy1997
0

Träna bort skygghet??

Hallå där ^-^

För ungefär ett år sen skaffade jag en kanin. Han har varit lite halvt skygg hela tiden, men nu känns det nästan som om det har blivit värre. Det är helt okej att lyfta honom från buren, men om jag närmar mig honom när han är ute på golvet springer han iväg. Jag har försökt att lägga mig ner och sträcka fram handen, och då kommer han fram & nosar lite men springer iväg direkt igen.

Vet ni nåt som brukar funka med skygga kaniner?
Ja, förutom massa tid och uppmärksamhet då, det vet jag redan att han behöver ^^,

Är jättejätte tacksam om ni svarar!

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch tycker verkligen det är fruktansvärt jobbigt, trökigt och svårt med skygga kaniner!
Har aldrig haft det problemet, mer än min nuvarande kanin helst inte vill bli fångad ur buren, p.g.a att jag köpte henne som vuxen (mina kaniner är aldrig skygga annars). Utanför går det dock bra.

Pröva med att ge godis och beröm varje gång han kommer fram till dig.

Teddy1997
0

Okej, tack så mycket! Ska prova direkt! :)

T0vve
0

För mig brukar det fungera om jag sätter mig en bit bort och gör lite roliga läten ;) Då blir de ofta lite nyfikna :) Och när de kommer fram och nosar sitter jag bara stilla för att visa att jag inte vill den något :) När man gjort så några gånger kan man prova att klappa.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Reckotch@hotmail.com
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar göra små läten för att visa att jag närmar mig, sen använder jag ofta lite dova ljud och klickar och sträcker fram handen.
Var noga med att inte tränga dig på kaninen, gör dig liten.
Sitt på ett ställe som inte är allt för stort och öppet, utan ett mindre ställe med en plats för kaninen att krypa undan.
Stor yta betyder för ett bytesdjur att det finns färre ställen att gömma sig på, och flera rovdjur som kan se den.

Inga snabba rörelser, gärna något gott som sallad eller morot eller vad din kanin tycker om.

se till att det inte finns något omkring som stör, tillexempel andra djur eller människor.

Om det är okej att ta upp kaninen; utnyttja detta. Ta upp den och sitt med den i famnen, klappa den mjukt, använd tumme och pekfinger för att klappa öronen, gör små ljud, var lugn, så lär den sig efter ett tag att den inte blir skadad.

Om den sprattlar, håll den bestämt men inte hårt, mot dig tills den lugnar sig.
om du släpper den när den sprattlar blir det som att den flytt från ett rovdjur.

lycka till, jag hoppas att det går bra, det kan ta tid, men det är bra för er båda.

ps; sätt dig hos kaninen när du gör saker som att läsa, skriva, äta något.. istället för att vara i en stol så kan du utnyttja tiden till att samtidigt få kaninen att nyfiket komma fram och kika.

Så läne kaninen inte gömmer sig när du är där, utan kan gå omkring, om det så är långt ifrån, så är det ett framsteg.

/Mirre

Bilden är på min mixkanin Jonna, som jag köpt av min lillebrors kompis. En kanin ligger bara utsträckt då den känner sig helt trygg. Jonna lägger sig på min mage och slickar mig på näsan. :]

Just den här lamaulltröjan tycker hon om mest av alla tröjor jag har. Den ska hon på och putsa och ta hand om. ^^

Where there's a will; there's a way.

Paulinaborg
0

#4 Bra tips? :) Det ska jag prova på min ena hona som är lite skygg av sig.

Teddy1997
0

Jättebra tips?! Och gud vilken söt kanin som tar hand om tröjan.. Hihi ^^

Reckotch@hotmail.com
0

Hoppas att det var till någon hjälp ^^

Ja, Jonna är helt underbar, sträcker ut sig när jag lägger mig bredvid och kelar, men om jag slutar att klappa börjar hon putta med nosen på handen och slicka tills jag fortsätter att klappa, då lägger hon sig raklång igen x3

Teddy1997
0

Aww! Kaniner är så söta när dom slickar, det är som om dom pussas :3

Reckotch@hotmail.com
0

Ja, verkligen! :D
Hon ör ju kär i Ramses också, han är helt galen i henne också!

Han bara blundar och ligger nästan med huvudet igenom gallret när de är ute, och jonna pussar och putsar och ligger nära, bredvid :D <3