Foderinnehåll
Detta är vad ett svenskt kanin pellets märke innehåller. Finns en del som jag inte vill använda till mina kaniner iallafall.
Många tillverkare skriver inte allt på påsen utan man får ringa och fråga. Dom måste enligt svensk lag tala om exakt vad deras foder innehåller
Grönmjöl - Lusern
Vetekli - som ett proteinkomplement
Vetefodermjöl - Vetefodermjöl är en biprodukt från kvarnindustrin och kommer från skiktet närmast under kliskiktet. Det är kan man säga steget mellan vetemjöl och vetekli. Enligt boken fodermedlen innehåller det 14% råprotein, 3,8% växttråd och 3, 3% råfett men det beror på tillverkningen.
Rapsmjöl - Rapsmjöl är den produkt som är kvar efter att fettet i rapskakan extraherats ut
Torkad drank - Drank är en restprodukt vid framställning av brännvin och annan etanolframställning från jordbruksprodukter.[1] Dranken är urkokt mäsk och består främst av skaldelar. Den används som djurfoder på grund av sitt proteininnehåll. (Wikipedia)
Betmelass - Betmelass har ett högt sockerinnehåll. Socker är gynnsamt för mikroorganismerna i grovtarmen. Melassen har hög smältbarhet och en stor del av sockerinnehållet tas upp i tunntarmen vilket ger snabb energi. Vi har en balanserad andel betmelass i vårt foder eftersom alltför stora mängder kan vara laxerande.
Melasserad betpressmassa
Melasserad betpressmassa består av betfiber och melass. Betfiber har ett högt innehåll av lätt nedbrytbara fibrer framförallt pektin. Fiberinnehållet och den buffrande förmågan gör att risken för ph-svängningar i framförallt grovtarmen minskar. Ojämnt ph-värde påverkar mikroorganismerna i grovtarmen på ett ogynnsamt sätt. Betfiber innehåller relativt mycket av den essentiella aminosyran lysin. Betfiber innehåller ingen stärkelse och minskar därmed risken för stärkelseöverskott i grovtarmen. Ett färdigfoder får inte innehålla för mycket betfiber eftersom risken för foderstrupsförstoppning då ökar. Vill man utfodra med större mängder melasserad betpressmassa skall den blötläggas och utfodras separat.
Johannesbröd
Johannesbrödfrukten kommer från träd som odlas i olika Medelhavsländer. Ofta används Johannesbröd som naturgodis för human konsumtion. Johannesbröd har en mycket hög sockerhalt, hög smaklighet och bra struktur. Johannesbröd måste vara av livsmedelkvalitet annars kan den innehålla garvsyra vilket minskar proteinets smältbarhet.
Palmkärna - Palmkärnorna kommer från Indonesien och Malaysia och odlas liksom sojan med mycket kemikalier och oftast på skövlad regnskogsmark. Med andra ord: Så långt ifrån Arlareklamen man kan komma, där mjölkindustrin försöker utmåla sig som något naturligt och miljövänligt
Kalciumkarbonat, CaCO3, är råvara för framställning av kalciumoxid (osläckt kalk). Ämnet används som färgämne i livsmedel, och har då E-nummer E 170.
Som mineral kallas ämnet kalkspat eller kalcit.
När kalciumkarbonat förekommer naturligt, löst i vatten kan den fällas ut och bilda droppstenar.
Bryggerijäst
Funktion & användning:
Bryggerijäst är en av de vanligaste foderråvarorna som används som tillskott. Det är rikt på
B-vitamin och ger därför en positiv påverkan vid pälsfällning eller när hästen har fått störd
tarmflora. Bryggerijäst är en restprodukt och råvara från tillverkning av öl. De levande
jästmikroberna kokas för att avdödas innan torkning och säckning.
Bryggerijäst är rikt på smältbart råprotein och innehåller även en hel del energi, beräkna
ca 12,1 MJ per kg. Bryggerijäst är rik på B-vitaminer men saknar vitamin B12
(kobalamin).
Bryggerijäst innehåller även fosfor och spårämnen och det anses också att tillgängligheten av
selen är högt jämfört med andra foderråvaror.
Normalt används bryggerijäst som foderråvara men kan även användas vid tillfällen då djurets
tarmflora har störts som vid hastiga foderbyten, diarré, stress etc. Bryggerijäst används ofta vid
pälsfällning. Bryggerijäst är huvudråvaran i foderjäst och är då en foderproduk (Spannex.se)
Fettsyror
Fettsyror är karboxylsyror som enbart består av kol, väte och syre samt bara innehåller en karboxylgrupp som är bunden till en hydrokarbylgrupp. De mättade fettsyrorna har den allmänna formeln CH3(CH2)nCOOH, där n vanligtvis är ett tal mellan 2 och 18. Med fettsyror menas underförstått att alkylgruppen är lång och ogrenad. Fettsyror används som klumpförebyggande medel i livsmedel och har E-nummer E 570.
Koksalt
Natriumklorid, koksalt eller (vardagligt) enbart salt är ett kemiskt salt med formeln NaCl.
Natriumklorid är det vanligaste saltet att använda vid matlagning. Det förekommer vidare rikligt i naturen; natriumklorid utvinns ur saltgruvor eller genom evaporering (indunstning) av havsvatten.
Natrium och klor reagerar lätt med varandra emedan natrium har en och klor har sju valenselektroner och de båda, enligt oktettregeln, vill få hela sina yttre skal fyllda. Natriumatomer avger då sina yttersta elektroner, vilken sedan upptas av kloratomer. Dessa atomer bildar då joner (envärt positiva respektive envärt negativa), vilka av den elektrostatiska attraktionen dem emellan bildar en jonförening, en saltkristall.
Natriumklorid som används i matlagningen är i Sverige oftast berikat med bland annat saltet kaliumjodid (KI), för att utgöra en extra jodkälla. Brist på jod kan leda till sjukdomstillståndet struma. Det får även innehålla ferrocyanider som klumpförebyggande medel.
Monokalciumfosfat
Monokalciumfosfat används för att tillföra djuren i första hand fosfor, men
även kalcium. Inblandad mängd styrs av lägsta innehåll av främst fosfor i
foderoptimeringen.
Johannesbröd
Johannesbröd (Ceratonia siliqua) är en art i familjen ärtväxter och den ena av två arter i släktet Ceratonia. Trädets grekiska namn keration har gett namn åt måttet carat, eftersom fröna användes som motvikt när man vägde guld och diamanter. Enligt Bibeln åt Johannes Döparen denna frukt i öknen.
Melass
Melass är en tjock sirapsartad substans som fås från saften av sockerrör eller sockerbetor som en biprodukt med 50 % sockerinnehåll vid tillverkningen av socker.
Källa Wikipedia.se / bukefalos.com / Spannex.se Vissa delar är direkt kopierat från villverkare.
MVH John
Mer sådant här till KIF!
Du får en gulstjärna i kanten, det är många som inte egentligen vet vad pelletsen dom ger innehåller. Nu kan jag inte min utantill men.
Med dessa svåra ord förklarade blir det kanske lättare för folket att ge sina kaniner rätt foder!
Vad är det för märke om man får fråga?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Svenska foder kanin och marsvin. Jag kommer fortsätta använda det för det funkar bra för mig och fjantarna. Skulle jag varit EKO och vill ha närproducerat innehåll måste jag kolla mer exakt vad dom andra märkena innehåller .
MVH John
Måste ut och kolla vad Edel innehåller, har kollat det förr och tyckt att det varit bra men alltså jag kan inte för allt i världen komma på vad det är i den nu!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
MVH John
Innehåller:
Ängshö (60 olika grässorter/örter bland annat olika svinglar, rajgräs, älgört, rölleka, daggkåpa mfl)
Morötter
Palsternacka
Maskrosrot
Äpple
Prästkrage
Rödbeta
Brännnässla
Groblad
Maskrosblad
Ringblomma
Citronmeliss
Blåklint
Råprotein 9,2%
Råfett 2,1%
Råväxttråd 20,7%
Kalcium 0,59%
Fosfor 0,27%
Magnesium 0,23%
Dyrt som jag vet inte vad, men det är ekologiskt och helt fritt från allt onödigt <3 <3.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#6 Vad är det för foder?
Agrobs Pre Alpin Lepo Flowers. Kan köpas via St. Hippolyt-återförsäljare, snuskdyrt, men jag funderar på att bil återförsäljare själv. 805kr/8kg.
En säck med endast alphöet kostar 410kr/12,5kg kaninversionen, 285kr/25kg hästversionen.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Snuskdyrt (bra ord!) foder som mest består av pressat hö. Ja, det säljer nog bra (inte ironiskt utan allvarligt, tyvärr). Jag tror nog att kaninern kan må bra på det, men att de mår lika bra på en kost baserat på ett bra svenskt hö och med mycket olika örter på somrarna och en del torkade örter på vintrarna!
Jag tvivlar mycket starkt på de 60 olika örterna i höet!
Apropå #0 ska jag kolla så att inga av de foder jag ger innehåller otyget palmolja. I så fall byter jag genast…
Svårt att få tag på ett hö med annat än timotej och klöver i. Med lite tur kan man få tag i "fårhö" med kanske tio olika arter. Pre alpin kommer från hävdade ängar (finns få såna kvar i världen) och artlistan är helt realistisk för den typen av äng, det är samma växter och samma artrikedom som finns på svenska hävdade ängar. Jag är biolog och har haft privilegiet att besöka en sån. På 1kvm hittade vi över 20 olika arter! Känner du någon som har hand om ett sånt naturvårdsprojekt (och säljer höet) så grattis. Det gör inte jag, och då är det billigare att köpa de här fodrena än att köpa örtpåsar.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag ifrågasätter inte att det skulle finnas sådant hö, bara att det lilla som finns skulle hamna i några större mängder i kaninmat som exporteras över världen!
Det är 131 mil mellan Stockholm och Münich (foderföretaget ligger några mil utanför). Det är 141 mil mellan Kalix (där jag bor) och Halland (där jag köper lusernpellets ifrån.
Jag är en enorm miljöbov som bor i Norrland. Tur att jag sopsorterar.
Agrobs är ett foderföretag som sköter sin mark på ett ekologiskt vettigt sätt, det är inte så att de "rånar" naturreservat… Hur man nu kan få för sig att det skulle gå att driva ett företag i 20 år på det sättet… Vem som helst kan odla samma sorts hö, men det kräver kunskap och större arbetsinsats jämfört med att odla vanlig timotej-klöver-vall. Ingen i Sverige gör det, det finns bara hävdade ängar ur rena naturvårdsperspektiv.
Eller vill du jämföra ekologiska fotavtryck? Jag äter mestadels vegetariskt, helst lokalproducerat, jag sopsorterar 100% och komposterar själv, jag bor i ett gammalt hus, jag får grönsaker och frukter som ska slängas från min matbutik, jag köper nästan aldrig nya saker, jag använder tvättnötter och handtvättar och jag färgar mitt hår med henna. Låt mig köpa mitt ekologiska kaninfoder från Tyskland.
Ber om ursäkt för OT #0.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ledsen om du uppfattade mina inlägg som personlig kritik. Det var absolut inte menat så. Jag pratar om foder mer generellt. Du både ger och säljer självklart precis vilken mat du vill till dina kaniner
.