Foder fråga! :)
Jag har en dvärgkanin på snart 2 år. :) Han har fodret Cuni Complette, för det är det enda han tycker om. Men jag funderar på hur mycket han bör äta om dagen? Han rör på sig otroligt mycket då han bor på våran altan, som är ca 25 kvadratmeter, och han för springa fritt i huset minst 1 timme om dagen.
Tack för svar. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur mycket väger han? Vad får han nu (hur mycket)? Hur är han i hullet?
Han väger drygt ett kilo, just nu fyller vi bara på maten, så får han äta vad han vill.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Hur vet du att det är den enda pelletssorten han gillar? Har du testat med Rabbit Royal, en "mûsli" som är det mest fettsnålaste fodret jag vet. Mycket gott, tror även din kommer gilla det precis som nästan alla andra kaniner som äter fodret.
Så han får alltså fri tillgång på pellets? Äter han något hö? Vad får han för grönsaker och örter? Hur ofta och mycket får han av det?

Hur är han i hullet då?
#3 - Jag har testat många olika, men de äter han inte. Så jag vill hålla mig till Cuni Complette. Han har fri tillgång till det ja, och han äter även mycket hö. Han får grönsaker / örter varje dag. En liten broccolli bit, en äpplebit, persijla och liknande. Dock inga stora bitar.
#4 - Han har väldigt mycket päls, så det är ganska svårt att se. Men han har inte dubbelhacka och man känner ryggraden. Han är inte tjock alls.
#5 Fri tillgång på pellets är ju inte att rekommendera. Har svårt att tro att han äter tillräckligt med hö, alltså ca 90% av allt det han får i sig.
Börja ge honom 1/2 dl pellets om dagen, ge det hellst precis innan du ska gå och lägga dig. Så får han äta grönsaker + örter på dagen, samt mycket hö. Lycka till.
Cuni Complete är en bra pellets men kaninens huvudföda ska vara hö. En kanin på 1-2kg behöver inte mer än 1msk-1/2dl om dagen.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Måste berömma för att du ger cuni complete. Detta är ett mycket bra foder 20 % råfiber, så finns verkligen ingen anledning att byta. Din kanin har god smak :)
Vila i frid du underbara.
Alltid älskad - aldrig glömd.
#8 - Man tackar. :) Ja, cuni complette tycker jag är det bästa fodret, tänker aldrig byta ut det. Det har han allt. :)