Mat till de små
Blir inte riktigt klok på vad det är som gäller. De är alltså ca 8v gamla.
Några tycker pellets, andra sådant specialfoder för små. Någon säger man ska ge jättelite, andra att man ska fylla på rejält då de växer.
Självklart har de fri tillgång till hö och vatten och vi har även satt dit saltsten till dem.
När börjar man med små bitar av grönsaker?
Hur gamla ska de vara innan man kan ha de på gräset?
Måste man ha vaccinerat dem innan de får prova på gräsmattan? Hur gamla måste de förresten vara innan de kan vaccineras?
Jag gav min kanin fri tillgång till hö och pellets tills han blev 6månader. Du kan allt börja ge något gott till dom redan nu, men i väldigt liten mängd så deras magar hinner vänja sig =)
Att ta ut dom vet ja inte riktigt, så jag hoppas nån kunnig oxå svarar =)
Ta genast bort saltstenen! Det ska man aldrig ha. (möjligen till dräktig hona/digivande hona men inte annars)!
Mina kaniner har aldrig varit vaccinerade och aldrig blivit sjuka av sånt man vaccinera emot så det är ingen fara för dem att känna på gräset lite, men var försiktig, ungarn har känsliga magar och gräset är väldigt kraftfullt just nu.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ta ut mina kaninungar redan vid 3-4 veckor(inte vaccinerade) i gräset och ingen har ngnsin blivit sjuk(bor nere i skåne, dvs. mycket kaninpäst osv). Och de älskar att sitta och knapra på gräs stråna och är alltid lika nyfikna om vad de e för något konstigt x)
Jag brukar alltid ha fri tillgång till pellets(max 2-3dl) tills de är ca. 3 mån, även hö och vatten.
Brukar även ge de morötter oxå och de älskar de. Dock äter de ju inte så mycket av den. Men du kan nog börja ge något smått redan nu.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Du kan gott börja vänja de vid gräs och annat grönt, var dock uppmärksam på deras bajs, och håll koll på om deras magar känns hårda och spända någon timme efter de ätit.
Ge fri tillgång pellets till dem är inget jag råder till, utan fyll upp matskålen till max och fyll på lika mycket nästa dag igen. Ger man fri tillgång har man ingen som helst koll på hur mycket de får i sig sammanlagt och har man otur får de i sig alldeles för mycket protein istället för lagom.
Som Frida säger så bör du ta bort saltstenen på en gång. Kaninerna kan börja använda saltstenen som godis och då få njursten och andra skadliga sjukdomar. Salt finns naturligt i nästan alla pelletssorter så det får de i sig ändå. Vad har du för pellets?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja pelletsen är sådan vanlig i lösvikt från djuraffären, men vi har även Vita's Best for kids foder.
Ok saltstenarna åker bort omedelbart :) Skaffade dem bara för att jag läste på många ställen att de skulle ha det….
#5 Jo många ger fel info om det, men inga gnagare eller kaniner ska ha saltsten, typ bara får, hästar osv som har det:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vid 8v ska dina kaninungar redan ha slutat dia och endast äta hö, kraftfoder och grönsaker.
Redan vid 3v börjar dom smaka på hö och mammans kraftfoder.
Vid 8v är det dags att separera hanarna från honorna, eftersom de med otur kan bli könsmogna så tidigt. Dessutom får du inte längre ha dem med mamman i en liten bur (max 1 kanin / 0,25kvm).
Det viktigaste tycker jag är att ge en pellets med hög fiberhalt, då små magar lättare fylls helt med pellets. Jag gillar Versele Laga Cuni Pro, Cuni Complete och Cuni Nature Rebalance. Finns på Djurmagazinet.
Om de inte är vana vid att äta gräs så börja ge dom några strån om dagen i en vecka, sen får de komma ut någon timme om dagen, efter två veckor kanske du vågar släppa dom helt.
Vaccinationer beror på var i landet du bor. I Norrland är det ingen som vaccinerar sina kaniner. Däremot kan du behöva avmaska dina kaniner efter att betessäsongen är slut, om dom känns magra över ryggen men alltid är hungriga.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok.
Tack alla för snabba och informativa svar