Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 310 ggr
honey
0

Konstigt beteende

Hej! Jag har en fråga ang. min kanin.. Idag när jag skulle ta upp henne ur buren så blev hon jättesur och smet snabbt som attan ur mina händer. Tänkte att jag kanske råkade ta upp henne fel eller så, och att det var därför, men NEJ. Hon var verkligen jättearg och lät mig ta upp henne, så jag lät bli. Lät henne vara fred ett tag för att senare försöka igen. Men nehej, det var inte bättre då och lika sur har hon varit hela dagen.

När jag försöker fixa till matskålen eller lägga in grönsaker osv. så hoppar hon fram skitsnabbt och försöker nafsa mig i handen (eller jag antar att hon försöker göra det, men jag har hunnit ta bort handen). Och samtidigt som hon hoppar fram fnyser hon jättehögt och lixom typ morrar och "skriker". Har aldrig hört nåt liknande ljud..

Visserligen håller hon väl på att komma in i tonårsperioden, men att det kan ta en sån här vändning, när hon tidigare (senast igår) var världens mysigaste. Nästan som en hund, som bara vill mysa och gosa hela tiden. Typ, hellre sitta i mitt knä i soffan än att vara ute och springa.. Verkar lite konstigt tycker jag, över bara en natt?
Tänkte om det kan va så att hon beter sig såhär för att hon typ har ont nånstans eller så.. För hon fnyser väldigt ofta, även "för sig själv" och inte åt andra.

Oj, blev väldigt långt inlägg det här, haha. Anyway, så nu undrar jag om nån har erfarenhet eller så av det här beteendet, typ vet eller har nån aning om varför och så :)

myriis
0

Jag gissar på att hon kan vara i tonårsperioden.
Jag har hört flera kaniner som blivit såhär, och har tyvärr hört lika många som blivit sålda p.g.a det =( Tråkigt..
Men du kanske har hört att tonåringars beteende varierar? Ena sekunden är dem superglada, andra sekunden förbannande :P Så håll ut.

honey
0

Okej, ja det är jättetråkigt. Har själv vart med om det, men då var det 100 ggr värre än såhär. Men det är säkert som du säger! Det jag undrar mest över är dom här konstiga lätena.. Ibland låter det lixom som om ska spy? :P

Visste inte att dom kunde ha såna här humörväxlingar i tonåren, trodde de mest var sura och envisa HELA tiden - så tack för svaret :) En fråga till bara.. När hon beter sig såhär, tycker ni jag ska ta upp henne ändå, även fast hon sprattlar och försöka lugna henne, för att visa att det är jag som bestämmer. Eller låta henne vara ifred? :)

Jojsan
0

#2 min ena kanin är exakt som du beskriver din… Hon låter som en gris och attakerar… :/ men jag tycker att du ska ändå försöka lugnt ta upp henne för att visa att så får man inte göra… för om du låter bli då så vet hon ju att om man "morrar" och attakerar och biter så lyfter hon inte upp mig…

Min kanin var jättesnäll osv å sen plötsligt blev hon sur på mig… men hon är i tonåren.

Tina-A
0

#2: Vi har en artiel om "kaninens språk" där olika ljud beskrivs.. Du kanske hittar det där och kanske kan försöka se vad det kan betyda.

Jag tror också att hon kan ha kommit i tonåren.. Det är bara att hålla ut! Dom är precis som vi är i tonåren - ena sekunden glada och nästa fly förbannande :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]