Pellets från djuraffär?
Hej!
Jag köpar alltid pellets från djuraffären i lösvikt!
Jag ge henne bara en halv dl om dagen men dubbelhakan bara växer och även hon, hon får måttligt med Motion och verkar må bra!
Men jag tycker synd om henne, hon väger mer än normal vikten och jag skulle gärna vilja få stopp på hennes växande (på vikten).
Är det pelletsen det är fel på?
Isåfall vart ska man köpa ''rätt'' eller ''bra'' pellets någonstans och hur mycket kostar det? Vad använder ni för pellets?
Tacksam för svar!
Mvh!
Jag har hört att stampe är bra själv har jag pretty pets
What doesn't kill you makes you stronger.
Ge bara hö då? Kaniner klarar sig bra utan pellets om dem får bra hö :) och märker du att kaninen går ner för mycket, så ge 1/4 dl :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ge bara hö och grönsaker :) (och vatten såklart)
/ Tilda
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pröva att utesluta pelletsen helt, låt henne bara äta hö och lite grönsaker ett tag framöver och sedan kanske du kan öka lite i taget med att ge pellets, ex. 1 msk, eller ex. 3 msk var annan dag, om du tycker att hon blir för smal.

Hur mycket får hon nu och hur stor är hon? Vet du vilket pellets djuraffären säljer?
"Vanlig djuraffärspellets" är oftas inte så nyttig vad jag vet iallfall. Uteslut pelletsen helt, och ge bara örter + grönsaker varje dag. Samt fri tillgång på ett grovt bra hö. Hellst ifrån en närliggande bonde. Frukt en gång i veckan.

#7 Vad menas med "vanligt djuraffärspellets" då? De köper samma pellets som uppfödare köper på säck och säljer det i lösvikt. Min närmsta zooaffär när jag hade kaninner hade samma pellets som jag gav mina (Mästers), fast jag köpt det billigare på annat håll :P
Jag ger en halv dl pellets/dag, hon väger 2,4 kg (dvv)
Trappa ned på pelletsen (ge till slut ingenting, om hon håller hullet på det, men ta inte bort allt på en gång) och öka motionen :)
Fullvuxna, friska kaniner hålls oftast i bra hull med enbart hö och grönsaker, och pellets bör inte ges annat än om nödvändigt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Här i Uppsala har i alla fall arken Carrier som "djuraffärspellets" och som du säger så är det ju så att dom köper pelletsen från något ställe och använder sig av en vanlig pellets som säkert många här inne också använder sig av!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Kanske var lite otydlig. Men enligt mig tycker jag inte om att inte veta innehållet på fodret jag köper. Och oftast står det inte det på "djuraffärens pellets". Men som sagt kan det vara så att det är sådan pellets som vi använder. Nackdelen är ju att man inte vet vilken.

#12 Det är bara att fråga :)
#13 Fick dock inget direkt svar på frågan. Dem sa typ bara att det "är en sådan där vanlig sort, du vet". Gillar inte djuraffärer.. Och dem verkade inte ha någon aning om vad den innehöll heller för den delen.
På arken och dom andra djuraffärerna här i Uppsala får man alltid innehållsförteckning om man frågar. Ofta har dom det även uppsatt!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#15 *avensjuk*

#14 De är skyldiga att kunna säga vad det är. Annars får de inte sälja fodret, du kan ju hälsa dem det :)
#17 Jo, fast är aldrig i den butiken nu för tiden. Men jag ska hälsa dem det om jag någon gång tvingas gå in där :)
Vart köper jag pellets som är bra för kaninen?
#19 Bla granngården, vissa djuraffärer tar in bra kaninfoder om man frågar och foderbilen.se (har viss bra som t.ex carrier)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
På Djurmagazinet och många andra djuraffärer kan du köpa Versele Laga. Deras Complete och Cuni Pro är riktigt bra.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag använder mig utav "Stampe" som man köper på granngården, och jag tycker det fungerar prima! :)
Köp aldrig någonsin lösvikt från djuraffärer utan innehållsförteckning! Jag gjorde det och min älskade kanin dog tillslut av magproblem efter för dåligt fiberinnehåll. Säger som #21 Lina, Cuni complete är verkligen bra. Innehåller 20 % råfiber. Så alla ni som ger lösvikt från djuraffär, sluta genast! Begär innehåll och ge aldrig lägre än 15 %. Detta är så viktigt. Lyssna på en som lärt sig den hårda väge.
Vila i frid du underbara.
Alltid älskad - aldrig glömd.