Min holländare äter inte foder/hö
Hej!
Jag har en holländare som fick ungar i förrgår. Ungefär en vecka innan 'slutade' hon att äta. Kan hända att hon äter jättelite. Hon dricker inte mycket heller. Jag har varit dålig på att ge henne grönsaker men igår gav jag henne en liten morot och hon blev överlycklig. Gav henne idag också och hon åt lika glatt men fodret och höet verkar hon inte rört så mycket.
Såg nu i afton att hon verkar ha lite diareé (mörkbrunt). Vad kan det vara för fel? Tycker det är så konstigt att hon är så sugen på morötterna och även ett salladsblad smaskade hon i sig idag.
För ca 12 veckor sedan parade vi henne. Hon byggde bo en vecka före beräknad födsel men inga ungar kom. Vi parade henne igen och iförrgår fick hon 5 st, varav 3 var döda. De andra två ser friska och krya ut.
Någon som har förslag på vad vi ska göra och vad det kan vara för fel på henne?
Det är första gången hon får ungar.
Hoppas på snabba svar.
Viktigt att du försöker få henne drickaför mjölken skull, gurka o melon innehåller ju mkt vatten men kanske inte så lämpligt om hon ej verkar bra i magen..
Hur känns magen o "mjölk-vårtorna" mjukt runtom..?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vårtorna tycker jag känns som vanligt. Kanske hon lite hårdare på ena sidan av ryggen ner mot magen.
Vet inte hur jag ska få i henne vatten. Provade att sätta en liten skål framför henne men det gick inte heller. Ska man lägga henne på rygg och försiktigt spruta in vatten med en liten spruta?
Skrev nog lite svårförstått……skulle ha kastat om de två första meningarna. Där det är hårt har inget med vårtorna att göra.
Kanske finns det någon unge kvar i magen? Menar då att den ligger där du kände att det var lite hårt. Men är inte så kunnig på detta.
Ja, svårt att veta. Man blir lite orolig…vet inte vad man ska göra heller. Har inte haft kaniner så länge så man är ju inte kunnig.
Hon ser fortfarande ut som vanligt…lika pigg. Tyckte det var så konstigt att hon blev så extremt sugen på morötterna men inte äter av den vanliga kosten. Det vågar jag väl inte ge ngt mer nu när hon är dålig i magen!?
Om det är morot hon vill ha så ge henne lite men håll koll på magen så hon ej blir sämre, spec om hon bra mage annars o van vid det..
Lycka till
Tack! Hon är inte så van med morot men jag får hålla koll. Hon fick även ett salladsblad och gurka idag så det kanske blev lite mycket. Magen verkar då inte bli sämre iaf. Jag försökte tvinga i henne lite vatten från en skål och hon drack lite grann.
Hon har aldrig annars varit dålig i magen så det är lite konstigt.
Är du ny på kaniner kanske det inte var det bästa Att ta en kull det första man gör. Men, men gjort är gjort
Tänk på att inte ge för mycket morot då det är ganska mycket socker i. Bättre med Gojibär - som innehåller mer karoten än morot
Jag rekommenderar att du uppsöker en veterinär som kan ta en titt på henne, känna igenom magen så att det inte ligger någon unge kvar.
Om inte, så kan nog veterinären ge dig Critical Care om det kanske kan hjälpa.
Så illa är det inte men vi har inte hunnit vara med om så mycket problem.
Hon äter/dricker mer nu och gärna när man matar henne ur handen. Ungarna ser fortfarande pigga ut så jag hoppas det går bra!!
Nu äter hon som vanligt igen och magen är helt återställd. Den ena ungen är nästan hälften så stor som den andra. Dom är nu 2 veckor och 2 dagar. Jag antar att de tre som dog hade med hennes magproblem att göra och den lille var nog starkare och därför klarade sig.
Vi har cryptosporum i vattnet och jag antar att det är därför mamman varit dålig, trots att inte djur ska kunna få besvär. Då visste vi inte att vi hade problem med vattnet men nu får dom kokat vatten.
Mamman diar nästan så ofta som ungarna vill ha mat. Dom brukar ju dia 1-2 ggr/dygn men kan det vara så att hon känner på sig att det behövs mer?
Måste bara visa en bild på de små. det är svårt att låta dom vara ifred :)