Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 670 ggr
[Airo]
0

Viltfärgade?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det är så att jag har en liten japantecknad pojk här hemma som är egenuppfödd. Mamman är havanna wienertecknad och pappan är blå.

Dock så ser pojken ut att vara viltjapan? men det går väl inte om någon av föräldrarna inte är viltfärgade?

Han var rätt ljus i öronen som ligen om man tittar på bilder där dom hade lite mer päls. Även hans bror ser ut att vara viltjapan..

Är dom japantecknade eller viltjapaner?

Zvintos
0

Rent utseendemässigt går det inte alltid till 100% att säga om de japantecknade är vilt eller ej (syftar då på de gula varianterna).
Men med tanke på stammen så kan de rent genetiskt inte vara vilt.
I sådana fall är det något som inte stämmer.

[Airo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 okej, men ingen av föräldrarna är viltfärgade, det märker man då ingen av de har ljusare i öronen osv.

mamman.

Han kommer dock användas till en japantecknad hona nästa år, Geisha, som du kommenterat ang. förut.

Geisha är ju antagligen viltjapan, hon får ju ungar runt måndag.

Linnet
0

DOm ser onekligen ut att vara viltjapan, men är ingen av föräldrarna viltfärgade så kan dom inte vara det.

Zvintos
0

#2: Ja, där lär du få svar huruvida hon är viltjapan.
Ingen garanti finns även om de kan se ut som det, då det tydligen inte enbart är G-lokus (där det bestäms om kaninen är vilt, otter eller enfärgad) påverkar japan utan även B-lokus.
Men det är lite mer avancerat och något jag själv inte fått 100% kläm på än.
Så det går vi inte in på. ^^

[Airo]
0

#4 okej, men om det visar sig att Geisha är viltjapan, och jag parar henne med hanen sen, Boss, som han heter, nästa år, och dom får viltfärgade, då vet jag ju inte med säkerhet att hanen är viltjapan heller? eller jo, om han också är det så borde det väl bara bli viltfärgade?

Zvintos
0

#5: Nej, då kan du inte veta.
Men i och med stammen så ska han inte kunna vara vilt.
Parar man två vilt kan man få annat också.

[Airo]
0

#6 jaha, okej.