Könsmogen?
Min kanin är född i Februari, borde vara cirka tre månader om någon vecka. När han flyttade hit så var han helt rumsren och gick på låda men de senaste dagarna bajsar han massor utanför och skvätter kiss på väggarna så nu fick han flytta till sin bur. Dessutom märkte vi att han försöker rida på en av katterna. Kan han vara könsmogen redan?
Ringer just nu veterinären för att se när de kan kastrera och hur mycket det kostar då jag gärna vill ha han i köket igen. Jag förstår att det kanske inte tar bort allt beteende men hoppas i alla fall på att få slippa skvättandet och bajsandet i hela köket…

Lite tidigt för könsmognad tycker jag.
Det kan vara så att han håller på att bli könsmogen, vissa individer blir det tidigare än vanligt.
Min hankanin höll exakt så som din gör. Han va knappt 3mån när ´han började. För mig har dock skvättandet blitt värre :P
Jag tycker också att det verkar lite tidigt att bli könsmogen när man är cirka 12 veckor gammal men vad är hans beteende i så fall om han inte är på gång med det?
Jag hoppas att jag ska få skvättandet under kontroll i och med kastreringen som för övrigt görs här i Örebro när han är 4 månader så i sommar någon gång kan han bli kastrerad. Kanske lite tidigare beroende på storleken sa de och om han är riktigt jobbig. Sen skrattade hon lite i telefonen när jag berättade att han försöker para sig med en av katterna. Jag har fyra katter men det är bara en som han kärat ner sig i. Tyvärr den som är livrädd för honom så det blev en del jagande här i köket innan jag flyttade upp och säkrade kompostgallret till honom. Han ska få komma ut och röra på sig sen igen, skutta lite på gräset och så men som det ser ut nu så får han bo där så länge. Jag ska fixa någon bättre lösning också men det blir till helgen när jag har lite mera tid över för det.