Vild kanin. HJÄLP!
När jag är ute med min kanin Pim Pim så jag går eftyer med kopplet jag har 250 cm långt koppel och han skuttar glatt men för att jag ska hinna i kapp måste jag ju börja små skpringa men då börjar han bara rusa iväg och försöka göma sig alltså han blir rädd typ och tror att jag jagar han hur ska jag göra ?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle tipsa om att du plockar ihop kopplet ju mer du närmar honom, så han känner att det tar stopp.
Småpring inte efter honom, det kan lika gärna var det som gör honom rädd. Att han känner sig hotad och jagad.
Gå efter honom, lugnt och sansat.
Om han använder upp hela kopplet så skaffa ett litet hundkoppel, jag hade det till en av mina kaniner som älskade att springa och jag kände mig enbart elak när jag bara hade 2.5m.
Så en dag fick jag ett litet hundkoppel av min pappa, en lika liten hake som på ett kaninkoppel MEN snöret var 15-20m.
Det är ett sådant där "rullkoppel" så kopplet rullar ut i takt som kaninen hoppar iväg och rullar in i den takt kaninen kommer närmare.
Otroligt bra tycker jag!
Dessutom går det även att låsa kopplet om man av någon anledning vill det, det gör man ju då genom en knapp och så finns en spärr som håller spärrningen så man slipper trycka ner hela tiden.
Du vet troligen vad jag menar redan men ändå! =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg