Hur gör ni?
Idag när den cyklade ut en kille ut ur min port så blev min kanin skit rädd! Det lät otroligt högt när han kom också för att det finns ett löst järn galler där under så det låter riktigt mycket.
Min kanin for runt, studsar och stampar och så. Jag försöker lugna ner henne genom att försöka klappa henne och tillsist så gick det och hon blev lite lugnare. Men hon höll sten koll på cykeln vart den än åkte. Sen när han närmade sig tog jag upp henne istället och försökte lugna henne igen då hon upprepade det jag skrev innan. Hon blev då genast mycket lugnare.
Hur gör ni om era/eran kaniner/kanin blir jätterädd för något? T.ex plockar upp kaninen? Eller låter det vara? Ja, hur gör ni?
Jag brukar klappa och lyfta upp i min säng och gosa det hjälper för mig
What doesn't kill you makes you stronger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, hur gör du ute då?
Det var en bra fråga
Jag brukar bar ta upp honom då och klappa eller så kan jag gå in om det fortsäter
What doesn't kill you makes you stronger.
Nalle blir skrämd av lite av varje, han är ganska otrygg i sig, antagligen pga att han levt största delen av sitt liv instängd i en bur (i sitt förra hem). Det blir dock bättre hela tiden, miljötränar ganska mycket.
I alla fall så brukar jag inte direkt låtsas om den inbillade faran, trösta honom eller så utan jag väntar helt enkelt ut honom. Till slut brukar han lugna ner sig och förstå att det inte är något farligt. Då berömmer jag och så fortsätter vi med det vi hållit på med innan han blev rädd. Tröstar man, klappar osv i onödan gör man saken större än vad den behöver vara och kaninen blir rädd även i framtiden.
Är han dock riktigt panikslagen och bara kastar sig fram och tillbaka och inte lyckas lugna ner sig lyfter jag upp honom och går till en lugnare plats en stund, känner man att situationen blir ohållbar får man träna på rädslan/problemet vid ett annat tillfälle.
Saga är inte lika osäker och om hon blir rädd lägger hon sig helt enkelt ned en stund men märker oftast snabbt att det inte är något farligt. Så det är lite olika från fall till fall, så att säga.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaha okej.. Ska tänka på detdär med att inte ta upp henne för minsta lilla så hon inte blir räddare i framtiden!