(S)Born To Be Wild
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har nu tagit ett stort beslut att jag ska göra mig av med Wille. Han är en kanin full av energi som älskar hoppning. Älskar att vara ute och har ett stort behov av Motion och att göra sig av med all energi. Han kom till mig när han var 6 månader. Han kan sitta still länge när man klappar honom. Han är underbart fin och har fått jättebra resultat på PET-utställning. Han har bara hunnit starta en gång i hoppning.
Namn: Born To Be Wild
Kallas: Wille
Kön: Hane
Ras: Vädurskorsning med 25% hare
Färg: Viltgrå rödförstärkt
Född: 17 maj 2010
Föräldrar: E: Impulsive Maroon U: Beat It
Uppfödare: http://boltenskaniner.weebly.com/index.html
Anledningen att jag säljer honom är att han är en för svår kanin för mig. Vi hade en väldigt bra tid tillsammans när vi litade på varandra och vi båda var väldigt taggade för att börja tävla hoppning. Av någon anledning vände allt åt fel håll och nu senast bet han mig i kinden, har bara klappat han sen dess. Jag är ärlig och jag vill att ni ska veta att han har bitit mig. Vi har iallafall tappat förtroendet för varandra, har försökt att börja om på nytt men det går liksom inte. Många säger att en kanin som bits inte är frisk men han har varit underbar och jag är säker på att det är jag som inte kan ge honom det han behöver. Kastrering är ett alternativ då han säkert blir lugnare då. Jag vill att han ska få en till chans och hoppas att någon vill ge honom den, därför säljer jag honom nu/ sätter ut på foder till någon som är riktigt van vid "harar" eller "problemkaniner". Han behöver någon som kan visa vad som är rätt och fel. Han har otroligt mycket spring i benen och skulle behöva en stor bur eller kanske en box. Han kräver mycket tid. En kanins beteende kan förändras av bara ett miljöbyte.
Förstår om det inte låter lockande att ta hem en kanin som bits men jag är nästan säker att han kan bli underbar med rätt träning och människa. Han har faktist varit en av mina gosigaste och snällaste kaniner.
Tror du att du kan ta dig ann den här kaninen, maila mig på h-malm@hotmail.com, skicka ett PM eller skriv i tråden.
Wille finns i Stockholms området och kostar 300 kr.
Finns han kvar? :)
/ Sofie Jansson, Stockholms Kaninhoppare www.himlenskaniner.weebly.com
#2 Det gör han :)
300 kr är endast en symbolisk summa, kan tänka mig att skänka honom till rätt hem om det är någon som nappar på att vilja hjälpa honom.
Okej :) han är jätte söt :)
Ja det är han verkligen! :)
Hur är han? :) brukar han gosa eller springer mest runt? :)
Åh..blev verkligen förtjust i honom.. Följt ett tidigare inlägg om hans beteende förut.. Har dock inte plats/tid just nu..
Har själv 3 suriga honor
1 hona är dräktig & därför lite småsurig (rädd om magen/att bli upplyft)
1 hona är i tonåren men det börjar gå över mer och mer nu, vi börjar få ett starkt band <3
1 hona har ungar och väldigt mån om dessa små..nu när dom blir äldre börjar hon acceptera att jag håller på med dom osv, attackerade våra fötter förut, men ej längre, bet tidigare min kompis i benet när hon satt på huk och hållde på med en 2,5 veckors unge & då luktade hon en annan hona med ungar (inte från min kaningård). Honan går löst i ett förråd & hoppar ut&in i vinterburen där ungarna är
Så nog har jag erfarenhet av suriga honor, dock vet jag inte hur pass surig din hane är
Men om han är kvar senare & du vill ha hjälp när jag fått ordning till 100% med mina egna kaniner & byggt ut káningården nu i sommar skuille jag kunna ta honom på foder i ett år & försöka få han lugn & fin igen. Men om du verkligen vill sä'lja honom skulle jag kunna tänka mig att köpa honom, men bäst vore ju om du fick tillbaka din relation med honom så du itnte behöver vara rädd för att hoppkaniner ska vara aggresiva. För just i hoppning är relationen mellan kanin & människa viktigast. Jag tror ej han är psykiskt sjuk utan bara grovt tonårssyndrom ^^
Ursäkta stavcfel, stor bokstav & punkt mm, men har blivit fel på min dator så texten är så liten att jag inte riktigt ser vad jag skriver
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
När det gäller problem kaniner så håller jag helt klart med dig om att ett miljöombyte kan göra så otroligt mycket, min hane hade varit den snällaste kaninen någonsin hos sin uppfödare men när han flyttat in i sin nya bur hemma hos mig så blev han fruktansvärt aggresiv, han ville bara inte ha med någon människa att göra men eftersom jag varit med om bråkiga kaniner tidigare så visste jag att det inte bara var att ge upp och som många tyvärr gör avlivar vid första bettet. Nej jag gav mig tusan på att min lilla nin som jag sett fram emot så mycket skulle bli samma som hos sin uppfödare. Efter några dagars lugna försök att komma fram till buren utan att bli biten så bestämde jag mig att ta in honom till uterummet istället där jag har mer kontroll över honom och från och med att jag tog upp han och bar in han så gjorde han aldrig mer några utfall aldrig. Han var lite nafsig i början men bara man sa till han så fatta han så småningom poängen. Nu har min lilla älskling fått flytta in och är världens goaste gosegris :P haha han slickas heellla tiden och ville vara med överallt :) Det bästa han vet är att kela sin sig hos matte och hoppa runt runt henne hela tiden :P Dock har han blivit väldigt hanig men sånt får man ta, han är trots allt hane och fruktansvärt söt ändå :)
Ett annat exempel är en av mina honor som är väldigt rädd för händer och kunde ta till bitmetoden för att skrämmas men om hanterar henne på ett lungt sätt och efter att ha arbetat med henne varje dag och alltid visat händerna före samt försökt att få henne att förstå att man inte tänker skada henne så har hon förändrats mycket och du kan nu t.om. klia henne på huvudet genom gallret samt ta upp henne i stort sätt utan motstånd :)
Så för att komma till vad jag menar i ditt fall så tycker jag att alla kaniner är värda en andra chans! även en tredje om de skulle behövas. Ett miljöombyte bara några meter till en annan bur kan t.ex. göra en enorm skillnad, att inte lyfta upp kaninen ovanifrån utan ha kaninen i en bur med öppning på sidan kan i vissa fall göra stor skillnad också ja det finns många sätt men som i min egen histora så är det viktigaste att inte ge upp! Ditt val att sälja honom till någon med mer erfarenhet av harar samt problemkaniner tycker jag är ett bra val, fungerar det inte mellan er och du redan försökt vad du kan så är det bäst för dig och kaninen.
Ett tips? är dock att sätta ut han på foder hos någon med "problemkanin" erfarenhet eller van vid harar så att man ser att den nya personen och kaninen fungerar tillsammans och att ev. möjligheten finns att köpa tillbaka eller sälja kaninen till fodervärden beroende på vad ni tillsammans bestämmer :)
Han e ju så himla, hoppas du hittar ett bra hem till lille Ville!
Synd att man själv inte har plats för en till hane, annars hade jag mer än gärna gett mig på ett försök! :S
Men utrymmet han behöver finns inte här för en hane, då mina hanar e väldigt revirstinna, Vill kunna ge alla kaniner yta men de går ju inte med fler hanar som det ser ut här hemma nu. :(
Håller tummarna för ville och dig!
Kram /Tess
#7 Han springer alltid runt! Vet inte om han är gosig då jag inte har hållt honom på ett tag, men han gillar att bli klappad :)
#8 Okej va kul! Skulle nog inte kalla det för att han är surig, kanske mer att han är osäker och ja aggresiv. Men om du tror att du skulle kunna klara av honom så visst :) Dock inte bara jag som bestämmer vem han ska komma till, utan jag måste få godkännnade av hans uppfödare. Du får gärna maila och berätta mer om dig, vad du har för erfarenhet och vad du kan erbjuda honom.
#9 Tack för orden 
#10 Tack ändå :) bara att säga till om du får mer plats ;)
#10 Ja jag lovar men just nu känns de som 2 hanar får räcka ett tag! :D
Kram /Tess
#12 Ja jag förstår det ;)
# 11 Ta inte bort denna tråden så PM:ar jag dig i juni/juli någongång och berättar hur min kaningård ser ut då och om mina egna kaniner blivit snälla, lugna och hanterbara av alla så skriver jag om hemmet jag kan erbjuda, erfarenhet mm.
Ev kommer han få bo i en Hage dygnet runt på sommaren med fyrkantsnät, nät i botten och tak med måtten L: 200 elr 250 B:200 & H:100
Även vinterbur på ben i ett fack i mitt kaninförråd (mått obestämt beroende på hur mkt plats mm) på vintern kommer han få vistas i rasthage tiden jag är i skolan dvs ca 8-15, iblan mer, ibland mindre beroende på vädret.
Men vill du sälja eller låna ut på foder?
Skulle ju kunna ha honom på foder först och sedan bestämma om han blivit bra igen att han kan få komma tbx till dig eller om han får stanna kvar hos mig om du vill :)
Haha, ja ordet surig/grinig passar nog mer några av mina kaninhonor som jag försöker få bukt med. Tror nog det är något form av missförstånd, osäkerhet och att ni tappat förtroendet för varandra som han blivit aggresiv, men detta är bara en teori då jag ej träffat honom i verklighwten
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Tråkigt att lilla Wille ska säljas:( Såg honom som liten bebis. Har själv en HK dock en hona och hon har varit brunstig sedan jag fick henne den 12 feb. Hon är väldigt grinig och säger till på skarpen när hon tycker att något är fel. Men vi kommer frammåt nu pga en massa kel och jag tillåter inte att hon morrar/kastar sig. I famnen är hon helt underbar men i buren så vaktar hon som en hök. Jag har alltid haft förutfattade meningar ang harar/HK men de har förändrats nu när man själv har en liten rackare:) de är inte så farliga som jag haft bilder i huvudet av. Hoppas det går bra med Wille! Ska tyvärr inte ha fler kaniner nu när jag bor hemma.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#14 Okej ;) Burarna låter bra!
Jag är beredd på att sälja honom, men om du absolut vill prova honom innan eventuellt köp så går det nog att ordna. Menar mer att jag kanske inte har någon bur ledig till han om han skulle komma tillbaka efter foder ;) T.ex får jag en kanin på foder om nån vecka och en kull är halvt planerad här hemma, så det finns risk för att inte burarana räcker om han skulle komma tillbaka om ett år..
#15 Ja det är jättetråkigt.. Var så himla säker på att vi var perfekta för varandra men tyvärr vände allt :( Hoppas det går bra med tjejen! Har själv en hona som är omöjlig när hon brunstar..
#16 Nu är hon skendräktig?.. Hittade ett bo i buren haha. Hon är ännu roligare nu haha.
Mvh Emma
#17 Det är min också, hon har varit det säkert en månad..Har ingen päls på benen och magen ")
#18 Svanslös som hon kallas för av mina kompisar, var så brunstig på en tävling att hon rullade 30ggr. Hon är världens snällaste hos andra för där blir hon ju inte tillsagd. Säger man till henne så åker rumpan av.
Mvh Emma
låter som om jag är helt negativ till henne haha men det är hon inte. Hon är otroligt rolig med hennes små bus.
Mvh Emma
Jag och min kompis fick faktist på han en sele igår och hoppade med han. Vi förflyttade han alltid med transportbur men vi kom ändå ett steg längre.
Oj va snyggt han hoppar! :)
Ja han är underbart bra! Och han har inte tränat på säkert 2 månader så han överraskade mig verkligen :)
förstår de :)
Han e riktigt snygg ;)
#23 Herregud va han hoppar! Och va skönt att du vågade dig på att ta ut han i sele, det e ett steg i rätt riktning! :)
Vem vet, ni kankse hittar tillbaxs till varandra om ni tar sånna här små steg! :) för han e ju helt ljuvlig!
:)
Kram /Tess
#25 Ja :) Tack!
Vi tog ett till steg idag också :P Jag och min kompis lyckades lyfta upp honom utan att han blev arg elr nåt
Han har blivit mycket lugnare sen vi hade han ute igår!
#26 Härligt! Kämpa på! :)
Kom på en sak, du kan ju kolla om du hitar nån i din närhet som kan coacha dig och hjälpa dig med honom, kankse inte behöver sälja honom! :)
De kan ju betyda jättemkt bara genom att ha nå¨gon med erferenhet som ger dig råd och stöd! :)
Kram /Tess
Hoppas du kan ha honom kvar om han blir lungnar
What doesn't kill you makes you stronger.
dubbel
What doesn't kill you makes you stronger.
Det är faktist min kompis som har vart min coach :P Hon har inga kaniner eller erfarenhet sen innan, men det är hon gör att jag har kommit längre med honom. Hon vågar liksom och är inte rädd för att det ska hända något, och det har ju gått bra en sålänge :)
#30 låter toppenbra!!!
Kram /Tess
#28 Ja, om det fortsätter så här bra vill jag gärna ha kvar honom :)
Om han säljs ska hans uppfödare köpa tillbaka honom. Men tråden kan hållas öppen ifall det skulle ändras.
Puttar lite. Han är fortfarande till salu. Uppfödaren vet inte när hon kan ta hem honom, så jag letar vidare efter foderhem sålänge.