överraskningsbebisar
har under veckan som var varit väldigt orolig för min kaninhona Rut för hon varit så svullen om magen, hade bokat tid hos vet. nu på tisdag för trodde hon hade något fel på magen då hon verkade ha ont för hon börjat morra lite när jag lyft henne osv. MEN igår morse hittade jag 6 st små bebbar längst in i hennes bur där hon hade bäddat och boat så fint. fick nästan en hjärtinfarkt, hade ingen aning och har ingen aning om hur det har gått till!
men mamma mår bra och alla bebisar med, jag TROR det är 6 st och TROR att det är två blå, en blå mantel och en viltgul, de andra har jag inte riktigt sett än :) men jag är överlycklig om än lite orolig för hur jag ska hitta bra hem åt dem alla. Rut är en jättefin mamma och verkar lugn och avslappnad i sin roll.
nästa vecka väntar kastrering för min hane dock haha, för några fler såna här överraskningart vill jag nog inte ha även om jag är jätteglad och tycker detta är jättekul nu!
har några frågor dock:
- ska mamma Rut få mer pellets nu när hon diar?
- vågar jag titta närmre på bebisarna redan nu eller ska de få vara ifred några dagar till?
-ska mamma få vara inne med bebisarna hela dagrna eller kan jag motionera henne ändå?
kanske är dumma frågor men jag har aldrig blivit kaninmormor förut! slänger upp bilder så fort jag får några bra på de små underbara.
- ska mamma Rut få mer pellets nu när hon diar?
Jag brukar öka litegranna när ungarna är födda, för att sedan öka lite till när de blivit större och äter av pelletsen med.
- vågar jag titta närmre på bebisarna redan nu eller ska de få vara ifred några dagar till?
Det brukar inte vara någon fara att kolla bebisarna redan nu, så att alla lever och ligger där de ska.
Honan är ju ändå van med ens lukt och brukar oftast inte reagera.
Jag har hittills inte varit med om att någon av mina honor brytt sig, utan de har suttit bredvid och velat bli klappade.
-ska mamma få vara inne med bebisarna hela dagrna eller kan jag motionera henne ändå?
En kaninhona spenderar ganska lite tid hos sina ungar faktiskt.
De dias 1-2 gånger/dygn, men i övrigt ser honan ut att nästan ignorera sina ungar.
Vilket är ett naturligt beteende.
Så du kan låta henne få motionera lite utan att det ska vara några problem.
Är det en viss liten Herr Blå som blivit pappa? 
Tack så mycket för svar!
haha ja det är Blå som varit i farten, han har lyckats genom en bit minknät, trodde det var omöjligt! men har nu säkrat alla burar/hagar så nya överraskningar ska inte ske. Han sitter med mig i knäet nu och han hälsar ;)
#2: Vad "roligt", eller hur man ska säga. 
Honan är väl också lilla tysk, om jag inte kommer ihåg fel, eller?
#3 haha ja det är väldigt roligt men en oro också för vill ju hitta superbra hem åt allihopa :) Ja det är hon, det blir nog väldigt fina bebisar!
#5 Nemen gud vilka sötnosar. E den som sticker upp hudet brokad?
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
#6 ja han/hon verkar vara blå brokad :) de är ljusare än de ser ut på bilden, de är inte alls så mörka i skinnet i verkligheten.
Tycker mig se en liten viltfärgad uppe till vänster. ^^
Gud vad sugen jag blev nu, men jag har verkligen ingen möjlighet.
Herr Blå var så himla go. =)
#8 Okej! hoppas det för det blir kul med lite olika färger!
Jag förstår dig hihi, synd att du inte har möjlighet för Blå är jättego och Rut likaså så ungarna kommer nog ha jättebra temperament de med!
---
Kan också säga att jag kollade ungarna mer noga idag och räknade till 9! men de rörde på sig ganska mycket och jag hade hjärtklappning för de var så söta så kan ha räknat fel men alla lever och var varma och goa åtminstone!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
så söööta! :)
Kram /Tess
Min hona smet ju och parade sig genom galler, mink och hönsnät, så nog kan de om de vill, jag hade parat henne 2 gånger o hon gick tom men när hon fixade det själv gick det galant!
grattis!
#10 jaa alldeles underbara :)
#11 haha ja de kan verkligen om de vill! tack så mycket :)
gud vilka fina!
#17 tack så mycket :D
#16: Det är inte ovanligt att det kan skilja ganska ordentligt på vissa ungar ibland. 
Så länge de ser välgödda ut båda två skulle jag inte oroa mig.
#19 okej bra, haha den stora ungen är så himla stor! den lilla är inte mycket mindre än de andra liksom :)
Jätte söta! Såååååå kär
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
leveransklara i juli :D sna snart lägga upp fler bilder på dom också!