Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 820 ggr
Hoopys
0

Lite tips skulle behövas.

Jag undrar om det finns någon där ute som har/haft en dam som ör liknade min, och om någon kan ge mig lite tips? på vad jag kan göra.

Jag har en snart tvåårig tjej som har under det senste halvåret har varit aggresiv, både i buren och i hagen. Jag har kommit på att hon troligtvis bara var rädd för mig, så jag har börjat klappa henne, prata och ge godis/frukt varje gång jag går förbi hennes bur, för att hon ska känna sig lugn och trygg. Det fungerar ganska bra och hon är inte lika sur längre.

Men när jag ska ta ut henne i selen blir hon tokig, först går hon snällt (jag följer bara efter) men sen kan hon börja tokspringa, fara omkring, för att sedan slänga sig platt på marken, vad ska jag göra? (har provat att låta henne springa bara, men eftersom hon bara slängersig ner, och inte går frammåt igen kännd det bara dumt att göra så…)

När det gäller hoppningen brukar tre/två hinder i rad fungera jättebra. men om jag ökar antalet hinder tokrusar hon igen och springer ut efter vart annat, eller så lägger hon sig bara ned, och vägrar gå igen.

Hur kan jag göra för att lugne ner henne, och för att hon ska koncentrera sig? Hoppa hinder kan hon, men det är som om är rädd, eller motivationen saknas?

Hon är Msv Klassad, och har tävlat ca 1 gång/månad det senaste året.

natha-mjau
0

jag har precis samma problem som dig, fast min hona är 9 månader.
Såfort jag går förbi buren morrar hon som en galning och attakerar, när jag är ute med henne springer hon precis som du beskrev, först tyckte jag att det var kul att hon sprang tills jag insåg att hon sprang från mig….
jag har försökt med allt, men hon är och förbli elak verkar det som…

Eftersom din kanin är så gammal kan det ju inte vara tonårsperioden, har hon blivit skrämd eller är hon skygg?

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är hon kastrerad? Om inte, så kan det vara lösningen.
Har hon varit med om något hemskt under sista tiden? Något som du har gjort annorlunda?

natha-mjau
0

#2 nej det är hon inte, och så vitt jag vet så har hon inte varit med nått hemskt eller nått sånt ;/

[Becca-]
0

#3 Eftersom din kanin endast är 9 månader så kan det vara tonåren som spökar, och om du inte vill kastrera så är det bara att vänta och se, förhoppningsvis upphör ju beteendet om ett tag.

Till TS så ställer jag frågan igen, Har hon varit med om något hemskt eller annorlunda på senaste tiden?

Gabriella-
0

Det låter som om hon blir rädd för något, det kan ju vara dina steg. Det kan låta lite läskigt när något klampar efter en och så. Jag föreslår att du börjar om från början med selträningen, det kan löna sig:)

Du sätter på henne selen, gosar med henne lite och sen släpper ner henne i hagen utan koppel så hon kan skutta runt själv. När det funkar bra så kan du sätta på kopplet. Om hon börjar tokspringa, stanna henne och prata lugnande & klappa henne lugnt. När hon e lugnt kan hon fortsätta gå. Du kan försöka gå tyst bakom (tips: ta av dig skorna nu när det är så varmt, det låter mindre).

Ta ett steg i taget, stressa inte på för då kommer det bara straffa sig genom att hon blir rädd. Bättre att göra det en gång ordentligt än flera gånger skyndat, hon blir bara stressad av det.

Lycka Till!

Kram Gabriella

We notice faults of others and easily forget our own

Hoopys
0

#4 Inte vad jag kan komma på, hon har det senaste året nästan alltid varit lite uppjagad till och från, har försökt prata lugnt, men det verkar inte vilja hjälpa.

Vet ej om det är till mig ni skriver, men att kastrera henne kommer inte att göras, Jag ska lösa problemen på annat sätt ;)

#5 Tack! Jag ska verkligen prova det, hon är mycket snällare i buren nu, kommer alltid fram och ska mysa, inget stress eller morrande, bara om jag gör en plötslig rörelse, vilket jag försöker undvika. ;)

Vi har varit ute en sväng varje dag i selen den här veckan, bara så länge som hon är nyfiken och tycker att det är kul att lufsa runt, idag var hon ute i 10 minuter, och hela tiden ganska lugn. Svårt att ta av sig skorna när det fortfarande är fruset i marken… :( men snart så.

Tack alla, jobbar frammåt nu :)

[Wera]
0

#4 Tror du missade TS svar i #3. "så vitt jag vet så har hon inte varit med nått hemskt eller nått sånt" Glad

LoveYourRabbit
0

Hände precis samma sak med min kille här hemma som är dryga halvåret, han fick panik så fort jag försökte att stanna honom och när jag kom nära för att t.ex. klappa honom så sprang han bara iväg. Sen kom jag på att det måste ha varit att jag luktade annan hane, och då ville han inte vara med mig och sprang iväg istället. Det hade nog också lite med tonåren att göra. Dagen efter så gosade jag super mycket med min hona innan jag rörde honom, och redan i buren märkte jag en förändring. Sen blev han som en helt annan kanin i sele, han ville krypa och klättra på mig hela tiden, jag fick röra honom och han sprang till och med efter mig!

Så prova ifall du har flera kaniner, hon kanske bara inte gillar lukten av alla dom andra och vill då bara springa iväg från dig. Prova, det funkade för mig ;)

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

Hoopys
0

#8 Vad smart, det har jag inte alls tänkt på tidigare…

Jag ska ta och prova detta och se hur hon reagerar ;)

Gabriella-
0

kul att det går bättre!:)

Kram Gabriella

We notice faults of others and easily forget our own

LoveYourRabbit
0

#9 Gör det, det är i alla fall värt att prova! :)

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni