(X) Sömntabletter?
Jo, i en annan tråd var det någon som tog upp det här med överdos av sömntabletter, någon tyckte det var bra någon annan tyckte inte det var bra. Jag är nyfiken; funkar det? Är det ett bra sätt att avliva på? Tänker främst på ungar (som behöver avlivas för missbildning eller annat djuret lider av självklart då). Är det bättre än att slå den mot något, som vissa uppfödare gör? Eller är det lugnare med sömntabletter?
Vad tycker du? Har du erfarenhet av det? Jag vill höra vad ni tycker!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag anser att antingen avlivar man på traditionellt sätt om man inte tar dem till vet, eller så åker man till vet!
Sömntabletter slår inte ut allt på en gång, vilket gör att det kan ta en bra stund innan kaninen är helt död, kroppen kämpar ju emot giftet.
Så nej för det!
Kram /Tess
Har ett häfte om regler för hur man ska avliva kaniner och andra djur. Fick från skolan, jorbrukets regler tror jag det är. Om nån vill veta så kan jag skriva upp dom=) Står hur man ska avliva vid viss kg osv

Tycker absolut inte det e en bra ide hur vet amn att det är en överdos och att dom verkligen e döda??????
Pulsen och andningen och att bröstkorgen kan vara tyst/stilla och sen när det går ut så e dom "levande" igen,
HAr man djur får man ta att antingen ta bort dom själv (kaniner) och hundar veterinären kosta vad det kosta vill.
Skulle aldrig använda en metod som inte e riktig för just det djuret.
Detta ska in i produktionen för de som är känsliga mot avlivning
What doesn't kill you makes you stronger.
Tycker inte man ska experimentera med tabl, t o m mänskor reagerar olika beroende på ämnesomsättning o upptag..
Ex alvedon (smärtstillande) kan kaniner ej bryta ner som oss utan de kan dö av det..
Det vettigaste enl mej o skonsammast är att kontakta en erfaren uppfödare som kan avliva el en jägare om man känner till någon..
Sånt här ska man inte ge sig på om man inte har erfarenhet eller gör det med en erfaren. Nej "klassisk" avlivning rekommenderas
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 jo, jag håller med dig. Men om man inte klarar av att bryta nacken eller så av djuret då?
plus, att hos veterinären gör dom ju ungefär samma sak, dom får ju kämpa emot giftet där också som dom får i sprutorna. Tar ju ungefär lika lång tid?
#6 Vad är det "klassiska" avlivningsalternativet?
#8 Veterinär eller skjuta (om man känner en jägare eller om man gör det själv).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Nä jag vet, jag hade inte heller klarat det, så jag hade åkt till vet med den om jag inte klarat det själv.
Jo visst det är en förgiftning även hos vet, men det går intravenöst och i en dödlig dos. De är utbildade i detta och skall vara experter på det så jag skulle gå till vet direkt.
Kram /Tess
#10 jo, men ibland hinner man ju inte :/
Tråden flyttad till Produktion och TS har tillgång.
Gällande överdos av sömntabletter så är det inte ett lagligt sätt att avliva på.
Här finns att läsa vilka metoder som är lagliga.
#11 Nä ibland hinner man inte till vet men jag hade då ringt någon jägare, som fått göra på det klassiska sättet.
Kram /Tess
Jag tycker absolut inte att man ska ge sig på nån metod man inte är van vid och även om man är van vid den så måste man avgöra från fall till fall om man kommer klara av det.
Sömntabletter skulle jag aldrig våga ge till mina kaniner, eller något djur alls för den delen, inte ens säkert att det dör utan kanske bara blir medvetslöst eller hamnar i nån form av koma. Men vet att det finns de som använder det till råttor, jag personligen hade dock aldrig vågat ge det till mina råttor heller, dumt att experimentera med läkemedel. Dessutom stämmer väl det som #12 skriver att det är olagligt, jag själv har ingen koll på det men jag litar på det NinniH säger ;)
Som många andra har skrivit här så rekommenderar jag också 3 sätt - ta till veterinären, slå i huvudet eller skjuta. Men pratar vi om små ungar så är det knappast lönt att skjuta eftersom hela djuret lär försvinna då i princip^^,
En unge har man ju dessutom fördelen med att man inte behöver avbloda, så mitt tips? är att man kontaktar någon uppfödare eller utbildad (någon kunnig iaf) och ber om att få lära sig att ta bort små ungar snabbt och smärtfritt.
Jag själv har väldigt svårt för veterinär-avlivning och förstår om man vill kunna ta bort sina djur själv, det var av den anledningen jag ville lära mig, men trots att jag nu kan avliva och gör det med jämna mellanrum så finns det kaniner som jag känslomässigt inte klarar av att ta bort och då blir det veterinären. Jag tycker att man ska vara väldigt ärlig mot sig själv innan man ger sig på en avlivning och vara realistisk med hur stor chansen är att man klarar det. Tvekar man minsta lilla så betyder det Nej och då ska man enligt mig inte ens försöka. Meningen är trots allt att djuret med all säkerhet ska dö och inte lida….och eftersom man inte kan veta det med sömntabletter (eftersom det inte är beprövat eller vanligt förekommande vid avlivningar) så tycker inte jag att det är värt risken.

Tack för alla svar!:)
#10 men om man inte klarar och döda den själv och har långt till vet blir det jobbigt, jag har kanske en halvtimme. Lite äldre skulle jag kanske ta, för de vet jag att jag aldrig kommer kunna avliva hemma eftersom man måste bloda av och så, dessutom vet man inte diagnosen kanske, men ungarna om de är missbildade så vill jag inte att den ska lida i onödan…
#12 tack, vad bra att det finss en lista!:)
Kan man inte se till att ens djur slipper lida ska man inte ha djur, må låta lite kallt men så är det. Alla har rätt till en värdig död.
Klubba mindre djur kan vem som helst göra, men man ska vara säker på det man gör. Om man inte känner att man själv klarar av det ska man ha någon i närheten som är beredd att göra det åt en, om det är akut och man inte hinner till vet.
Själv är jag inte så mycket för veterinäravlivning heller, har man väl sett hur ett djur kämpar mot sömnmedlet är det nog svårt att se det som en bra avlivning. Har dessutom hört om alltför många fall där det gått snett, djuret har vaknat upp senare eller behövt många sprutor för att öht somna osv. Så då åker sömnmedel för människor automatiskt bort, man kan aldrig veta hur djuren reagerar på det.
Har själv avlivat en sjuk mus, en högt älskad vän som jag saknar väldigt mycket, och det var inte lätt (känslomässigt) kan jag säga, men hon fick en ögonblicklig död och slapp lida mer. Större djur skulle jag däremot inte klara av utan pistol (vilket jag planerar att skaffa senare).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#16 självklart dödar jag ungen om jag vet att den inte hade kunnat överleva eller få ett onödigt jobbigt liv själv (om vet inte är nära, men i mitt fall e det ju inte det) men tänkte om det fanns ett bättre sätt, då jag tycker det är väldigt jobbigt. Typ att ge de sömntabletter, men nu var det inte så bra då:) Fattar du hur jag tänker?^^

Förutom att det är olagligt att döda en kanin med sömntabletter så gör det kaninen illamående. Och får man inte i den en stark dos med detsamma så får den lida ett bra tag innan den dör eftersom de flesta sömntabletter tar lång tid innan det verkar. Snabbverkande insomningstabletter dör inte kaninen av.
NEJ!
Jag skulle inte kunna lita på att kaninen verkligen är död, och inte bara djupt medvetslös.
#15 en unge som väger under 1kg behöver man inte avbloda =)
#20 nej, det var inte så jag menade;) Jag skrev kanske lite flummigt (A) jag snackade om fullvuxna kaniner då:)
Låter helt sjukt att proppa i en massa tabletter i en unge! Skulle aldrig göra det. Min farfar avlivar mina kaniner, på ett humant sätt enligt mig. Han slår hårt och sedan avblodar! Och det är ett bra sätt enligt mig.
Lite OT, men han slänger dem inte bara utan ger dem till örnarna under vintrarna! Vilket jag tycker är super! Att mina kaniner kommer till nytta, även fast de inte lever. Om ni förstår ;)
#21 ok, då missförstod jag 
Men det är en fördel om man vill lära sig avliva djur under 1kg och inte har så lätt för blod, eftersom man slipper det helt med ungar =)
Vet att det finns de som inte avblodar vuxna dvärgkaniner heller utan slår något extra slag, det funkar ju, men det är bäst att hålla sig till lagen och avbloda ändå =)
Men det finns ju massor av olika sömntabletter? Är det inte bara barbiturater som man kan dö av (som människa då alltså)? De är ju inte lagliga längre. Vilka är det TS syftar på?
Detta är såklart inget jag planerar att göra då det är olagligt och jag har bättre sätt att avliva mina djur på, det är mest bara av nyfikenhet.
Min första tanke är, hur får man i en nyfödd kaninunge sömntabletter? Missbildade ungar tar man ju bort direkt. Som tex. muppar…
Klarar man inte av att avliva en unge själv i akutfall själv kanske man inte ska avla på massa kaniner heller… Vad gör ni om honan får livmodersframfall tex?
#25 Finns flytande sömnmedel.
Håller med dig om att man inte bör avla om man inte kan akutavliva själv, på ett lagligt vis alltså typ med slag i huvudet (+ avblodning över 1kg), skjutning eller liknande.
#26 Men hur ska man få i den flytande då?
#27 Precis som man gör när man stödmatar, är dock skeptisk på att man skulle kunna få i dem en dödlig dos och om man skulle få det så lär det inte vara en snabb och smärtfri död då det långsat slår ut saker i hjärnan som gör att kaninen långsamt kvävs.
#28 Men att stödmata är ju en risk de med.. Ivriga ungar kan lätt dra ned maten i lungorna och drunkna så att få i dem sömnmedel via den vägen och låta dem dö en smärtsam död för man själv är för rädd att knacka dem mot en sten eller liknande… (säger inte att du inte vågar men syftar generellt runt den här tråden) Då e man självisk i mina ögon faktiskt, tänk på djuren!
#29 Håller med till 100%, har tillgång till sömntabletter då jag har grova sömnstörningar själv men jag skulle aldrig, under några omständigheter, ge det till mina djur! Då knackar jag dem mycket, mycket hellre efter som att jag vet att jag är bra på det och att de dör direkt… Nu syftar jag på mössen då, kaninerna avblodas också eller tas till veterinär om det finns tid till det (vill ju inte att de plågas till döds).
#30 nä, men att avliva en kaninunge lär ju vara som att avliva en mus, de behöver ju inte avblodas.
#31 Ja, det är det.
Jag har själv avlivat både möss och kaninungar och gör på samma sätt med båda - slår huvudet mot en bordskant eller liknande. Dör direkt, inget blodspill eller något (förutom att det ibland kan komma en droppe ur nosen)
Råttor och större kaniner får sitta vanligt på ett bord eller liknande då jag slår ett föremål mot huvudet.
Jag tycker att man som uppfödare borde se till att lära sig en basic avlivning för små ungar, det är himla bra att ha i nödfall.
#32 hehe, ja nu sa jag de åt fel håll.. Menade förståss tvärtom, jag har inte avlivat möss som man kanske kan tolka de i inlägg #31 ;)
#34 Förstod att du menade det. :)
#35 jag gissar på att du avlivar dina möss själv? =) hur gör du isf?
#36 Slår huvudet mot en bordskant eller liknande, har dock bara behövt avliva rått- och muspinkisar samt lite sörre ungar än så hittils.
#37 ok, alltså samma metod som jag…
hade hoppats på att du hade erfarenhet av att dislokera koterna i nacken, vet nämligen att många använder den metoden men har aldrig hört någon berätta något mer utförligt om hur man gör ^^,
#38 Använde mig av den metoden idag, efter att jag hade använt "slag mot huvudet"-metoden (alltså var hon redan död när jag gjorde det, fick rådet att träna på en död mus först). Tyckte att det fungerade bra och det kändes verkligen att det blev rätt.
Jag la henne helt enkelt på ett hårt underlag, la två fingrar mot nacken (så huvudet var mot bordet) och tog ett fast grepp kring svansroten och drog henne sedan bestämt snett upp, då kände man hur kotorna dislokerades.
Det var sjukt jobbigt att ta det beslutet, men hon hade en tumör som satt väldigt illa till och inte slutade växa.