Uppblåst mage av gräs?
Nu har jag introducerat en såkallad "gräsdiet" för mina 2 kaniner, och ger dem endast någon matsked pellets till dem på kvällen. De har fri tillgång på hö och vatten.
Det jag har märkt är att mina kaniner har blivit lite uppblåsta över magen. Dem är mjuka och fina till och från, men vissa dagar kan dem vara ganska uppblåsta. Deras bajs har även blivit lite "mörkare i färgen", men annars är allting normalt. Och dem är lika galna som förr.
Vad kan det vara, är då frågan? Är det att dem äter gräs, och det "sväller" i magen, eller är det att dem kanske äter för mycket gräs?
Sådär har mina kaniner i princip alltid fått när de fått börja äta gräs och brukar lugna ner sig sen.
Första gräset är alltid lite kraftigare och kaninerna kan då reagera på det.
Det bör lugna ner sig varteftersom.
Men det skadar inte att hålla koll på kaninerna såklart, så de inte blivit dåliga utav det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad menar du med att jag ska hålla koll på dem så att dem inte blir dåliga? Dåliga på vilket sätt? 
Så detta är alltså normalt när man introducerar gräs till kaninerna?
#2: Det jag menar är att det ju inte skadar att hålla lite extra koll om man är orolig över att de ska bli dåliga av för mycket gräs.
För de kan bli riktigt dåliga om de får på tok för mycket gräs.
#3 Jaha. Självklart håller jag koll på dem, brukar flytta hagen till ställen där det inte finns lika mycket gräs, när jag ser att dem äter mycket.
Har läst lite om trumsjuka (om det nu heter så), men har det något med detta att göra? Har inte så bra koll på det.
#4: Om man ger mer än vad kaninen äter upp inom ett par minuter, kan gräset jäsa.
Äter då kaninen utav det jästa gräset kan den få kolik av gaserna, vilket i sin tur kan leda till trumsjuka om det inte behandlas snabbt.
Mina kaniner brukar också bli lite uppsvälda, inget mycket men lite grann på våren, så det är ingen fara. Men håll koll på dina kaniner, det är viktigt om de bytt kost eller gjort/gör något ovanligt.
Min kompis kanin dog av trumsjukan förra året.
Make pasta, not war.
Jaha, så gräset jäser alltså inte i magen utan det jäser om man plockar en stor hög och det ligger över natten, om jag har fattat rätt?
Har alltid trott att gräset jäser i magen, och det är därför man ska vara extra försiktig med att introducera "gräsdieten". Då har man lärt sig något nytt 
#7: Det jäser nog även i magen också.
Jag tycker du ska "hålla efter" och se hur mycket dom äter osv.
Men det första gräset nu är kraftigt så det kan ju vara en ovana om vi säger så. :)
Men det är nog ingen fara så läng dom inte sitter still och är lixsom "noj". Inte rör på sig, äter inte, har uppblåst mage och om man känner på den så är den som en bubbla inne i magen.
Upptäcker du detta fel hos kaninerna så är det veterinär som gäller!
Min systers kanin fick detta problem..
/Smultronsöt
Tack för all hjälp. Jag ska hålla koll på mina bustroll!
Maskrosor då kan det bli för mycket av det?
Ger hö, vatten, gräs av olika slag och maskrosor då vi har mycket av det ;-).
Han äter inte hela tiden måste jag säga då o då.
Även lite cunicomplete ca 1/2 dl per dag. sen kan min kanin beta men det kan han från vår till höst när det finns gräs.
Jag ger mer gräs för varje dag och till de kaniner som jag vet är känsliga så ger jag väldigt lite. Sen trappar jag upp.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#11: Allt kan det bli för mycket utav, om man inte vänjer de vid det.
Så man bör vänja de gradvis, det är smidigast för magen.