Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3828 ggr
[Airo]
0

Viltgrå + ..

Jo, det är så att jag funderar på att köpa en liten dvärgvädurs hona som jag kan använda till min lilla Zorro.

Nu undrar jag bara, Vilken färg? kan man para med viltgrått utan att bara få viltgrått?

Är det bara viltgrått eller är det alla viltfärgade som är dominanta färger?

- om man tar t.ex en viltgrå och en viltblå eller en viltgul, vad blir det för färger då?

ppyysseenn
0

Om man parar vit b/ö med viltgrå kan det ju bli wienertecknad (viltgrå wienertecknad) 
Har sett många uppfödare som parar viltgrå med vit b/ö, då kan det bli viltgrå och viltgrå wiener!

Iallafall om dom har rätt ;)

Men är inte expert på färger!

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

[Airo]
0

#1 jo, det vet jag att det blir :P

men jag vill helst inte bara ha viltgrått då jag tycker att det är en rätt tråkig färg..  plus att jag inte vill ha vita kaniner :P

det var därför jag undrar om man kan para viltgrått med viltblå eller viltgul, och om det blir andra färger än viltgrått då.

ppyysseenn
0

#2 haha, det blev ju inte så bra! :D
Dom färgerna du inte ville ha! :)

Du kan gå in och kolla på www.kaninfarg.se och kolla på alla nummer och siffror (jag fattar ingenting om vad dom menar), men du kanske är lite smartare än mig ;)

Men du har säkert varit där och kollat!

//Alma

Pysens kaniner

[Airo]
0

#3 haha, den sidan hjälper inte ett piss för min hjärna :)

är dum som en kockosnöt, så… :P haha fattar inte heller genetiken o skit!

ppyysseenn
0

#4 haha, då är vi två! :)

//Alma

Pysens kaniner

[Airo]
0

Ingen som vet?

Ljusta
0

De beror helt på Vilken färg? den viltgrå har bakom. Har den tex blåanlag, och enfärgsanlag så kan man para med en blå och få viltgrå, viltblå, svart och blå :) Så skriv gärna ut stammen på den viltgrå då allt hänger på det :)

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#7 han har bara viltgrått i stammen på stamtavlan.. dock står inte färgerna hos morfar och mormor..

blir det viltgrått oavsett Vilken färg? jag parar med i sådana fall? :/

Ljusta
0

Ja mer eller mindre. Parar du med brokat/mantlat så blir enligt statistik 50% brokade/mantlade. Parar du med vit blåögd så blir 100% wienertecknade, med eller utan synlig teckning.

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#9 jo. Men som sagt så vill jag ju inte ha viltgrått.. speciellt inte bara viltgrått.. spelar ingen roll om det är vitt med i, vill fortfarande inte ha bara ha viltgrå färg..

Ljusta
0

Nej, då får du nog tyvärr para någon annan :)

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#11 det var ju synd..

Tänkte bara fråga, är Viltgrått svårsålt?.. (eller viltgrå wienertecknad / mantelt / brokat)

Ljusta
0

Enligt mig så kan viltgrått vara svårsålt, speciellt kelisar utan stam. Viltgrå wienertecknat är nog ganska lätt, speciellt om de har mycket vitt, likt holländarteckning. Risken är ganska stor att du bara får små wienertecken såsom vit nos om den viltgrå inte har något vit blåögd bakom sig, och då kan de vara svårsålda ändå. Brokat/mantlat brukar vara de som går först i en kull :)

Ljustadalens kaningård

ppyysseenn
0

#13 viltgrå är ganska svårsålt, men viltgrå wiener är ganska lättsålda tycker jag! :) Tycker själv att viltgrå wiener är super gulliga! :)

Precis som #13 säger!

//Alma

Pysens kaniner

[Airo]
0

#13 okej, får väl ta och fundera på det… vill så gärna föra vidare hans temperament, då han har ett sådant underbart temperament.

vet du någon som föder upp viltgrå wienertecknade med mycket wienerteckning i, eller mantlade/brokade? :)

Ljusta
0

Tror att du har större chans att få fina kaniner om du tar en brokad/mantlad än en vit blåögd. Stor risk som sagt att du får små wienertecken på dem och bruna ögon. Du får googla på uppfödare :)

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#16 okej. :) så brokad/mantlad är lättare att få sålt än wienertecknade?

tänkte passa på att fråga, kan det inte bli väldigt lite ungar som får mantelt eller brokning om hanen bara har viltgrått? (som med wienert)

ska man leta efter viltgrå manteltecknade / brokade eller vilken mantelt eller brokning i färg som helst? :)

ppyysseenn
0

#15 lavendelgården föder upp viltgrå wienertecknade och ibland teddytassens! :)

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

#17 jag är inte säker, men tror att wienertecknade är lättare att sälja! Men som sagt, jag älskar ju viltgrå wiener, så kanske är det så jag tycker! :P

//Alma

Pysens kaniner

[Airo]
0

#18 som Ljusta sa om att ungarna får stor chans att få lite wienerteckning, så tar jag nog hellre brokat eller mantlat :)

ppyysseenn
0

Lavendelgården har parat vit blåögd och viltgrå och har fårr viltgrå med bara en fläck på nosen, men även fina breda bläsar! :)

//Alma

Pysens kaniner

Ljusta
0

#21 Som sagt så beror det mycket på om den viltgrå har stora wienertecken bakom i stammen, annars brukar det oftast bli små tecken på dem. Jag har tidigare fött upp wienertecknat och var väldigt intresserad av huruvida wienerteckningens utbredning går i "arv", och kom fram till efter mycket studier att den gör det i stor grad. De som inte har vit blåögd bakom sig bruar ge små wienertecken. Men det finns såklart undantag :)

#17 Med en brokad/mantlad så blir enligt statistiken 50% mantlade/brokade oavsett. Men slumpen spelar in, så ibland blir alla brokade och ibland ingen. Om den viltgrå inte har mantlat bakom sig är risken/chanen att de blir väldigt mycket vitt på dem, dvs brokade.

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#22 så du menar, om honan är t.ex viltgul brokad och har mycket vitt i sig, och hanen är viltgrå och inte har något annat än viltgrått i sig, så får ungarna mycket vitt i sig, och oftast flest brokade oavsett om hanen inte har bakom sig?

eller har jag missförstått?

Hittade nämligen en söt liten dvv hona, viltgul brokad hos Skogsdungens kaniner :) ska ev. tinga lillan!

Ljusta
0

#23 Det jag menar är att även om kaninen är enfärgad, dvs inte brokad eller manteltecknad, så bär den ett "anlag" för hur mantelteckningen skulle ha sett ut om den vore mantlad. Och paras den med en manteltecknad så kan dessa "dolda anlag" göra avkommorna får mer vitt än vad den mantlade partner har. Så min erfarenhet är att om man parar en manteltecknad med en enfärgad utan mantel bakom så blir avkommorna brokade, dvs mantelteckning med för mycket vitt. Men även där finns det undantag ;)

Men om du parar med en brokad så är ju risken/chansen att de blir mycket vita ganska stor :)

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#24 okej. Men om honans mamma är brokad och pappan är wienertecknad, finns det större chans att det blir mer brokade än enfärgade då? :)

Ljusta
0

#25 Nej, det är helt enkelt slumpen som avgör. Varje enskild unge i kullen har 50% chans att bli brokad/mantlad.

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#26 aha.. vad skulle du gjort? haha.. - beslutsångest.

Ljusta
0

#27 Köpt den viltgula brokade (om det är en färg du vill avla mot i framtiden) och parat med den. Sparat en unge som är brokad/mantlad och sen para den med en viltgul enfärgad. Då får man viltgult, viltgrått och brokat (eventuellt svart o madagaskar om det finns enfärgsanlag). Så skulle i allfall mitt mål vara om jag gillade viltgult och ville ha mycket färger i kullen.

Som sagt så tycker jag att man ska ha en tanke med kullen, kanske någon annan än att man bara vill sälja ungar. Men alla stora uppfödare har börjat någonstans ;)

Ljustadalens kaningård

[Airo]
0

#28 okej.. funderar på att köpa en ny lejonhuvad kanin istället.. håller mig till en ras istället..

Ljusta
0

#29 Ja det kan vara bättre att hålla sig till en ras om man inte har obegränsat med plats (och tid…). Så bra val!

Ljustadalens kaningård

Linnet
1

Viltgrå enfärgad är ganska svårsålda, men däremot viltgrå manteltecknad brukar det vara en väldig åtgång på, säkert även wienertecknade.

Problemet är ju att viltgrå är en dominant färg och finns det bara viltgrått bakåt, så har hon nog inga dolda anlag och då spelar det ingen roll vad du parar med det blir ändå bara viltgrått. Men som sagt viltgrå manteltecknad är en populär färg, som brukar bli tingade rätt snabbt, dom enfärgade viltgrå däremot brukar vara kvar till sist.

zezagena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker de urfina iallafall, som små vildkaniner Tungan ute

Lycka till med vad du väljer

Linnet
0

#32 Jo visst är dom det. Men oftast vill man kanske ha lite annat än en enfärgad kanin, dom mantelteckande och wienerteckande går alltid först i vilka färger det än är.

[Airo]
0

#32 jo visst är dom fina, men man vill inte alltid ha enfärgat, tycker Viltgrått är en rätt så tråkig färg om man tänker efter så, alla viltfärger är det.

Men, jag måste bara fråga lite saker här.
om jag hittar en uppfödare, som föder upp dvärgvädurar i viltgult, t.ex, och ungen bara har viltgult bakom sig, som min viltgrå hane har fast med viltgrått, vilka färger blir det då? likadant med viltblått, om ungen bara har viltblått bakom sig. Blir det fortfarande viltgrått?

[sstorm]
0

#34 eftersom viltgrått är dominant så ja, de blir bara viltgrått.

Linnet
0

#34 Viltgult parat med vad då menar du?? Parar du en viltgul med en viltgrå hane med bara viltgrått bakåt så blir det ju ändå bara viltgrått eftersom det är en dominant färg. Likadant med viltblått. Har din hane inga andra färganlag än just viltgrått så kan du inte få några andra färger vem du än parar honom med.

zezagena
0

#34 Eg har ju viltgrå 5 färger ( i sin chattering) så är ju långt ifrån enfärg.. men förstår vad du menar..

Har själv aldrig fått viltgrå ungar förän nyligen

( tidigare wien o brokiga bö f a), så tycker förstår det läckert med de smått "exotiska viltgråa" Flört