Hur många kullar per år?
Hur många kullar per år tar ni?
Om ni tar två kullar eller fler per år, hur långt mellanrum har ni emellan parningarna?
Vore kul att höra vad ni tycker (detta grundades på en disskution med min brorsa om att ha en könsmogen hona i samma bur som en könsmogen hane, men det ska vi INTE göra) 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag personligen tar en till två kullar per år, tycker att de förtjänar att vila mellan då det tar på krafterna att ha ungar. Jag brukar oftast låta honan vila minst en månad sedan ungarna blivit avvanda tills jag parar (ibland bir det undantag om jag måste passa in en PARNING till en viss utställning, men då får honan vila nästan ett år till nästa parning). Parar på vår och sommar eller vår och höst.
Ljustadalens kaningård
Jag har ju 3 honor, så tar 1-2 kullar per år.
Mellanrummet är väl ca 2+ månader.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tar inga kullar längre men jag brukar tänka 1-2 kullar per år max! (Per hona alltså). Dom ska då få vila 4-6 månader minst, efter varje kull. Jag tar aldrig två kullar på rak utan vila (om inte det blivit en dödfödd kull). Och så ska de gärna få vila extra länge efter den andra kullen.
Tycker synd om många honor som får kull på kull.

Tar jag två kullar så gör jag det efter varann, parar om direkt när ungarna har flyttat.
Sliter det mer på honan att para både höst och vår än att ta 2 kullar på våren? Eller finns det någon annan baktanke med att para om bara någon månad efter?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#5: ja, tanken är väl att det är bättre att para om när hormonerna är på topp, mjölkproduktionen är igång osv och sen ge en lång vila, istället för att vänta tills hon precis har hunnit återhämta sig efter första kullen och då para om.
Gör man som i det senare exemplet hinner ju honan knappt återhämta sig alls, då hormonerna precis hinner sjunka till en normal nivå innan allt börjar igen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är frågan hur många kullar man tar per år totalt eller hur många per hona?:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#5 Kaninens naturliga parningsperiod är ju vår och sommar och det är ju då det är efterfrågan på kaninungar, så att para på hösten är ju ingen höjdare, då kommer ju ungarna alldeles fel årstid. Jag brukar para så att dom första kullarna kommer i mars-april och sen igen då när ungarna är ca 6-7 veckor gamla, så då kommer det en kull mitt i sommaren. Tar aldrig en kull som föds senare än slutet av juli och det är nästan för sent också.
# 6 Okej, tror jag fattar :) Hur långt mellanrum mellan kullarna tycker du är lämpligt? :P
# 7 per hona :)
# 8 I det vilda får kaninerna 3-4 kullar, undantagvis 5 kullar :)
1-3
1-2 kullar/per år per hona, iår blir det ett undantag på 3 kullar på en hona då en kull blev tjuvparning. Då jag redan räknat med två kullar iår men blev 3.
Annars tar jag 1-2 kullar/per år, nästa år blir det två kullar på två olika honor så får jag vänta ett år tills denna hona ska få en ny
Meow:3
#11: Tråden är 10 år gammal…
#12: oj såg inte det🙈
Meow:3