Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 597 ggr
[Airo]
0

Vad kan det vara?

Jo, jag har en liten lejonhuvad dvärgvädurs hona som jag parade den 12 februari med min lejonhuvade dvärgvädurs hane. Dock gick hon tom.

Hon fick en kull den 9 maj förra året (2010) med samma hane, på 7 ungar. Hon fick även en "kull" i april förra året där det bara var en och den var dödfödd (parade om då hon var i bra hull fortfarande osv).

Nu är det så att hanen blev sjuk på vintern efter att han flyttade ut på sommaren och fick vänja sig, han klarade det tydligen inte ändå. Han flyttade in igen, vi åkte till vet med honom, fick "medecin" och han blev frisk.

Kan det hon ha gått tom för att hanen varit sjuk och det kan ha hänt något med hans sperma osv?

Vågar man para om henne nu, fast med en annan hane?

Fridaaaa
0

Jag har hört (detta gäller hundar), att nären hanhund som medicieras länge med viss medicin kan det försämre sperman, vet ej om detta är sant eller om detta gäller i så fall kaniner med.

Men jag hade testat en annan hane om du inte är säker på om hon är dräktig eller inte Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Airo]
0

#1 okej Glad

tack för svar! får leta lite och se om jag hittar en liten snygging till henne. Han var nämligen sjuk hela vintern, han blev frisk detta året (han var ute till oktober-november om jag inte minns fel), så han var ju sjuk ett bra tag.

Fridaaaa
0

#2 Vet som sagt inte om detta är sanning, men om hon går tom med han, går det ju bra att testa med en annan hane Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Airo]
0

#3 jo, vi får väl se :)

har använt honom alla 3 gånger, första gången blev det bara en, dödfödd, andra gången blev det 7 st, tredje gången gick hon tom.

tror inte att det är något fel på honan, tror mer på hanen då hon aldrig har varit sjuk.