Tåg/första dagen
Hej!
Jag har nu äntligen tingat min lille kanin :-)
Den 12 juni får jag hämta hem honom. Då är han 8 veckor och 4 dagar. Jag kommer då i stort sett direkt sätta mig på nattåget.
Och nu ber jag om råd! Dels om själva tågresan. Hur sköter jag om den lille på bästa sätt? Jag har en atlas 10 open, som jag tänkte lägga in en handduk i + en liten handduk som jag har gett till uppfödaren, så att kaninen ska känna igen sin egen doft. Vattenflaska eller vattenskål? Pellets eller mest grönsaker?
Ska jag låta kaninen sitta i buren hela tiden eller kan jag ta upp honomi knäet och försöka kela lite? Är det stressande?
Och sen kommer jag upp till mig på morgonen. Då har jag en innebur som är redo för honom. Hur bör jag hantera honom första dagen? Vet att alla säger olika. Kanske är enklast att helt enkelt se hur han mår, och om han verkar lugn - kela med honom?
Funderar även över pellets - jag har en påse Dogman pellets hemma, men vet inte om den är bra eller inte (kommer få med övergångsfoder).
När jag åker med djur, även ungar och ungdjur, så brukar jag ha vattenflaska på transporten och en liten morot. Har aldrig rest med nattåg dock.
Sedan brukar jag, om jag märker på djuret att det inte är så stressat, ta upp och kela lite :)
Första dygnet hemma brukar jag låta kaninen vara helt i fred, bara kolla till ibland för att den ska få vänja sig i lugn och ro :)
Har aldrig använt det pelletsen så vet inte:)
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har med dogman pellets, och min ena kanine kräsen och de fodret är de enda hon äter 
Så enligt mig e de fodret bra. Jag köper sån 20KG paket med foder men du kanske har ett mindre paket? :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Oki! Kan man köpa en sådan där mini-vattenflaska? Sån som man har till möss, eller är det bättre med en stor?
#2 Ja det är en mindre påse, köpt på ICA :P
Är lite osäker just på första dagen - har gjort lite olika med mina tidigare kaniner, men oftast låtit dem vara ifred några timmar och sen kelat med dem… vad tycker ni andra?
#3 Nej en liten går bra :) Blir inte så klumpigt då:) Sedan kan du ju ha vatten med din om hon skulle dricka upp allt (vilket jag tvivlar på) :D
Jag tycker det låter bra som du planerat för tågresan. Jag hade nog haft med något att lägga över öppningen upptill på transportburen under natten så att kaninen känner sig mer skyddad. Funkar med en jacka eller vad som helst.
Vattenfalska eller vattenskål hade jag valt det som kaninen är van vid från uppfödaren. Samma med maten, lägg in hö och lite pellets av den sort kaninen är van vid. Hör efter om det är någon grönsak han är speciellt förtjust i och lägg in lite av den också :)
Jag hade låtit kaninen sitta i buren under tågresan, men pratat lite med honom då och då. Och kanske klappat lite om han verkar avslappnad.
När jag kom hem hade jag lämnat kaninen ifred under dagen, men framåt kvällen hade jag tagit ut honom för lite gos.
Dogman pellets har jag ingen erfarenhet av.
Lycka till med nykomlingen :)
#5 Ja, kommer ju ha en jacka eller något som jag kan lägga över, framförallt om det är mycket andra djur i närheten. Tänkte mest att det är viktigt att den får luft.
Enligt uppfödaren är kaninen van vid både vattenflaska och vattenskål.
Gurka är bra, den innehåller mycket vatten =)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Det här har säkert varit uppe förut, men jag tycker det är så svårt för det står olika lite överallt… men hur får jag kaninen rumsren på bästa sätt? Jag har som sagt en innebur där jag tänkte ha en hörntoalett. Vill att kaninen blir rumsren i buren men även i lägenheten då jag tänkte ha den frigående (fast med tillgång till buren och kanske stänga in den där när jag inte är hemma).
#8 när jag lärde mina att bli rumsrena (i buren) så började jag med att stoppa lite av kaninens tollar i toaletten och även lite kiss på så sätt kände han att det luktade kiss där och började göra sina behov där.
En annan sak som jag också gjorde var att sätta höet vid toaletten eftersom kaninen då kan sitta och äta samtidigt som de gör sitt behov vilket han gillade! :)
Lycka till med den lille nykomligen! :)
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
#9 Okej! Det är ungefär så jag har tänkt mig angående buren. Men frågan är hur jag ska göra i resten av lägenheten? Ska jag försöka få honom att alltid gå i burens toalettlåda, eller bör jag skaffa en till lådaoch ställa i andra delen av rummet?
Om man sätter kaninen i lådan varje gång han gör sina behov, kommer han då att förknippa lådan med det, eller själva platsen? Dvs. är det plastlådan eller platsen som är viktigast?
#10 Man sätter en toalätt/låda i den hörna där kaninen bajsar i sin bur, gjorde jag med min ena kanin, fungerade kanon :)
#11 Räcker det med en hörntoalett i buren tror du? Kommer ha kaninen lös i min lägenhet som är 34 kvadrat stor, fast jag kommer nog ha dörren till badrummet stängt. Kanske en bra idé att ha en låda i köksvrån också?
#12 Ja det kan du ha, ett i varje rum som kaninen får vara i hade jag haft :) Skadar ju inte direkt :D
#3 jag har flera sådana mini vattenflaskor här hemma, 3 stycken tror jag. Om du vill så kan du gärna få en sådan :)
i övrigt, tycker jag att du ska ta åt dig det som dom skriver i forumet då jag inte är så bra på sådant, haha. Men jag hoppas att du blir nöjd med din lilla prins sen när du hämtar honom :)
#14 Åh det vore ju jättesnällt om jag kunde få en sådan :-)
Längtar tills jag får ta hem honom! Och lite nya bilder :P
Jag tänkte att jag kan fortsätta ställa frågor i den här tråden, även om de kanske inte handlar så mycket om just rubriken :-)
Vad har ni för tips? för att få kaninen så tam som möjligt? Vill så gärna ha en frigående, tam och mysig kanin, men är rädd att "göra fel" så det är förstört för all framtid om ni förstår vad jag menar.
Angående grenar, vilka kan man ge till kaniner? Förutom fruktträd.
Ska köpa en innebur via nätet (crt zoo) och funderar på om det är lämpligt att beställa hö där också? Eller är det bättre om jag köper det i en djuraffär så jag kan lukta på det, så det inte är dåligt?
#16 Umgås så mycket som möjligt med kaninen :)Det är så jag har fått mina ganska tama :)
Dem kan äta björk, lönn, frukträd, det är dem jag ger mina :D
Bästa är att köpa av bonde :) Hö i djuraffärer är ju färdigpacketerade, så du kan inte lukta på det eller känna på det.
#17 Jo, jag vet att man helst ska köpa av en bonde men jag känner inga bönder i närheten + jag har inte bil/tillgång till bil så jag kan köra ut och hämta det… vissa höpåsar på djuraffären eller tex. granngården har ju små hål i sig så man kan lukta på det.
#18 Okej :)