Importera?
Jo, det är så att jag funderar på att importera en kanin, Hona eller hane? har jag inte tänkt ut än, från Tyskland eller ev. Holland eller så.
Nu undrar jag, för er som har rätt bra erfarenhet av importering, vad kostar det att få hit kaninen?
hur mycket brukar kaniner kosta i tyskland - holland?
Tacksam för svar :)
Vad det kostar att få hit kaninen från t.ex. Holland eller Tyskland kan variera kraftigt beroende på hur du väljer att få hem den. Ibland så finns det uppfödare härifrån Sverige som åker och som har möjlighet att ta med sig kaniner till andra uppfödare. Ett annat alternativ är att man själv åker ner och hämtar.
Jag måste dock säga (som har importerat ganska många kaniner från just Holland & Tyskland) att mina erfarenheter av att importera inte är de bästa och jag har inga planer på att göra om det. Jag har blivit så otroligt besviken trots att jag tagit från uppfödare som andra rekomenderat då jag fått hem kaniner i väldigt dåligt skick och med defekter samt sjukdomar. Så det är en stor risk du tar när du importerar.
Jag har endast importerat teddyvädurar och dessa har kostat ungefär 50-70 Euro. Vet dock inte vad andra raser kostar, men det går säkert att kolla upp via uppfödarnas hemsidor.
#1 okej, då får jag väl låta bli då om det verkar vara så :/
#2 Jag ville bara dela med mig av mina egna erfarenheter, då det är väldigt tråkigt om samma sak som har hänt mig och flera andra uppfödare händer någon annan.
Har tyvärr samma erfarenhet som Tarja, och har också importerat ett flertal Teddyvädur med defekter, sjukdomar och annat smått och gott. Har inte varit helt nöjd, (dvs felfritt utan defekter av olika slag) med en enda en…
Det kan ju hända att det är beroende på Vilken ras? man väljer, många i rasren Avel har importerat en hel del (med olika resultat).
Ljustadalens kaningård