Agressiv
Jo, för ett tag sen så fick jag hem en harkorsning. Hon var jättesnäll och så men för inte så längesen så blev hon skendräktig?. Hon har därför varit jättesur och knorrar väldigt mycket.. Häromdagen så "förstörde" jag det hon hade bäddat och efter det så har hon inte bäddat något nytt och samma dag så var hon jättesnäll. Men nu så har hon blivit så där sur igen(hon har inte bäddat något nytt och jag trodde ett tag där att hon skulle försvinna från sin skendräktighet) men jag känner att det börjar gå för långt. Idag har hon varit värre än värst! När jag hade henne ute i sele så attackerade hon mot mitt ben, i buren så om man håller fram ett halmstå så blir hon helt galen och morrar och biter och håller på :(
Jag förstår inte hur hon kan ha blivit så här aggresiv av skendräktighet.. Jag har varit med om skendräktighet förut men aldrig en sån här.
Det går egentligen inte att beskriva hur dum hon är, man måste nog träffa henne för att fatta, men jag är i ett desperat behov av hjälp nu så vad ska jag göra? Jag har funderat på avlining, men det känns inte alls något kul då hon är bara runt 8 månader och jag vet att det finns en snäll liten kanin långt inne i henne.
Hjälp mig snälla!
(Hon kommer från en hoppuppfödning)
Om det är så att detta beteende uppkommer vid skendräktighet, så kan faktiskt en kastrering hjälpa.
Särskilt som hon är såpass ung.
Jo, jag har pratat med min mamma nu och för Stojas(som kaninen heter) eget bästa så kommer vi sterilesera henne!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 2 Det heter kastrera även på honor då stelistrering inte tar bort hormonerna dom får när dom brunstar och då är det ju ingen idé att stelistrera. Alltså kastrerar man även honor :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#3 Har faktiskt aldrig hört talas om det förut.. Har en hona här hemma som har varit stereliserad sedan år 2008(född 2007) och hon har aldrig gjort någonting på mig efter det! :) Hon var (innan hon blev stereliserad) agressiv också.
Nej, vad tråkigt! Men prova att katstrera henne, det kanske hjälper?! <333
#5 Ja, vi ska göra det <333
#6 Hoppas det, Hubert bet mig ju också innan lite, men det är mycket bättre nu! :D <3333
#4: I sådana fall var det en kastrering som gjordes. =)
Sterilisering görs i princip inte på djur alls, då syftet att göra ingreppen är ju för att de ska bli av med hormonerna.
Att då bara sterilisera är ju helt meningslöst. ^^
Men gud vad tråkigt :'(

Gud vad tråkigt. Stoja har aldrig verkat som en aggressiv tjej, och jag har svårt att tro att det verkligen är aggressivitet.
Quil har bitit mig EN gång, pga att han var rädd när jag skulle ta ut honom i transportburen. Han skulle aldrig bitas annars. Men bli inte rädd för Stoja, vad du än gör bli inte rädd och så. Försök iaf övervinna rädlsan, för det blir vara värre om du inte vågar ta i henne sen och så..
För Stoja är verkligen en underbar liten tjej!
#10 Jag vet att det finns en snäll Stoja inne i henne! Men jag har liksom tappat hoppet eftersom det pågått ett tag nu :(
Men jag har typ som en plan och jag ska börja med den imorgon! Jag tänker inte ge upp för det ska gå, jag ska få tillbaka den gamla Stoja! Jag älskar ju henne jättemycket och ja, det ska bara gå det här! Jag kan inte ge upp nu..
(Och nej, jag ska inte kastrera henne, jag ska pröva och se hur hon är, men som jag sa: Det här ska bara gå!!!) <33
#11 Bra att du inte ger upp, hon ska inte få vinna över dig! :D <333 Nu blir jag nyfiken, vad är det för plan? :D <33
#12 Jo eftersom jag oftast inte hinner ge kaninerna mat på morgonen innan jag åker till skolan så har min mamma gjort det och mot henne så gör tydligen inte Stoja någonting emot. Så jag tänkte om jag nu tar mig i kragen och går upp en timme tidigare och ger kaninerna mat själv så kanske det blir bättre :) Det är ju värt ett försök iaf :) Och anledningen till att jag blir tvunmgen att gå upp en timme tidigare är för att eftersom vi har hästar och kaninerna bor i stallet så tar vi dom samtidigt :)
#13 Okej, vad smart! :D <33
Uppdatering!
Idag har Stoja varit som sitt gamla, snälla och mysiga jag! Enda gången hon varit sur idag var när hon skulle få komma ut i sele!
Hon har verkligen gjort framsteg idag! (Jag tror min plan funkade!!)
Jag tror egenltigen inte (såhär i efterhand) att Stoja är agressiv, utan att det här är en kombination av skendräktighet och tonåren. Jag tror iaf det börjar släppa nu, vilket känns skönt och jag vet att jag har flera som stöttar mig och peppar mig att fortsätta kämpa, så jag vill tacka er för ni är bäst! ♥♥♥
#15 Gud vad bra att det funkade!! :D <33333
#16 Ja :D <333
#8 Ja, vi kollade vad som hade gjorts på henne. Det var en kastrering :) Tack för ditt svar, jag hade faktiskt ingen aning om att man gjorde så. :)
Mer uppdatering, hur går det? :) <3
#18 Här kommer uppdatering! :)
Jo, imorse när jag gav henne mat så var hon ju jättesnäll(äääängel^^, hihi). Men tyvärr så började hon bädda ett nytt bo till sina osynliga bebbar.. (Såg lite kul ut när hon har munnen fullproppat med halm och så kommer jag med pellets och knäppisen försöker äta mat med halm i munnen).
Sen när jag kom hem vid 7 tiden(jag var hemma hos en kompis) så var hon ganska sur, men jag drog på mig ett par tjocka vantar för att inte bli biten(vill vara på den säkra sidan^^) och hon var ju som sagt ganska sur men så visade jag att det var jag som bestämde(alltså inte brydde mig om att hon var sur utan jag bara fortsatte att klappa henne och så). Och bara en liten stund efter så var hon hur snäll som helst! Hon var precis som sitt "normala" jag! Så jag tog av mig vantarna och började klappa på henne och pussa på henne massor(pussade från dig med Ylva då jag antog att du ville det hihi :D) Alltså jag bara älskar den här kaninen Ylva, trots våra jobbiga stunder, hon är guld! :D <3
Gud vad kul att höra! :D
Och javisst ska du pussa en massa från mig också! :D <3 Fina tjejen <3
Jätte glad att höra att det går frammåt! :D Ni kommer klara er igenom det här, och du vet att jag finns till hands hela tiden! :D <3
Gud vad bra! Ni kommer klara det, du och hon ;) <3333
#20 och 21: :D <33
Här är en uppdatering:
Imorse så var hon jättesnäll, fast hon var ju hungrig så det kanske var därför.. :) Men sen när jag gick ut till henne igen vid 7 tiden(har varit hemma från skolan idag pga ont i magen, så därför fick kaninerna inte komma ut i slele :( ) så var hon ganksa sur igen men jag med mina tjocka vantar klappade henne och struntade i att hon försökte bita mig. Samtidigt sjöng jag på Perfect - Pink för att lugna ner henne, vilket funkade och när hon gjorde det och det gick att klappa henne normalt så var hon jättesnäll! Hon var precis som vanligt(och jag hade tagit av mig vantarna vid det här laget^^), så idag så har vi gjort framsteg igen! Jag blir så stolt över min Stoja! För oavsett hur sur hon är, så kommer det till slut fram en snäll nallebjörn som längtar efter att få gos! :) Man måste bara ha tålamod så funkar det! :D <3
Vad kul att höra, men fortsätt kämpa! :D Tillslut ska du nog se till att bli kvitt de där vantarna också ;)
Har inte uppdaterat på två dagar nu men nu ksa det bli uppdatering! :)
De här två senaste dagarna jag inte har uppdaterat så har Stoja varit jättesnäll, endast en gång hon varit lite småsur bara. I morse så slickade hon t.o.m på mina fingrar! Sen nu på kvällen så har hon varit megasnäll! Precis som sitt vanliga jag! :D Helt underbar, går inte att beskriva med ord hur söt och underbar hon är! Och nej, haha jag har inte behövt använda vantarna de senaste två dagarna. :D
#Julafton/24
Vad kul att höra! :D Du är så duktig som kämpar på trots "regn och storm" :D Hihi, heja Cissi! :D <3
#Julafton/24
Vad kul att höra! :D Du är så duktig som kämpar på trots "regn och storm" :D Hihi, heja Cissi! :D <3
Så var det ju med Flinga som jag berättade xD Och det hjälpte ju med kastrering för henne :D
#26 Hon var lika mysig idag, slickades lite på min hand och ja, myyyysig! :D <3
#27 Ja, så var ju också Princess och hon slutade när vi kastrerade henne också men jag vill inte kastrera Stoja :) <3
Hon är ju så fiin! Tur att det går bra! :D <333