Aktivering av problemkanin?
Jag skulle behöva vettiga råd för att aktivera en av mina kaniner, Børre, en holländsk kanin. Han är ca tre år gammal och kastrerad sedan länge, han bor ihop med en annan kastrerad hane och en okastrerad hona. Kaninerna emellan finns det inga problem över huvud taget, de är de bästa av vänner.
Det som är problemet är att Børre är en riktig problemkanin, det har han varit sedan början. Han är extremt svår att aktivera i den grad han behöver det. Matbollar, pinnar, leksaker, små hyddor, jag tror verkligen att jag har provat allt, och han blir aldrig nöjd. Oavsett hur mycket han kan ha att göra så väljer han att gnaga på lister, tapeter, dörrar, you name it. Det finns inget mer jag kan göra för att kaninsäkra här hemma, men han förstör bildligt talat vårat hem. Jag kan ägna honom timmar av uppmärksamhet, och han blir inte nöjd av det heller, direkt jag slutar klappa, kela, leka med honom så nafsar han i mig. Och när jag ryter till så skarpen så slutar han med det hyss han har för sig för tillfället, men rycker med huvudet precis som han gör när han leker, som att han bara tycker att det är roligt.
Jag vet verkligen inte vad jag mer kan göra. Finns det någon som kan ge mig ett vettigt sätt att aktivera honom? Både han och jag behöver det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter som om han behöver någon form av aktivering där han måste använda sina sinnen. Har du testat någon form av mental träning?
Det enklaste man kan göra är ju att skaffa sig en "klicker", en sådan som man använder på hundar. Läs lite mer om hur man gör, och hur man introducerar den så att kaninen förstår.
Finns massa trix man kan lära sin kanin, som att gå på bakbenen.
För att han ska få jobba med sina sinnen är ju "söka-godis-leken" mycket uppskattad. Torka lite äppelbitar och lägg ut så att han får nosa sig till dem.
Istället för att han får sin pellets i skål så sprid ut den i buren.
Selpromenader nu när det är sommar/vår är perfekt för en nyfiken och rastlös kanin. Har ni långt till en skog kan du frakta honom i en transportbur dit.
Annars är det väll tunnlar där du gömmer godis, samt kartonger, lådor o.s.v. Det är bara fantasin som sätter stopp!
Det var ju en bra ide, klicker har jag använt med hundar, dock inte med kaniner, jag får ta och ge det ett försök. Gå på bakbenen har jag redan lärt honom. :) men det finns ju en massa annat som jag kan försöka.
Söka godis är ju också en jättebra grej, eftersom det är så enkelt och håller honom sysselsatt ett tag.
Tack för tipsen, mycket bra!