Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 678 ggr
Lusthan
0

Katt och kanin

Har ju ganska precis fått hem min lilla dvärghane. Vi börjar precis lära känna varandra här hemma. Han sitter gärna med i soffan och idag får han börja utforska i köket när jag sitter här och vaktar.

Vi har katter också. Fyra stycken. När jag hade marsvin så gick det väl okej men inte mer än så. De åt deras hö, stoppade in tassarna i buren för att känna och så. Marsvinen fick bo i annat rum när vi inte var hemma och det fungerade inte så bra i längden. Nu hade jag egentligen tänkt köpa en stor kanin men förälskade mig istället i en dvärgkanin som fick flytta hit i Måndags.

Jag har varit väldigt försiktig med katterna och han bor i ett rum där dörren är stängd. Men istället för att börja försöka leka med kaninen så har han blivit tvättad över hela kroppen av två av katterna och de andra två äter bara hans hö… Brukar ta med mig en toa-låda med hö i när han kommer ner så man kan släppa i han där så han inte gör behoven i soffan…

Nu skulle jag aldrig låta de vara ensamma i vilket fall som helst men jag måste ju säga att jag är faschinerad när han går fram till katten han borde vara rädd för och visar med hela kroppen att han vill bli tvättad. Han försöker också att busa med de verkar inte rädd när katterna gör egna ansatser för att busa. Den ena katten verkar dessutom se han som sin unge. Hon ser djupt oroad ut när han äter sallad och går fram och luktar på salladen och verkar inte veta hur hon ska göra.

Är det nån som har liknande erfarenheter av kaniner och katter? Skulle vara kul att höra.

Kristall
0

Vad roligt att det funkar så bra för er hittills, hoppas det fortsätter så :)

Vi har två kaniner och två kastrerade hankatter, som accepterar varandra men inte desto mer än så. Äldre katten verkar inte tycka de är så intressanta, han går och dricker av deras vatten och nosar på dem ibland men annars låter han dem vara.

Yngre killen däremot är mer framåt och nyfiken och går ofta på besök i deras Hage och leker med dem när de är ute (ligger och lurar och tar nåt språng efter dem, slår försiktigt efter dem med tassen osv, men slutar när jag säger till). Kaninerna är inte så värst förtjusta i honom utan Nalle (hanen) brukar hålla sig undan medan Saga (honan) kaxigt jagar iväg honom med ett ilsket morrande när hon fått nog Skrattande

Men jag är glad så länge de inte gör illa varandra. Kan tillägga att de enbart vistas tillsammans när någon är hemma och kan hålla koll.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har tre kaniner hemma o tre katter, kaninerna i största delen friående, så de går fritt med katterna o de funkar kanon! Katterna har till och med respekt för kaninerna! :)

Skickar med 2 filmer på mina katter o kaniner

http://www.miloop.com/film_view.aspx?mm=5&movie=40332

http://www.miloop.com/film_view.aspx?mm=5&movie=40054

Mina katter e dock innekatter o inte har utövat sin jaktinstinkt så som utekatter gör, så de kan vara därför de funkar så bra! :)

Det är helt underbart o se vilket samspel dem har!

Kram /Tess

Lusthan
0

http://www.youtube.com/watch?v=fVcT6QwJVLI&sns=fb

http://www.youtube.com/watch?v=sj9yR8FEatU&feature=youtube_gdata_player

Här är två filmer med två av våra katter som av någon anledning funnit han väldigt smutsig eller nått. Han verkar dessutom tycka om det eftersom han bara vill ha mer… Han springer dit och trycker fram huvudet och när de börjar putsa så sitter han bara där och njuter. :)

De är också tillsammans enbart när jag har koll. Märkte nyss att du är lite sugna på att busa men kaniner och katter busar ju inte på samma sätt. Mina katter och är också innekatter.

Adolf har märkt att kattsvans är roligt att leka med för den rör på sig. Mig går han dock inte riktigt fram till än så här på golvet. Jag sitter en bit ifrån och har sallad som han älskar ifall han kommer.

Hoppas filmerna fungerar.:)