Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 672 ggr
zezagena
0

Otäck råtta ..?

Förvånad jag är stor djurvän men..

har en mamma med kull (som nu 5 v), sett en liten mus som ätit av maten tidigare o satt ut en "snäll fälla" men den lyckats ta betet utan att fastna..

Häromdagen hade två ungar fått sår, ett på nosen o en annan på bröstet, tänkte de måste ha fasnat i nåt o får hålla koll att de läker..

Ikväll, nyss när jag skulle fylla på lite extra morötter i buren (alla var då inne), kom något grått ganska stort farande mot mej o ut o förvann kvickt.. trodde ngn sekund att det en viltgrå unge som plötsligt kastade sej ut men nej , alla sex kvar i buren..

Tänkte , det där var ingen mus utan en större råtta Rynkar på näsan o klart den inte låter sej fångas i en liten musfälla ( levande fångas), utan roffar bara till sej godbiten o förmodligen den som nafsat ungarna, mat har den ju gott om men ungar är ju konkurrens om maten o i samma storlek som den o därför har den bitits/attackerat..

Vad ska jag göra? Tips/råd? stor fångsfälla? sitta med hammaren på lur bakom knuten..?

Ta in dem lite svårt just nu då en nybliven mamma inne men kan ev flytta dem till en bod, dock ej mus-säkert där heller..

viktoria91
0

Ta en större hink och sätt dit en ramp och lägg något gott som luktar en del typ salami (tror råttor äter det). Så trillar dne ner där och kommer inte upp igen. Fyll INTE hinken med vatten som vissa gör så att djuret drunknar!

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 idé var bra, eftersom jag hittat flera möss i vårat stall som ramlat i en hink (av misstag) och inte kommit ur :)