Höbehållare eller inte?
Jag såg på ett inlägg, att många inte tyckte det var bra för kaninen med en höbehållare på nätet! Att dom ska få äta på marken. Vet då inte om det var sant. Men kan man ha en höbehållare längst nere, bå bler det inte riktigt mycket uppe i luften.
Nej man ska helst inte ha höhäck, bättre att lägga det i en hörna på burgolvet, eller som jag gör till vissa av mina: i en kanintoalett
Dem kan fastna i höhäckar plus att kaniner är gjorda för att äta på marken 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ha den inte nere det är farligt den kan hoppa i och bryta ben.
Jag har höhäck ganska högt upp och i kattlådan
What doesn't kill you makes you stronger.
#2 Ta bort den, inte bra för kaninens nacke att äta ifrån en höhäck som är högre upp plus att den kan forfarande hoppa ganska högt en kanin eller hur? Så det kan nog ta sig in och fastna ändå. Nej inte bra att ha det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På grund av att nästan alla olyckor som händer i kaninens bur handlar om höhäckar, och att dem har hängt fast i dem och brytit benen o.s.v. så vill inte jag utstätta mina kaniner för den faran iallfall.
Jag vill inte ta den risken, och lägger därför mitt hö i andra änden av buren, så långt ifrån toalätten som möjligt. Just för att undvika att höet blir sunkigt snabbt.
Jag byter höet varje dag, och många menar att det är jobbigt att byta och att det är äckligt att lägga höet på golvet för att kaninerna trampar i det. Men för det mesta så äter mina kaniner upp höet innan kvällen är slut, och får fräscht hö varje dag i och med det.
Vad gör man inte får att kaninen inte ska skada sig, är frågan?
#4 Samma sak med mina kaniner! Jag lägger dock mitt hö till en av mina kaniner i en kanintoalett för hon bajsar ändå inte där i, men hon äter gärna höet därifrån ;)
Men håller med dej i allt du skriver :D
Men jag har i lådan också sen har jag lock högst upp på hö häcken
#6 Varför inte bara lägga det i ett hörn, istället för att skapa massa onödiga konstruktioner för att föreygga att kaninen hoppar i höhäcken när det redan finns en så enkel lösning som att bara lägga det på golvet?
#6 Jo men han böjer nacken/huvudet bakåt när han äter, och det är inte bra.
Ok alla har sina åsikter men jag tänker inte sluta med höhäck
Haft kaniner som fastnat och fått panik av höhäck.
Jag har dock höhäck ibland ändå, i vissa burar för vissa kaniner bara trampar ner hö'et och skiter på det sen vill dom inte äta det.
Just nu har jag inte höhäck :) Eftersom dom bara river ner den och så blir det höigt i hela lägenheten :P
#9 Jaja vill du riskera att skada din kanins nacke är det ditt bekymmer.
ja det är det
Tror inte att det är så farligt för nacken, för det första så är de ju inte gjorda av glas, dvs de klarar ju av en del saker utan att få skador av det, tex att böja på nacken. Dessutom står de inte och äter rakt ur häcken utan drar ut några strån i taget till marken och tuggar därifrån. Det är som ett skafferi kan man säga, vi förvarar maten där i men det betyder inte att vi äter rakt ur det. :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#13 Ja det är sant att dem inte är gjorda av glas men det är inte bra att stå och äta med nacken/huvudet böjt bakåt, det är det inte t.ex för människan heller, att stå med huvudet böjt bakåt så.
#14 självklart inte, men som sagt de äter ju inte direkt ur utan drar ut några strån i taget och tuggar från marken :)
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#15 Inte alla kaniner
Jag använder mig inte utav höhäck. För mina kaniner funkar det jätte bra med höt på marken - deras naturliga sätt att äta gräs/hö. Och att ha det i höhäck för att de inte ska bli skitigt förstår jag inte riktigt. Mina hanar skvätter kiss = Det spelar ingen roll att om jag har höhäck och tror att höt håller längre, det blir ju nerkissat ändå. Men har man det någonstans i buren där kaninen inte gör sina behov, och byter varje dag fungerar det utmärkt!
#16 okej, bara en av mina kaniner som har höhäck och han gör så:) I mitt nya kaninstall ska jag ha höhäckar, åtminstone prova, men funkar det inte så tar jag bort de då.
Mina kanier som inte har höhäck kladdar med höet så att det måste slängas.
www.Zoorinas.webb.se
Har en höhäck som är placerad i golvnivå och min lille vän har aldrig fastnat i den , dessutom är den brevid toalådan som han är duktig att använda så det är väldig bra. Det medför oxå att buren är väldigt lättstädad! Min höhäck är inte rutmönstrad utan bara lodräta, mjukt böjda stänger som håller höet och som gör att han inte kan fastna i den!
#17 Mina hanar skvätter inte kiss i buren så på väggen är höet skyddat från att bli nertrampat och förstört. Men har endast höhäck till en av mina kaniner och han tar som sagt ut några strån och tuggar på det vart och hur han vill. Äter alltså inte med böjd nacke;)
Kaniner känner väl också om de får ont (vilket de kanske får av att sitta med böjd nacke och tugga hö) och då kanske de ändrar ställning istället för att ha ont liksom:)
Höhäck eller inte är upp till var och en och kaninen. Beroende på hur kaninen är så fungerar det / inte fungerar med höhäck. Båda är enligt mig rätt.
www.Zoorinas.webb.se
Jag har en stor cykelkorg åt kaninerna (som jag fyller med hö) så dom kan sitta i den också och cykel korgen har så små hål i sig så att kaninerna inte kan fastna :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Har inte höhäck till mina kaniner, just pga skaderisken. Har haft höhäck några ggr men plockat bort ganska fort, ser inte hur det skulle vara värt risken att de fastnar och bryter ett ben och måste avlivas, råkar bita fast och får bettfel, får nackskador etc.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)