Hur ska jag göra??
I dag fick min ena hona fyra ungar och strax efteråt fick en annan åtta ungar. är i valet och kvalet om jag ska flytta över en eller två till den med bara fyra, för jag har aldrig varit med om en kull med 8 där alla klarat sig. Samtidigt så har hon med fyra ungar inte gjort så jättebra bo, medan hon med 8 har ett jättefint bo.
Låt dom vara i sina egna bon :)
Det brukar gå bra.

Jo, fast kullen med 8 ungar kommer det att vara minst en som inte kommer att klara sig, har haft många kullar och även med 7 ungar är det ofta så att nån inte klarar sig. Men vi får se, känns lite dumt att flytta också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det visar sig att någon unge får i sig mindre mat än de andra ungarna i den stora kullen kanske man kan flytta över någon så att de inte blir lika stor konkurrans med maten?

#3 Jo jag funderar så också, får kolla hur dom verkar i morgon om nån är extra liten eller så, Har bara räknat dom i dag och trodde aldrig det skulle ta slut.
Jag har en kull med Lejonhuvad kanin nu, 8 ungar. Hon har dessutom en liten fosterunge från en annan hona. Så hon har klarat 9 ungar med bravur, de är 8 v nu.
Jag skulle inte ha flyttat bara för att de är många. Men håll koll så de växer ordentligt.

#5 Jo givetvis gör jag det, men har själv aldrig haft en kull med 8 ungar där alla klarat sig, däremot 7 ungar har gått bra ett par gånger. Men jag avvaktar och kollar ungarna i morgon.

Upptäckte just att hon som jag trodde hade 4 ungar hade 5 i stället.

I går hittade jag en unge död från kullen med 8, men kollade i morse och alla resterande 7 lever och även alla från kullen med 5 stycken. Vi har haft kallt dom senaste dagarna frost på nätterna och bara ett par plusgrader på dagen, så man är ju lite orolig att nån ska hamna lite fel och frysa ihjäl. Tog även in en hona som i nte lyckades så bra med sin första kull (gjorde inget bo och ungarna var döda eller dog enom nåt dygn) Tänkte hon skulle få föda ute, men när det blev så kallt så tog jag in henne. Nu håller hon på att plocka päls så hoppas det går bättre den här gången.
Tror det kommer gå bra så länge de får i sig mat och har skydd för kylan. Hade själv en Dvärgvädur som på sin första (!) kull fick hela 9 ungar och alla klarade sig. Hon fick 3 kullar hos mig och alla tre var mycket stora och alla klarade sig i kullen.
Men det beror ju såklart på honan också hur pass kapabel hon är till mängden ungar. Men jag tror det kommer gå bra!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

En av mina andra kaniner fick bara en unge och hade gjort ett dåligt bo och eftersom en av dom återstående 7 ungarna var väldigt liten och mager så har jag nu tagit in den och satt med den lilla ensamma, så får vi se hur det går, inte säkert nån av dom två kalrar sig ändå, men vi får se.

Ser ut att gå bra, båda två verkar må bra och ser matade ut på morgonen.