Gräsdiet. :)
Jo jag har lite funderingar om dehär med gräsdiet nu på sommaren så brukar man ju låta kaninerna gå på gräsdiet, men jag undrar lite över måste man fortfarande ha på fullt hö endå? och ska man ge dom pellets samtidigt som gräset eller kan man bara ge dom gräs o vatten?
Jag har redan tänkt o börja med gräsdieten… (berör ju på vart man bor) och vill lixom veta vad som är bäst med kaninerna, Håller dom hullet på bara gräs?
Tacksam för svar :)
Med all kärlek //Lisi
Hö ska dem ha fri tillgång till året om, oavsett vad kaninen äter i övrigt
Men jag ger knappt någon pellets alls nu, mest gräs och hö 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 okej för jag har flera som sagt att på sommaren behöver dom inget hö utan klarat säg fint på fräs o maskrosblad? :)
Med all kärlek //Lisi
#2 Nej hö ska dem alltid ha tillgång till
Vissa äter kanske mindre hö men dem ska alltid ha tillgång till det 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Okej bra då vet jag :)
Med all kärlek //Lisi
Ge kaninerna hö iaf, antagligen lär de inte äta särskillt mycket av det utan äta gräs
Men om det skulle ösregna ute tror jag de föredrar att sitta inne och äta hö istället för att beta gräs (förutsätter att du har en bur eller liknande i hagen).
Så är det med mina i alla fall ^^
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Enligt lag så är gräs och hö likvärdigt, så enbart gräs är alltså okej om man vill göra så.
#6 precis.
Enligt lag ska de ha fri tillgång till grovfoder dvs gräs eller hö, men kan ju vara bra att fortsätta med lite hö ändå så det inte blie en alltför stor omställning för magen.
Okej tack för alla råd :)
Ska jag göra så att kaninerna får gå i hagen o beta?
Eller ska jag plocka gräs själv och ge dem?
Hur mycket ska dom ha?
Blir kaniner tjocka av gräs?
kan m an ge dom maskrosblad samband med gräset?
Med all kärlek //Lisi
Jag skulle låta de gå i hagen och beta då det är det mest naturliga för dem. Då är man också säker på att gräset alltid är totalt färskt.
Hur mycket de ska ha beror helt på hur deras magar tål gräset. Du vet antagligen att man måste vänja in gräs och grönt långsamt innan man börjar med "dieten"? Om de av någon anledning när de är färdig invänjda fortfarande inte tål gräs för magens skull så är det inget man skall ge på fri tillgång förrän magarna är förberedda.
Jag kan tyvärr inte svara på om kaniner blir tjocka av gräs eller inte, men skulle knappast tro det. Jag har aldrig sett en kanin bli tjock av hö iallafall :)
Japp, maskrosblad är helt okej att ge, men tänk på att det är mer gasbildande än vanligt gräs, så håll därför kaninerna under uppsikt.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tvivlar på att en kanin blir tjock av gräs (eller hö). Gräs innehåller ju mkt vätska också.
Jag skulle ge tillgång till hö i alla fall, främst i början tills dom vant sig såklart.
Men det är helt olika vissa kaniner måste ha annat än gräs att äta, ex. pellets, eftersom vissa har svårt att hålla hullet och därmed magrar dom av. :) Du får testa dig fram.
Jag ska ge både och men du får ju göra som du vill :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Beror på hurudant gräs du menar. Vanligt "gräsmattegräs" är inte riktigt jämförbart med hö, då det inte ger samma tandmotion och näring som hö. Om du däremot har tillgång till långt, grovt gräs, t.ex. timotej, kan det givetvis ersätta höet då det är hö i färsk form, så att säga.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#12 Okej men aså vi har inte kopplat i hop vår hage med vår bur en så hon har inte fri tillgång till gräs en, så vad ska jag göra då släppa ner henne i hagen en kvart halvtimme så hon får äta gräs?
Eller så jag vänta tills viu har kopplkat i hop dom och sålänge ge henne pelets… för det är så att Min kanin håller inte hullet på bara hö den tar till sitt kommer inte ihång vad det heter "Typ extra fett"
Vilket inte är bra.. så vad ska jag göra?
Med all kärlek //Lisi
Om kaninen inte kan hålla hullet på bara hö skulle jag inte sätta den på att bara äta gräs. Fortsätt att ge hö och pellets medans ni inte har hagen ihopkopplad till buren, Eftersom hon inte kommer få i sig all mat hon behöver på en halvtimma. :)
När ni kopplat ihop hagen med buren, ska hon ha fri tillgång till hagen då? Altså så hon kan gå ut i den när hon vill? För annars hade jag fortsatt att ge hö och pellets i den vanliga buren. Har hon dock tillgång till hagen hela dygnet skulle jag då låtit henne äta hur mycket gräs hon ville men endå haft kvar en "höhäck" med hö i buren som hon kan äta av, och givetvis någon grönsak då och då.
Ang. pellets, sluta inte med det helt direkt, utan minska bara mängden lite i taget När hon börjar med "gräsdieten". Märker du att hon börjar tappa hullet så ger henne mer pellets. Tappar hon inte hullet kan du ta bort det efter ett tag.
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Hur kan man annars ha sin kanin på gräsdiet än att låta dem beta? Torkar ni gräs som ni plockat?
Aså molly håller inte hullet på bara hö och gräs utan behöver lite mer hon skulle säkert göra det om hon hade frå tillgång till hagen men det har hon inte.
Med all kärlek //Lisi
Men då är det ju bara att ge henne lite pellets eller fri tillgång till hagen? :)