Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 381 ggr
KajsaM
0

Avels "regler"

Om det fanns vissa regler i sverige för att avla på ´kaniner vilka regler tycker du att det skulle finnas då? :)

Bobby
0

Jag tror inte att det skulle funka med regler… Vad skulle hända tex om en hane tjuvparade en hona med tex bettfel, för tidig ålder eller något annat? Däremot är det jätteviktigt att kaninföreningar går ut med vad som är rätt och fel och lär sina medlemmar det som i sin tur lär vänner och bekanta.

myriis
0

Som Bobby säger kommer det bli problem med tjuvparningar osv. och eftersom alla ungar inte registreras eller liknande skulle det bli svårt att hålla koll på allt.
Men om det nu skulle gå tycker jag att man inte skulle få avla på kaniner med defekter/missblidningar i släktet. En speciell åldersgräns för honor borde finnas och sånt .. :p

KajsaM
0

Joo jag fattade det nu ;) Men fantisera lite ;)

twinnie
0

Åldersgräns. Definitivt!

Man ska helst veta lite om släktet. Det behöver inte vara namn, poäng el. liknande. Men gärna färg & hälsa mm.

Man ska på alla sätt som uppfödare försöka motverka tjuvparning. Jag menar, så svårt kan det inte vara? Det är bara att separera hanar & honor i olika delar av trädgården tex. ^^

Man ska ha en plan för ungarna redan innan de föds, och ha passande hem för minst 2-3 ungar. Om inte, så vet man ju inte om ungarna blir intressanta, och man vet inte hur lätt man får dem sålda.

Man ska skicka med info till nya ägaren. Jag, tex. kommer att skicka med foton på ungen under uppväxten, eftersom det kan vara kul att ha i efterhand! Ska även skicka med info om föräldrar och eventuella far&mor föräldrar. Jag kommer skicka med information om kaniner, hur man får en kanin rumsren & sånna saker som kan vara bra att veta!

Jaa, typ det xD kan komma på fler saker som jag tycker ska vara regler ^^

Bobby
0

Men att ha lag på det??? Hur skulle man kunna ha lag på att veta lite om släkten tex. Skulle det räcka med att veta att mamman var vit och att pappan var svart? Var skulle man dra gränsen?

Frida-L
0

Bobby, jag tror hon menade att man ska veta om föräldrarna t. ex bär på något fel, som bettfel!

Bobby
0

Jag förstår vad hon menar… Men hur skulle man kunna ha en lag för det??? Det förstår jag inte. Men tanken är ju god!

Tina-A
0

Hela tråden är ju bara spånerier :) Men jag tycker det är bra om det finns vissa regler, eller kanske snarare riktlinjer, för som Bobby så tror jag att det är väldans svårt att sätta lagar på sånt. Som bobby säger är det nog svårt att dra gränser.. När vet man för lite och när vet man tillräckligt? osv..

Jag tycker att det skulle vara "lag" på att den som tar kullen vet tillräckligt mycket om vad man håller på med! Att man vet hur man ska handla i olika lägen, och att man har plats för alla ungar om ingen blir såld - eller i så fall vet hur man ska handla i ett sådant läge och ha en plan..

Men det blir nog svårt att dra en gräns där med :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Chessan
0

jag tror inte att det är omöjligt. Lagar tror ja inte de kommer bli, inget från staten eller då. Jag vet inte om skaf och skhrf har några regler. Menmen. När det gäller hundar har ju skk massa regler, ålder på hunden, hur många kullar den får få totalt, att den måste vara höftledsrönkad och ögonlyst för att se att den inte ha fel eller problem. Det tycker jag är bra, man får itne ta ungar på en förgammal hund, man borde ha en sån regel på kaniner. Hur gammla de måste vara för förska kullen och för sista…

ciss
0

Samma sak som Twinnie.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Matilda_91
0

Tycker att det skulle vara bättre om man istället informerade folk lite mer om kaniner, för som det är nu så ses dem som gosedjur/leksaker till barnen. Jag säger som jag alltid sagt, kaniner är väldigt underskattade.

Det är många som hälsar på mig som säger ungefär: haha,, så du har kaniner.. jag trodde att man slutade med det när man var liten.

Men så efter att de har träffat mina kaniner, kelat med dem och upptäckt att de faktiskt har personligheter och är riktigt inteligenta (bara det faktum att kaninerna lyssnar till sina namn och går på låda imponerar rätt rejält) så låter det inte riktigt likadant :)

Bobby
0

Jag tror att kaninföreningar kan göra väldigt mycket… De kan lära ut till sina medlemmar vad som är rätt och fel!