Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 508 ggr
Fridaaaa
0

Nu börjar hon igen :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska jag göra?

Flizan är 1 år gammal, född 2 februari 2010. Förra året morrade hon och puttades hela tiden hela sommaren, sedan flyttade hon in igen (hon bodde inne första månaderna eftersom hon är född i februari). Då slutade hon, så vi troddde att det berodde på att hon ville vara inne. Allting har varit bra hela vintern, bara lite lite morrande. Men nu har hon börjat igen! Senast idag attackerade hon min hand, morrade och puttades och igår nafsade hon min i handen.
Jag vissar ingen rädsla för henne, tar inte undan handen osv.
Men hur ska jag göra för att få henne att sluta med detta beteende?
Kastrering är uteslutet, motivation: Vill inte riskera hennes liv eftersom dem sövs osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pelzi
0

Hon kanske har vårkänslor och vill bo ute på smmaren och inne på vintern :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

#1 Hon morrade och höll på så när hon just bodde ute förra sommaren, och nu är hon fortfarande inne men har börjat ändå :(

[Emma--]
0

Brunstar hon?

Zvintos
0

Det låter som att detta hänger ihop med själva brunsten, vilken brukar komma igång under våren och går sedan i perioder för att sluta under vintern.
Enda alternativet i sådana fall är då kastrering.
Men eftersom du inte vill kastrera, tror jag tyvärr inte det finns mer att göra.

Pelzi
0

Min kanin gör också så men inte lika mycket utan hon bara morrar lite när man lyfter upp henne och hon är bara lite envisare då på våren så för mig är det inte så farligt.

men jag tycker du ska kastrera det är det enda alltenativet om du vill få ordning på henne :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

#4 Vill inte riskera hennes liv, och sedan utsätta henne för det om det nu inte hjälper. Men tänkte också på det med brunsten. Men när man väl tar upp henne så är hon jättegosig, men det är just i buren, det är som att hon vaktar buren och matskålen. Men hon är inte sån på vintern. Men det kanske hänger ihop med brunsten också?

#5 Okej, Flizan har aldrig bitit, bara morrat och puttats, nafsat en gång i tröjan bara.

GubbenMin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kastrera 'r nog det enda viset att f[ stopp p[ det..

Fridaaaa
0

#7 Nej det behöver inte alls vara det enda sättet. Och snälla läs min text vad jag har skrivit.

Zvintos
0

#6: Själva revirvaktandet händer troligen ihop med brunsten ja, annars borde hon göra så året om.

Fridaaaa
0

#9 Ja för hon är inte alls sån på vintern endast vår & sommar, så det är nog så. För på marken i sele är hon go, likaså på golvet och i famnen, endast sån i buren.

[Emma--]
0

Då är det nog bara att stå ut, för det verkar ju hänga ihop med brunsten.

Fridaaaa
0

#11 Ja jag får nog göra det:)
Men ville höra vad ni andra trodde, alltid bra med tips? osv man blir aldrig fullärd :=)