Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2913 ggr
Rorvers
0

Hage av studsmatta ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejhej, jag kom på en ide för någon dag sen som jag har suttit och klurat på. Då våran studsmatta inte används längre så tänkte jag att kan man inte göra en Hage av den? Då menar jag inte att kaninerna ska springa på "tyget" som gör så den hoppar utan att man ska sätta galler/nät runt järnramen. Men forfarande ha kvar tyget så att det blir som tak och skugga.

Är det någon som gjort det? Tror ni det är en bra ide? Jag hoppas ni förstog hur jag förklarade men jag ritade en bild. Och jag ansträngde mig inte precis.

Nu har jag bara ritat självaste "järn ramen" inte tyget som ligger ovan på och inget galler. Det gröna är då gräs om man inte såg det.

Tack för svar!

T0vve
0

Har faktiskt funderat på exakt samma sak! Dock ska vi sälja vår studsmatta så kommer inte att komma till slag, men jag tror det skulle fungera bra, dessutom är det bara bra om "hopptyget" sitter kvar, då kan inga rovfåglar komma åt dem. Men att ta bort går också bra. Tycker du ska prova! Och sedan höra av dig med bilder osv här! :D

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

Ja varför inte :) Fast blir det inte för mycket tak? Alltså lite mörkt där under? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

T0vve
0

#2 beror ju på, vissa kaniner får ju inte få sol på sig så, haha :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#3 Vadå inte får? Klart att alla kaniner får ha sol på sig, fast dem ska ha tillgång till skugga/svalt ställe också :)

[canit]
0

#2 nej det tror jag inte, kaninerna blir glada över mycket skugga, iaf på sommaren:) Solen skiner säker också från ett håll, så det kommer ju kanske in lite sol från sidan. Det är iaf vad jag tror:)

Zvintos
0

Jag tror inte att det blir för mycket tak.
Det blir ju inte helt mörkt i och med att det kommer in ljus runtomkring.

kaningodis
0

Vet att andra har gjort så och tycker själv att det är en riktigt bra ide. Se bara till så att alla vet om att det är kaniner under så att ingen börjar hoppa på den ;)

#2 Pröva att lägga dig under en studsmatta på dagen, blir inte så värst mörkt då det det inte är något som täcker sidorna ;)

Kastanjegårdens Kaniner

T0vve
0

#3 idag när jag köpte min hermelinhona (kolla gärna hemsdian för bild ;) hehe) så sade uppfödaren där att zoblar inte fick vara i solen för mycket för då blir de solbrända och bruna vilket ger avdrag på utställningar :P

#5 tror som du, på sommaren vill de ha skugga! :)

www.Zoorinas.webb.se

[_annaH]
0

#2 Tror det beror på vart solen ligger :) För vi brukar ha sol typ under halva studsmattan =) Och på sommaren så är det nog skönt för kaninerna att ha mycket skugga =)

Men jäklar vilken bra idé :o Man kan ju typ ta kompostgaller runt men endå kunna studsa när kaninerna inte är där såklart :P

[Wera]
0

#8 Men inte alla som har zoblar ;) eller ställer ut.

Vrf inte.. det ska nog funka super. Vi har studsmatta men den hoppar jag ju på så ;) haha

Fridaaaa
0

#8 Okej aldrig hört talas om, hade en blå zobel hermelin hane, han var mycket ute, och älskade att vara i solen, hans päls ändrade sig inte alls, beror kanske vilken slags zorbelfärg man har?
Men jaja. Skugga ska dem alltid ha i alla fall :) Men det vet nog alla här inne Flört

T0vve
0

#10 nej och det har jag inte heller sagt.

www.Zoorinas.webb.se

Rorvers
0

ja jag tänkte också först att det kanske blir för mycket tak, men sen kom jag på att det kommer ju in ljus på sidorna. och det är faktiskt lite små hål i tyget så lite ljus kommer det in upp i från (a) Men det är ju bättre med för mycket skugga än att dom blir för varma ju :)

T0vve
0

#11 Min hona som jag köpt är zobel blå, det var vad hon sa. Men jag kommer inte att isolera min hermelutt från solen för att få höga poäng. Tycker temperament och trivsel går före, alltid! :)

www.Zoorinas.webb.se

[Wera]
0

#11 Men det är väldigt vanligt att zoblar bleks och blir "brunaktiga" :) Inte så fint och inte önskevärt.

Fridaaaa
0

#15 Då hade jag tur med min då, för han blev inte det Skrattande Fast jag ställde inte han, för han hade ej stamtavla, och var inte rastypisk så hade inte gjort något om han hade blivit blekt och "brunaktig" :D

[Airo]
0

#15 min blåa hane har blivit "brunaktig" på framtassarna..? haha xd han har stamtavla, tänkte ställa ut, men går nog inte nu.. men det får ju gå, han blir ju pappa till dom flesta kullar, och dom har inte stamtavla utan h-bevis, så behövs inte :) (plus att jag inte är så intersserad av utställning)

[Wera]
0

#17 Kan det inte bara vara smuts då? :)
Blir lite väl med OT här… Men det är lätt hänt ^^

LoveYourRabbit
0

Tycker det verkar som en toppen idé! (:

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

ppyysseenn
0

Riktigt fiffigt! :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

coelho
0

Det är riktigt smart att ha kaninerna under strudsmattan. Hade det ett tag förra sommaren och tänker antagligen göra det igen.

Det blir absolt inte för mörkt för kaninerna, utan det kommer ljus från sidorna och sen är det perfekt skugga också! :)

Ett annat plus är att gräset växer mycket snabbare under studsmattan vilket gör att kaninerna får med gräs! :) Och sen att om det regnar så kommer inte allt regn ner i hagen utan det blir bara som duggregn fast det öser ner.

Sen får man bara inte glömma att de är där under. Vi hade som miniburar/hus de hade där under och kunde gå in i, så det kunde ju ha slutat rätt så illa om de var någon som hoppa på dom.

Och sen sista, glöm inte göra en dörr isåfall så du kommer in.Sätt inte när runt hela.  Jag glömde lxm det och fick lite problem med att jag inte kom in först xD

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

[ninnakm]
0

#17 Mina med, hopplöst att fösöka hålla dem "rena från solblekning"

Rorvers
0

#21 Jag funderar på om man inte bara kan spänna upp fjädrarna från tyget då kan man ju bara hoppa in dit men det kanske blir för jobbigt att spänna upp och spänna på hela tiden? Vad tror du?:)

T0vve
0

#23 ingen bra idé. Jobbigt att sp'nna upp och dessutom inte bra för stuttsmattan. Mycket lättare att göra en dörr ;)

www.Zoorinas.webb.se

Pelzi
0

Det är JÄTTE jobbig att spänna upp nätet om ooch om igen har själv en studs matta som jag sätter upp varje år :) så gör en dörr i stälet :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Rorvers
0

jamen då gör jag en dörr ;) tack för all hjälp! ska sätta igång med det då jag köpt lite mer kompostgaller :)