Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 441 ggr
Keligast
0

AKUT HJÄLP! :'(

Mimmi har nu varit sjuk i snart en vecka! Hon är kass i magen jag har gett henne lite ris och slutat ge henne grönfoder (frunt, grönskaer) vad mer kan jag göra? är det en risk attt hon blir avlivad?

skall ringa till vetrinärerna och beställa tid tills på tisdag :'(

Frida-L
0

Nej då, det är ingen risk att hon blir avlivad om det inte är något stort fel på magen. Allas kaniner är dåliga i magen då och då. Det kommer att lösa sig :)

[Niike]
0

Kan du beskriva lite mer hur hon är? Bara dålig i magen..?
Det är viktigt att de får i sig grönsaker mm varje dag så det kanske inte är så bra att sluta ge? Ge vitamindroppar tills du har kontaktat vet och pratat med dem.

Matilda_91
0

Bra att du slutat med grönfoder. Ge bara torrfoder och hö (ev. bara hö)och se till att hon alltid har tillgång till vatten.

Keligast
0

#1 Dom kankse blir dåligas i magen ibland men inte en hel vecka!!

#2 Jag bajs-kulorna sitter ihåg om man säger så och är glänsande men hon trampar på bajset så det är helt äkligt mosat och hon luktar int eså gott, mm skall ga vitamindroppar

#3 ok? skall jag ge grönfoder eller inte till henne ni får inte säga olika å blir jag bara förvirrad

Keligast
0

hon är frisk och pigg och äter så..

Matilda_91
0

Jag har hört att man inte ska ge annat än torrfoder när de har problem med magen.

Keligast
0

okey, men tror du att det finns en chans att hon blir avlivad :'( är så orolig för min ängel

Hopi
0

Det har jag oxå hört! Bara hö o torrfoder. och vatten så klart. ;)

Hopi
0

Inte tror jag att hon blir avlivad inte.. Det låter drastiskt! Hon har väl bara diarrè..

Keligast
0

ja vad jag vet..men hon äter och är pigg så..blir genast lugnare när ni säger att ni inte tror det är farligt har mått dåligt hela dgan för jag har ororat mig här hemma..men hon har haft diare´ i snart en vecka =/

Frida-L
0

Jag kan till 99,99% lova dig att hon INTE kommer avlivas!!

Hopi
0

Vad har du för hö? Luktar det bra? (Så att det inte är dåligt hö menar jag…Det kan ju mögla osv..)

Keligast
0

#12 Jag köper hö på en liten bondgård men hur skall jag veta att det är gamalt?

Keligast
0

kan hon få äta havregrynsgröt? det äter hon, kan det hjälpa magen?

Hopi
0

Om det dammar mycket av höet, då är det inte bra! Men om du köper på bondgård, då brukar det vara bra. Det är oftast sånt man köper på vanliga butiker, som ligger i plastpåsar, som kan mögla..

Om det luktar "gott" av höet, då bör det vara färskt. Ju mindre hö det luktar av det, desto äldre är det.. Men som sagt, det brukar bli att damma av gammalt hö oxå..

Keligast
0

#15 ok tack! =)

men kan man ge henne havregrysgröt *putt*?

Hopi
0

Det borde ju kunna hjälpa.. Det är ju bra för människor.. Men jag vet inte.. Ge isåfall bara jättelite! Det är nog allra bäst att mest ge hö o lite torrfoder, tills hon blir bra i magen.. Hoppas hon snart blir bra iaf! Håller tummarna!!

Frida-L
0

Keligast: Vad har du för pellets??

Keligast
0

okey men jag skall ge henne ytterst lite..

[Niike]
0

Har du bytt pellets till henne nyligen? Eller gett henne något som hon inte har ätit innan? Om man byter foder till ngt nytt kan de bli dåliga i magen av det..

Keligast
0

jag vet men jag har drgit ner på maten så nu äter hon bara kaninpellts inan åt hon gangarfoder också! men hon kan vell inte bli dåligt av det?!

Hopi
0

gnagarfoder..Det kan innehålla animaliska saker! Så kolla så det står att det är för kanin! Om det står bara gnagare, då vet man inte.. Hamstrar tex, dom äter ju även animaliskt, likaså råttor. Kaniner är ju däremot helt veggisar!! ;)

Keligast
0

aa vet men nu äter hon bara pellets

men hon mådde helt prima när hon åt gnagarfodret!

Hopi
0

Det är ju inte säkert det innehöll nåt animaliskt iaf! ;) Jag blandar pellets och gnagarfoder för kaniner.

Keligast
0

okay x)