Brunstig?
Enda sedan i Februari har mina två honor hoppat på varandra, dvs. 'parat' sig med varandra eller bara dominerat och suttit över den andra. Min minsta kanin har dessutom blivit skendräktig? och bäddar med sin och den andra honans päls. Är det bara när de är brunstiga som de gör så och hur ofta är de brunstiga? Jag har provat att sära på dem men de blir alldeles tokiga utan varandra och jag vill inte riskera att de blir deprimerade av att vara själva. Har även funderat på att sterilisera båda eftersom jag fick det rådet. Har dock funderat på att ta kaninungar på min ena hona. Vad skulle ni ha gjort i mitt läge?
Kram Nea
Om du vill att hormonerna ska försvinna så ska du kastrera:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är kaninerna agressiva emot dig eller något/någon annan?
Isåfall skulle jag inte ta en kull på någon utav dem. I ditt fall skulle jag faktiskt kastrera båda. Inte bra för någon utav dem att vara så som dem är, det är ju stressande för dem att hela tiden tänka på att para sig
Är det den ena som dominerar samma hona el turas de om?
Se till att de har rymligt o flera bo/huslådor, är de under året kan det ju ev lugna sej med tiden..
Ha koll så de inte gör illa varann bara
Alternativet är att kastrera båda så de kan bo i frid med varann
Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Ja, okej! (:
#2 Nej ingen av dem är aggresiva, jag får se hur jag gör!
#3 Tack för tips?! De turas om att dominera, de liksom 'jagar' varandra i buren för att kunna hålla nere den andra, men de är inte aggresiva på så sätt. Om de får vara ute och hoppa mycket på gräsmattan så gör de inte så, det är mest bara när de är inne. Har en teori att de gör så när de är uttråkade, så när jag skaffat mig en stor utehage så kommer de förhoppningsvis att lugna ner sig! Om det inte gör det så kastrerar jag! :)
Kram Nea