Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1195 ggr
T0vve
0

Kloklippning!

Hos hundar har jag hört att man ska klippa spetsigt. Men hur är det med kaniner, ska man klippa spetsigt eller rakt av (trubbigt) när man klipper klorna? :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

Hur menar du klippa spetsigt?
Jag bara klipper precis innan pulpan, precis likadant med kaninerna och marsvinet. Man kan inte klippa spetsigt direkt, ska man inte göra hos hundar (jag är själv hundmänniska)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Smultronsöt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När du ska klippa klorna på en kanin så klipp rakt av, fast bara toppen lixsom. Men om du råkar klippa i det röda på klorn (purpan) så är det inte farligt. Men du bör hålla det rent och låta kaninen vara :)

Glad

T0vve
0

#1 ok, så man klipper liksom rakt av bara? Så det blir trubbigt?

Med klippa spetsigt menar jag att man vinklar klotången så att det blir kortare på kanterna och längst i mitten av klon,. Ungefär som när man klipper naglar :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#3 Ja man klipper bara rakt av, ganska nära pulpan :)

Bamse 08
0

#3 om man gör det är det ju som om man inte skulle klippa klon.Klipp bara rakt av

What doesn't kill you makes you stronger.

T0vve
0

Okej tack alla! :) Bra då vet jag, jag har alltid klippt rakt av men sen hörde jag att hundar klipptes spetsigt och undrade då, men ja, tack :D

www.Zoorinas.webb.se

Kikkz
0

Vars har du fått för dig att man ska klippa "spetsigt" på hundar :)
Vad ger det lixom?
Har själv hund och klipper likadant som med kaninerna, rakt av bara. :D

Fridaaaa
0

#6 OKej fast det är fel det med att man ska klippa spetsigt på hundar:D

T0vve
0

#7 & 8 Okej då vet jag, har inte själv hund men kan ju vara bra att veta ut i fall att :)

www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#9 Jupp nu vet du Flört

skijlu95
0

JAg skulle faktist behöva tips? när det gäller kloklippning.
Hade haft min kanin i ett år i feb. JAg har aldrig klippt hans klor.
Vi har alltid åkt in till djurmagasinet och så har dmo fått klippa klorna.
VI känner dom lite också, men jag lixom vågar inte.
JAg blir helt skakis.
Och han känner juh av det så då blir han också rädd.
Och tips? jag fått är att nt visa att jag är rädd, och att, att klippa lite och behöva klippa oftare är bättre än att klippa mkt och riskera att han börjar blöda. Men jag vet inte, jag kan fortfarande nt göra det.

När jag försökt ahr jag lagt honom ner på mina lår, alltså jag stödjer upp mina ben mot en stol elr vardagsrumsbordet, och så ligger han på rygg i mitt knä. Och jag brukar lägga honom på rygg, för det första för att träna honom att det nt är farligt, och för att han är såå söt när han ligger där. På framtassarna brukar det oftast gå bra att klippa klorna.
Men baktassarna är mkt svårare. För då känner jag nt att jag kan hålla i honom riktigt, och då blir jag mer osäker. Och då vill juh nt han ligga kvar, utan han börjar sparkas och vrida sejj.
Och jag har också försökt klappa honom lugnt på huvudet och pratar lugnt med honom. Så att han nt ska vara rädd, men baktassarna blir så mkt svårare.
MAn får aldrig röra hans baktassar. inte ens på översidan lixom..

HAn vet att det är jag som bestämmer, men nt när det gäller kloklippning för då blir jag så osäker…

SKulle behöva tips?. Om jag ska hålla honom på nått annat sätt.
Och att vara två skulle endå vara svårt. För att det är när jag håller i honom som han inte sparkar o så. För han vet att jag håller kvar honom, men när nån annan håller i honom så gör han det.
Mamma o pappa är så rädda för att han ska naffsas och så.
Visst så är det väll inte skönt när han naffsas men jag är van vid det nu, och visar honom att han får naffsa hur mkt han vill men han kan endå inte bestämma.

Juste, är det vanligt att kaniner grymtar??
Haha min kanin, Theodor, han gör det.
T.ex. när han är arg, när han sprungit ut i hallen, där han inte får vara, och vi ska bära in honom i mitt rum igen så grymtarhan.
Och så gjorde han det när han blivit könsmogen, då ville han sätta på allt! Det var typ en hel vecka då han aldrig var lugn.
Och då sprang han runt runt runt en, och grymtade….
Så då åkte vi till vettiisarna och kastrerade honom.

Bamse 08
0

du kan rulla Honom in en handuk eller ha något för huvudet men se till att nosen är fri anars kan han inte andas,Och om ha sparkas så måste du hålla imot för annars tror Han att om ha gör så så slipper han kloklippningen

What doesn't kill you makes you stronger.