Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Först och främst ska du ju veta att kaniner kan leva upp till ca 10 år, och har du fortfarande kvar intresset om 10 år? Kommer du att tröttna?
Om du är säker på att inte kommer tröttna, så måste du först och främst bestämma dig vad du vill göra med din kanin. Hoppa med den? Bara gosa och umgås med den, eller kanske ställa ut den?
Sök upp en bra uppfödare som kan hjälpa dig med en passande ras.
Välj din kanin med omsorg. Köp inte en kanin ifrån djuraffär, då man inte vet om kaninen har hjärtfel, bettfel eller andra sjukdommar.
Ska kaninen vara ute eller inne? Tänk på att du måste orka gå ut minst 2 gånger per dag på vintern och ge mat, vatten nytt fräscht hö och kärlek även om det är snöstorm.
Om den ska vara inne är det ganska bra att ha den frigående, d.v.s att den inte sitter i en bur hela dagarna utan att den är fri i hemmet och går på låda. (Bajsar och kissar i en kattlåda). Mycket uppskattat av kaninen!
80% av kaninens kost ska bestå av ett fräscht, grönt, grovt och väldoftande hö. Gärna ifrån närliggande bonde. Pellets, som Carrier, Stampe o.s.v. finns på Granngården, och kan ges som tillskott till kaninen.
Inga gnagarblandningar, gnagarstänger eller söta godisar. En kanin ska ha färska grönsaker, örter och möjligtvis lite frukt någon gång i veckan, förutom hö och pellets.
Minsta lagliga mått på bur till dvärgraser är 100x50x50.
Läs även artiklarna som finns här inne! Finns mycket bra info och tips
Man bör ha:
- Läst på ordentligt om kaniner, så att man t.ex hanterar eller fodrar rätt. Kanske vilken ras/kön som passar bäst? :)
- Buren. Att det ska vara lagliga mått, enligt Jordbruksverket.
Klicka här för att komma till deras sida om kaniner, med bl.a burmått. - Vad ska du göra med kaninen när du t.ex reser bort? Har du något smådjurspensionat i närheten? Eller du kanske har en släkting eller vän som kan ta hand om den? :)
- Veterinärvård. Vad händer om din kanin blir allvarligt sjuk? Har du något djursjukhus eller smådjursklinik i närheten? :)
Det kostar ganska mycket! Ett alternativ är att försäkra din kanin. Dock är kaniner så känsliga mot allt. - Kostnader. Foder såsom hö och ev pellets kan kosta en del i längden. Du kanske har en bonde i närheten som du kan köpa hö av? Även halm + Strö.
Tillbehör (Sele, koppel, matskålar, vattenflaskor etc) kan också kosta en del :)
Finns säkert mer, men det är vad jag kommer på :)
Ok
Tack för svaren:D
Mvh Linnéa
Gällande burmåtten så är det inte enbart 100x50x50cm som gäller som gäller för dvärgraser.
Även burmått såsom 90x60cm, 80x70cm, 75x70cm.
Det lagen specifikt anger är burytan, som inte får vara mindre än 0,5 kvadratmeter och höjden får inte vara lägre än 50cm.
Köpt helst en bur som är minst 120 cm lång (dvärgkanin).
Köpt helst av uppfödare
Inte ha saltsten/kalksten/mineralsten
Att kaninen ska helst få komma ut och röra på sig minst 1 timme/dag
Inte använda gnagarblandning utan pellets, och ha bra hö (helst inte sånt i vanlig mataffär)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förutom ovan nämnda råd så tycker jag att du ska vara noga så att du köper av en bra, erfaren uppfödare som tänker på samma sätt som du. Alla uppfödare är inte bra, och ibland kan det vara bättre att köpa från en djuraffär än en mindre noga uppfödare. Många, speciellt vissa hoppuppfödare (inte alla) ignorerar defekter (bettfel), aggressiva kaniner osv i sin Avel.
Ta inte en kanin som är yngre än 8 veckor om du vill ha en kanin med störst chans att få ett friskt liv med bra immunförsvar, även om en 6-veckors unge är söt.
En större bur brukar vara lättare att städa än en mindre, och ger kaninen ett naturligare liv. 0,5 kvm är för litet tycker jag.
Sen tycker jag inte att man ska ha en ensam kanin då kaniner i det vilda lever tillsammans, men på egna revir. Så att ha två kaniner i två olika burar bredvid varandra tycker jag är mest naturligt. Man kan ju prova att ha i samma bur om man har stor bur, men vara beredd på att det kanske inte går efter ett tag.
Lycka till med ditt kaninköp!
Ljustadalens kaningård
Jag tycker att det vikitgaste är att du har tid me din kanin. Tänk på att om du är ute med den 2timmar per dag är den ensam 22timmar. Behandla din kanin som du skulle vilja bli behandlad om du var en kanin. ;)
/ A
#8 En kanin trivs lika bra ensam som med sällskap, och har inget behov av en kaninkompis. Huvudsaken är att den får sällskap genom människan.
Är man inte erfaren kaninägare kan det vara svårt att veta vilka som inte går och går tillsammans, hur man ska göra. Dessutom medför det ganska mycket kostnader genom kastrering o.s.v. Så jag tycker att man ska börja med en kanin.
#8 Dem är kolonidjur = träffas bara ibland, när dem "råkar" stöta på varandra, men det söker inte upp varandra (utom vid parning), en kanin behöver inte bo med en annan kanin och ska man ha 2 kaniner bör det vara 1 kastrerad hane med en hona, 2 honor går bra ihop ibland men kan slåss vid brunst, vilket inte är så bra. Alltid haft mina kaniner själva och dem har alltid mått tipp topp.
#8 Är det inte så att uppfödare har bara kommit på det är 8 veckor, Jag köpte min kanin i en djuraffär och han var 6 veckor? precis som de ovan säger Kaniner är lika lyckliga med som utan sällskap bara att de får sällskap utan människan
What doesn't kill you makes you stronger.
#12 Nej, det är då de ska tas ifrån mamman. Hellst ska de vara hos mamman så länge det går. Dem djuren som finns i djuraffären har tagits ifrån sin mamma så tidigt, att dem har mindre chanser att överleva. Otroligt dumt!
#12 Djuraffärer tar alltid in för unga djur för att det säljer bättre. Lagen säger 6 veckor (eller ja rekommendation) men de flesta tar vid 8 veckor, och på jättekaniner 10-12 veckor gamla.
#10 och #11 Precis, kaniner är kolonidjur, och lever därmed inte ensamma. Att ha en kanin ensam ute i trädgården tycker jag är jättesorgligt. Innekaniner får ju mycket er sällskap av människan. Jag vet att kaniner mår bra av sällskap, det kan jag säga då jag har haft kaniner och uppfödning i över 25 år. Att ha två kaniner i samma bur är dock väldigt dumt om man inte är beredd att sära på dem vid bråk, men det skrev jag också. Bäst är att ha två kaniner i två olika burar bredvid varandra, så att de ser varandra, känner lukten av varandra och har varandra till sällskap, precis som de har det i det vilda. Den som studerat vildkaniner ser att de visst träffas mer än vid PARNING. De ligger ofta tillsammans och myser.
Att påstå att en kanin mår bäst ensam utan kaninsällskap är inte sant. Lagen säger också att man bör ha två kaniner, dock inte i samma bur om det inte går.
Ljustadalens kaningård
#13 Lagen säger väldigt konstiga saker om kaniner ;)
Att de lever somkolonidjur innebär att de lever i sina egna bo, alltså har sina egna gångar i marken osv. Däremot sammarbetar de genom att turas om att vakta, varna varandra för faror etc. De mår alltså bra av att ha en annan kanin i närheten av sig, men inte i samma bur. Dock kan man ersätta denna andra kompis med människan, men då gäller de ju att man tar hand om sin kanin och får den att känna trygghet där den bor eftersom ingen varnar den för eventuella faror. Kaninerna stöter alltså inte på varandra av en slump, de lever medvetet med andra kaniner runt omkring sig, MEN alla har sina egna "hem"
#15 Mina bor så att dem kan lukta på varandra och se varandra (utom 1) och mina 2 honor går tillsammans i Hage på dagarna men bor inte ihop.
Ja det står bör alltså ingen lag just eftersom dem inte är flockdjur.
Mina 2 honor ligger alltid i varsin hörna av rasthagen, dem bryr sig inte av varandras sällskap alls. Men många myser det vet jag.
Men som sagt alla mina kaniner har bott själva, alltid varit pigga, glada, busiga, mått superbra och blivit gamla :)
#15 ingen har påståt att Kaniner mår bäst av att vara själva. Jag har en kanin helt själv i mitt rum och han får ju kärlek av mig så de mår lika bara av att vara tillsammans som ensamma om de får kärlek,
Förlåt TS om det spårar ur
What doesn't kill you makes you stronger.
#16 Jag säger ju precis som dig, att man inte bör ha kaniner i samma bur, men att de mår bra av att ha kompisar inom synhåll. De flesta människor som har utekanin håller inte på med sina kaniner i snitt mer än en timme i veckan (det finns ju såklart undantag), och det betyder att den stackars kaninen sitter helt utan sällskap i 23 timmar på ett dygn. JAG tycker inte att det är förenat med ett bra kaninliv, men andra får såklart tycka vad de vill :) När jag säljer kaniner så säljer jag helst två tillsammans (i två burar!) eller att det redan finns sällskap där. Alternativt att det är en innekanin. Vet att många "glömmer bort" sin kanin speciellt på vintern och då har den i allafall sällskap.
Så där är lagen helt rätt tycker jag, att man bör ha två kaniner. Dock så tror jag att många vill döva sitt dåliga samvete för att de bara kan ha en kanin (gäller utekaniner) och tror att de trivs alldeles utmärkt utan sällskap ;)
#17 Dina har ju sällskap så jag förstår att de är lyckliga :) De behöver inte ha sällskap i buren utan det räcker bra med en burgranne, tycker jag..
#18 Då har ju din mänskligt sällskap och mår säkert alldeles utmärkt :) Det med två kaniner gäller för mig främst när kaninen bor ensam ute.
Ljustadalens kaningård
#19 Alla kaniner trivs inte ihop med andra kaniner.
Och alla har inte råd att kastrera en hane heller (och jo man kan skaffa kanin utan att ha råd med det), jag har 1 innekanin och 3 ute kaniner. Jag är ute minst 2-3 timmar/dag och umgås med dem, sedan ser dem då varandra (2 av dem i alla fall), så då får dem lite sällskap när jag inte är där :=) Men jag anser inte att man har dålig kaninhållning bara för att ens kanin bor själv.
#20 Snälla alla som kommenterar det jag skrivit, läs noga… Jag skriver att kaninen inte bör ha bursällskap då det inte är naturligt för dem, men att de ska ha en burgranne, dvs en kanin i en bur nära som de kan se, känna lukten av osv… DET är naturligt, och det kräver ingen kastration eller något. Och jag påstår visst att alla kaniner mår bäst av sällskap, men INTE i samma bur.
Ljustadalens kaningård
Köp/gör en så stor bur som möjligt det blir bara lättare att städa buren! :) jag har burar till mina dvärg kaniner som är 200x60x60 cm (LängdxHöjdxBredd) Per fack i min 2 fackare :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#21 Det konstiga med dina åsikter är att du påstår att en innekanin får mer sällskap än en utekanin. Vad grundar du det på?
Jag är ute iprincip hela dagarna hos mina kaniner. Jag tror att man är mer motiverad till att vara hos sin kanin om den är ute, än om den är frigående innomhus.
Kaninen ute är ensam, och har inte människor omkring sig hela tiden. Därför tillbringar man mycket tid ute med kaninen. En kanin som lever inomhus, får oftast vara för sig själv även den, p.g.a att ägarna tror att dem får "tillräckligt" med sällskap genom att det finns människor omkring den.
Men nu snackar vi inte om detta mer. Får ursäkta TS för all denna OT!
#23 Det är oftast så (läs: oftast) att man är mer inne än ute, speciellt under vinterhalvåret. Sen kan man gosa med kaninen samtidigt som man kollar på tv eller spelar dator eller gör något annat inne:) Ute är man oftast för att gosa med kaninen;) Hoppas du förstår vad jag menar, även om det var lite klupigt förklarat, hehe.
Sorry för ot;)
#24 Sant, men har man är utekanin så är man skyldig att ge kaninen lika mycket kel som om den bodde inne, tycker jag.
#25 visst är man skyldig att ge den mycket kel, men det är svårt att ge den lika mycket kel som inne, jag iaf är mer inne än ute. Men jag gosar mycket med mina kaniner, även om jag kanske hade kunnat gosa med dom mer om de var inne. Men jag vet att jag gosar tillräckligt mycket med mina kaniner:)
#25 Du kanske är en sån person som är väldigt mycket ute, vad vet jag, men du representerar absolut inte majoriteten. Jag kan lova att de allra flesta är mer inne än ute, alltså får en frigående innekanin mycket mer sällskap än en ensam utekanin. Och det är inte en konstig åsikt, utan realitet… Man är lite naiv om man tror att alla personer som har kaniner umgås väldigt mycket med dem, tyvärr. Och om man umgås ovanligt mycket med en utekanin, säg 4 timmar/dag, så sitter ändå kaninen själv 20 timmar/dygn, i motsats till en innekanin där någon är hemma troligen mer än 4 timmar/dygn. Därför anser jag att en uteknin har större behov av sällskap än en innekanin. Konstig åsikt?
Ljustadalens kaningård
#27 Nej absolut inte konstig åsikt, alla tycker vi olika, och visst, oftast får en innekanin mer uppmärksamhet eller ja mer sällskap då det är mer liv och rörelse inne oftast, sedan på sommaren när man är mycket ute kan ju ens innekanin bo ute, så får den mycket sällskap då med :) Min innekanin trivs inte ute. Men visst jag som är arbetslös har all tid i världen till mina kaniner, skillnad mot dem som t.ex går i skola och är hemma sent osv, dem tycker jag ska ha minst 2 kaniner (då i skilda burar eller om man har kastrerat hanen) :D Så ja jag förstår hur du menar och håller med i vissa punkter ja :D
För att gå tillbaka lite till ämnet… :P
Jag kan ju ge mina tankar då jag precis ska köpa en kanin (har precis tingat min lille sötnos!). Jag har iofs haft kaniner innan, men så här tänkte jag…
Fundera lite på varför du vill ha en kanin och till vad… tex. jag vill ha en tam, kelig sällskapskanin som skall vara frigående innekanin. Då har jag tänkt att jag vill köpa från en uppfödare som inte har så många kaniner, för då hinner uppfödaren kela med kaninerna mer. Vill du ha en Hane eller Hona?? Googla på allt, det gjorde jag och det hjälpte verkligen! Titta på uppfödares olika hemsidor, hur ser deras kaniner ut, verkar uppfödaren seriös. Vilken ras? passar dig bäst?
Jag har tidigare köpt kaniner från djuraffär som har varit jättekeliga. Tyvärr kan man inte riktigt lita på att de säger rätt ras och kön. Har varit med om det två gånger att jag köpt en hona som visade sig vara en hane…
Tycker absolut man kan ge gnagarstänger, dock inte hela tiden. Även lite gnagarblandning eller kaningodis, men då är det just det, GODIS som inte ska ges för ofta.
Tänk på att ge mycket grenar så kaninen kan slipa tänderna. Ett hus eller en sitthylla i buren skall den också ha.
Glöm inte en transportbur och leksaker! Tex. en tunnel, bollar och annat kul.
Att vara säker på att man inte tröttnar efter tex. 10 år är näst intill omöjligt.. tex. jag har ingen aning om var jag är om 10 år, hur min situation ser ut och hur jag känner. Bara man tänker igenom köpet av kanin noga innan man bestämmer sig så tycker jag man får lösa framtiden när den kommer.