Hjälp, ungar?
Alltså jag gosade med min kanin lite och kände att hennes mage var lite svullen, jag kan ha inbillat mig, men det kändes som om hon väntade ungar. Jag har en hane, de har inte varit i samma Hage men varit brevid varandra genom galler. Jag googlade och såg att flera hade fått kaninungar som parats genom gallret. Men jag har lixom aldrig hört om det förut, och min kompis har haft på samma sett, och hennes hona verkar inte vara parad…
Men kan de vara uppsvullna för att de är brunstiga?
Jag vet hur man sköter kaninungar (dock är inte tidpunkten det bästa tyvärr) och honan har haft ungar förut, men honan är mamma till hanen. Kommer ungarna få defekter? Men har för mig att jag har läst om att det inte är någon fara om de är så nära släkt?
Jag kanske bara inbillade mig, men jag behöver hjälp och svar!
Det är ingen fara att para mor med son om det inte finns några dolda defekter (recessiva anlag).
okej, tack:)
Magarna kan vara svullna av andra orsaker också, exempelvis att den får ett foder som inte riktigt funkar för just den individen.
Dock brukar de då även kunna kännas lite kantiga samtidigt.
#3 tack!:) men alltså jag tog bort pelletsen för ett tag sedan (brukar göra det när det blir sommar) och nu får de bara hö & torkade blad (nässlor, smultronblad, hallonblad osv). Tror du det beror på att de har börjat äta gräs nu eller för de torkade sakerna?:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan bero på att de har börjat äta gräs nu. Mina kaniner var lite spända om magen för någon vecka sedan p.g.a gräset. Fortsätt ge det du ger, och massera magen lite då och då.
Håll koll på henne, så ska det nog gå bra 
#5 okej tack så mycket!:)