Morötter
Hur mycke och ofta kan man ge sina niner morötter? Mina fullkomligt älskar dom. Jag har gett dom två bitar på 3 cm morgon och kväll som dom delar på. Är det för mycke?

Om dom är 3cm tycker jag det är ok. Bara dom inte får det varje dag :) Hampus får olika t.ex morot på morgon och äpple på kvällen :)

mina kaniner/marsvin älskar morötter vet dock inte hur mkt dom får äta av de, men morötter är bra eftersom de inehåller massa vitaminer och slipar tänderna ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Man ska ge kaniner en bit morot varje dag. En 3 cm bit morot låter bra per dag tycker jag =) Mina får ungefär så mkt.

Ok då vet ja så ja inte ger dom för mycke
.

Jag har hört att kaniner kan bli tjocka av morötter. Min kanin får max 60 g morot. Men inte varje dag.

Tror inte att kaniner blir tjocka av morötter. Jag ger olika.. ibland får de morötter varje dag i några dagar och ibland inte på flera veckor :)

mina kaniner får eh halv morot på morgonen och sedan på kvällen den andra morotsbiten. så det blir en hel! har mina kaniner fått i ungefär ett halvår! är det farligt? 

Farligt är det nog inte. Det var en veterinär på tv som sa att om kaninen fick mycket morötter så kan den bli tjock. Kaniner har en annan matsmältning än människor. Så sa han.

Ok
Tyckr det är synd att mina kaniner inte gillar morötter.. Det känns så kanin-igt på någt sätt :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#11.. jaa precis.. hahahah "kanin-igt" skalman dissar moroten men äslar blasten :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Då jag inte kan så mycket om kaniner kan jag inte ge ett bra svar… Men morötter inehåller inget fett så därför borde inga djur överhuvudtaget kunna bli tjocka utav det. För att någon ska kunna bli tjock, krävs för mycket kalorier. Kalorier blir det om en produkt innehåller socker och fett och det gör inte morötter!

Det har nog inte med fett att göra i detta fall. Utan med ämnesomsättningen.

Ja det är ju skillnad på kaniner och människor. Banan t.ex, det bli inte människor feta av men det kan däremot kaniner bli :)
Där har ni fel… I bananer finns det naturligt fett, så visst blir en människa fet av bananer om man äter tillräckligt många…
Jag är "EXPERT" på fett och kalorier…

Jasså? :) Det visste jag inte, trodde att bananer bara var nyttigt ;)

Alla "nyttigheter" är inte nyttigt i fel proportioner! Det är socker i bananer, en söt frukt! Men det finns mycket kalium i dem, så när människor har varit magsjuka och förlorat mycket av just kalium är bananer jättebra!! :-)
När min syster gick på viktväktarna så räknade dom point.. Hon fick äta 20 point om dagen, och alla frukter var 0 point (så hon kunde äta hur mycket som helst) förutom just Bananer som var 1 point ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Haha okej, man lär sig något nytt varje dag :)
Visste ni föresten att banan inte är en frukt utan ett bär.. väldigt märkligt.