En till kanin?
Hej! Det är så att jag har en dvärgvädurshane på två år, han är väldigt social och så. Jag har funderat på att kastrera honom och skaffa en till kanin att ha som sällskap och så. Funderingara har gått lite fram och tillbaka.
Jag undrar om några som varit i liknande situation kunde berätta hur det gått för dem. Hur var kaninen före och efter kastreringen? Vad var skillnaderna med att ha en kanin eller två kaniner tillsammans? Blev ni och kaninerna nöjda?
Jag hoppas att det finns några här som kan berätta, så jag kan bestämma mig hur jag ska göra. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag antar att det är en hona du har funderat på som sällskap?
Efter kastreringen av båda mina kaniner så bet hon mig inte längre och blev mycket lugnare. Honor har ju en tendens att bli lite sura vid brunst, och det är nog bra om du kastrerar även henne innan du släpper ihop dem, just för att hon kan ge sig på hanen när hon brunstar.
Hanen blev lugnare, dock skvätte inte min hane någonting före kastreringen heller, eftersom jag kastrerade såpass tidigt (4 månader).
Mina kaniner har ju skapat en "egen liten flock" - och trivs väldigt bra tillsammans. Det kan ju bli lite svårare för dig att kanske få lika bra kontakt med dem som innan, när du bara hade en.
Men det är olika. Är du med dem mycket så ses du som "en av dem".
Ihopsläppningen kan se väldigt våldsam ut i vissa fall när dem visar vem som bestämmer o.s.v. Och för att det ska fungera så ska dem ha mycket plats att röra sig på, inte bo i en liten bur. Mycket hus och krypin, så att dem kan komma ifrån varandra när dem vill.
Ok, tack för svaren :)
Just med skvättning och så har han aldrig börjat, han var ihop med en hona förut (dock blev det inga ungar) och hon markerade genom att gnida hakan mot saker, och då har han också börjat med det, och det är ju skönt!
Utrymme är det inge problem med. Han har en inhängnad på nedervåningen med gott om utrymme.
Ja, tack igen. Nu får jag fundera vidare, så får vi se om det blir någon till kaninplutt i sommar :)