Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 616 ggr
moonlights
0

Hur mycket kraftfoder?

Jag har en kaninhona på ungefär 8 månader och hon får nu ½ dl carrier på morgonen och en ½ dl på kvällen. Hon har fri tillgång till hö och hon får grönsaker varje dag. Jag tycker att hon har börjat bli lite rund men jag kanske bara inbillar mig. Hennes mamma är en vädurskorsning och hennes pappa är blandning mellan dvärgvädur/holländare.

Hon väger nu ungefär 2 ½ kg. Om man känner på henne så känns hon lite rund. Jag har försökt dra ner på hennes foder men då är hon sedan jättesurig på kvällen och biter i gallret för att få mer mat. Hon har väldigt stor aptit och äter det mesta.

Ska jag fortsätta ge henne den mängden foder hon får nu eller ska jag försöka dra ner på mängden? Och vad ska jag göra om hon blir grinig på kvällen för att hon inte har fått den mängd hon är van att få? Jag tror att hon blir grinig för att hon är hungrig men jag kanske har fel.

Zvintos
0

Jag skulle helt klart dragit ner, även om hon blir grinig.
Alternativet är att hon är "nöjd" och fortsätter öka i vikt, vilket såklart inte är bra för henne.
Att hon är grinig för att hon är hungrig tror jag inte.
Du kan testa annars att byta till ett foder som innehåller mindre fett, exempelvis rabbit royale, för då kan hon få ungefär samma mängd som nu men det blir inte lika fett.
Det viktigaste är dock att hon äter hö.

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle trappa ner till 1/2 dl, och endast ge det på kvällen. Alltså att man skippar pellets helt på morgonen, och kanske ger lite grönsaker, örter och bär istället

moonlights
0

Okej tack för svaren =)

Jag testar att bara ge henne ½ dl på kvällen. :)

Vad kan man ge för grönsaker mm till kaniner? Jag har testat att ge henne lite olika saker men är osäker på vad man kan ge. Jag vet att hon iallafall inte gillar morötter.

T0vve
0

Tycker du ska "lura" henne och ge henne lite mindre morgon och lite mindre kväll:)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ge: 
- Gurka (liten mängd)
- Paprika
- Morot (liten mängd) och dess blast
- Ruccolasallad.
- Persilja
- Bladspenart
- Gojibär
- Blåbär + blåbärsris
- Jordgubbar + blad
- Smultron + blad
- Grenar ifrån fruktträd.
Finns artiklar här inne på Kanin där dem tar upp saker man kan ge.