Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1184 ggr
[Becca-]
0

Bästa kaninlivet

Hallå där alla kaninälskare.
Jag har alltid velat ta vara på så mycket som möjligt av det som moder natur har att ge till oss. Därför har jag nu bestämt mig att efterlikna ett kaninliv i naturen så gott som det går.

Det jag menar är att jag hellst skulle vilja plantera en skog i deras Hage, men det är ju nästan omöjligt.
Så därför ska jag använda mig av gamla stockar, stubbar och stenar ifrån skogen. Men jag är lite osäker på vad man egentligen får och inte får plocka. Vad som är giftigt och inte?

Sedan funderar jag på att plantera något som ändå inte är så stort i deras Hage. En liten buske eller något. Blåbärsris, går det att "odla" i marken? Eller drömmer jag bara. Har ni planterat något i eran Hage?

Jag tar emot alla tips? och trix jag kan få, och jag är väldigt tacksam om ni även delar med er av era tankar och funderingar angående detta.

[Smultronsöt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nee, jag har inte planterat nått i vår Hage, men dét är ju mysigt för kaninerna attt kanske ha en sten eller så i hagen som dom kan sitta på eller granris som dom kan gömma sig under m.m. Glad

Fridaaaa
0

#1 Hon frågade inte om vi andra har det, hon frågade vad som är gifitgt eller inte och om tips? hur man kan fixa Flört

Jag har stock i ena hagen, den andra hagen är så pass liten (ska byggas ut) att det jag inte något där. 
Men man måste nog fråga markägaren innan man tar stockar osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Becca-]
0

Jo, min mormor bodde förr vid en skog, och hon går ofta dit och plockar Svamp? och blåbär o.s.v. Hon har sagt att det är fritt fram för mig att ta stockar och grenar, bara jag inte bryter ifrån ett träd.

Jag har nu införskaffat en låda iallfall för att fylla med torv/jord där dem får gräva. Men jag vill ha mera tips?!
Granris vet jag inte är giftigt, så det ska jag plocka. Något mer?

Fridaaaa
0

#3 Okej för vi pratade med markägaren som har en skog här i närheten av oss och han sa att man måste fråga först innan man tar stockar, grenar går bra som ligger på marken men stockar måste man fråga sa han. Gäller alla marker :)

Stora stockar, en låda med torv/jord (som du sa), ta in massa grenar med löv på som dem kan gömma sig i :)

Pelzi
0

En STOR jordhög i hagen med småsten i kanske :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Becca-]
0

#4 Tror hon känner markägaren.
Vet ju att man kan ha grenar, stockar o.s.v Men det jag är ute efter är ju vilka trädsorter man inte ska ta utav som lönn, asp, björk, tall o.s.v.

Fridaaaa
0

#6 Okej ja i så fall är det ju inga problem Skrattande

Lönn, asp,björk, bok går bara bra, sedan vet jag inte mer, men det finns väl en bra artikel här som det står vad som är gifitigt? :)

[Becca-]
0

Finns det? Har letat, men inte hittat någon där det står om trädsorter.

Fridaaaa
0

#8 Hmm… Vet att jag har sett det här eller på dvärgkanin.ifokus :)

[ninnakm]
0

Jag tycker det är minst lika kul som mina kaniner att jag går i skogen och letar efter "leksaker" åt dem. Dock är min familj markägare till en skog, så för mig är det ju bara plocka på, så jag vet inte så mycket om vad man får och inte får ta. Jag brukar plocka nedfallen barr, löv det som är blandat med jord, björk, lönn, rönn, asp, fläder, al, gran, tall och hassel och en, ja det finns förståss mer men det är dem jag kommer på just nu! Stockar, kottar, stenar går ju alltid hem ocksåGlad

jossan84
0

Vilda kaniner bor inte i skogen så någon skog behöver du inte plantera :) De vill ha höga öppna platser med sandig jord och låg vegetation. Någn buske skulle vara bra, men risken är ju att de äter upp den på en sån liten yta. En kulle skulle vara bra. Och platser att gömma sig på. Om du inte vill att kaninerna ska kunna gräva sig ut så kan det vara bra att gräva ner ett nät under marken.

[Becca-]
0

Mina kaniner är inte så mycket för att gräva, och har inte kommit på att man kan gräva sig ut ännu. Så jag litar på att dem bara gräver i lådan.

Jo, jag tänkte att man kanske kunde plantera någon buske, men eftersom min hane slukar allt i hans väg som är på marken så kanske det inte skulle vara en så bra ide.

Jag funderar även på att sätta en "glasvägg" någonstans i buren. Men frågan är om dem kanske inte ser att det är glas, och springer rakt in i den?

kaninjosse
0

#12 de ser nog inte glaset, precis som fåglar. isåfall om du "målar dit" ränder, eller tar ett galler istället. :)

[Becca-]
0

Det var det jag var rädd för. Flört
Och jag har ju tyvärr inte de smartaste och smidigaste kaninerna heller.

[ninnakm]
0

Vad ska du ha glaset för?Glad

[Becca-]
0

Lite trevligt att se ljuset och världen utan galler emellan Flört

[ninnakm]
0

#16 Okej, alltså i buren som ett "fönster"?Flört

[Becca-]
0

Ja, något i den stilen.

elinab
0

Åh! Att inreda Hage till kaniner är jätteroligt. Jag bor i lägenhet nu så det är inget jag kan roa mig med numera men till kaninerna jag hade när jag var yngre fixade jag bland annat:

Stor hög med torra löv. På hösten alltså. Extra roligt om man gömmer lite gott i högen.

Stubbar (kan vara svårt att hitta, jag tog sådana som skulle klyvas och bli ved).

Konstgjord buske. Ta en hink, lägg i en tung sten så att den står stadigt. Sedan sticker du ner avklippta grenar så att det blir som ett gigantiskt påskris. Kul att gömma sig bakom och gott att tugga på. Och går att förnya om man har matvrakskaniner som skulle äta upp en riktig buske på två röda.

Sandhög. Mina kaniner älskade att vältra sig i sanden. Vet inte varför men det var tydligen bättre än gräset.

Hoppas du fick lite inspirationGlad

elinab
0

tips? på trädsorter ville du också ha:

fruktträd, alla sorter

hassel

pil

rönn

gran

björk (ej på vintern, då finns ett gift i knopparna)

Undvik:

Kastanj

Ek

Idegran

Och allt som du inte känner igen, det känns säkrast tycker jag.

[Becca-]
0

Tack för alla tips?, här ska det fixas vill jag lova!

[ninnakm]
0

#20 äkta kastanj kan ges

T0vve
0

Jag har försökt att plantera vanligt gräs i en av mina jättesttora uteburar (en gammal hönsgård) men det fungerar inte för kaninerna som bor där gräver som tusan. Inget går att få upp ur den jorden :(

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

elinab
0

#22 Förlåt, slarvigt skrivet av mig. Äkta kastanj (går att äta) är mycket sällsynt i Sverige, det man brukar se heter hästkastanj (giftig).

pepsi-emma
0

har du en stor Hage kan du ju göra en "riktig" sandlåda (sån som man har till småbarn alltså) sen om du anlägger en liten kulle så kan du ha ett betongrör igenom som en tunnel, dom brukar vara populära:)

[Becca-]
0

Tack för alla tips?, ös på med mera.
Ska nog ut i skogen och se vad jag kan hitta någon dag här framöver ^^