ang priser
Hur gör ni med era kullar.
Jag avlar fram wiener i mina kaninkullar och kan då få dåliga öron ibland. Föder då Upp Dvärgvädur Rex, Satinrex & bärare.
hur gör ni med öron, päls & kön?
drar ni av priset på dom som får dåliga öron, pälsar eller är utav hankön?
just nu har jag 800:- för rexpälsade & 900:- för satinrexar, 400-500kr för normalpälsade.
funderar att para min snygga hane med en annan fin hona dock så blir det ju dåliga öron där, men pälsarna och temperamentet hade blivit kanon så ska jag sänka priset från 800 till?? eller ska det stå kvar?
Tacksam för svar!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svårt val, jag tycker egentligen 800 för en kanin är rätt mycket speciellt utan stamtavla men man vet iallafall att man får seriösa köpare som tänkt igenom sitt köp då för 800 kr är inga små pengar ;) haha
600 kr tycker jag är ett rimligt pris för en kaninunge som är av den typen :) Klart skulle kaninen ha någon extra häftig teckning eller speciellt fina ögon så tror jag inte öronen spelar så där stor roll då hade jag kunnat tänka mig 700-800 kr :D
#1 aa, jag lägger hellre ut större pengar på friska kaniner hos en bra köpare än köper billigt och får "skit" med mig hem.
kollar på en satinrex kull och där kommer ungarna kosta 1300:- åh de är jag villig att ge så 800:- låter billigt för mig när de flesta i skåne tar 900:- för en rexpälsad kanin.
men tänkte mig också runt 600kr för en sådan kaninunge.
Tänkte mig Piccolo & Vitippa kanske?
för där kan jag få Japaner :) och Piccolos avkommor pussas massor vilket jag också vill få fram :)
liksom hur härligt är de inte när man kelar och kaninerna pussar tillbaka.
Jag skulle inte ge mer än max 800 kr, det är verkligen max.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Tja, hittills har jag aldrig fått kullar där det varit utställningsbara respektive icke utställningsbara i samma kullar.
Men jag skulle i sådana fall sälja de icke utställningsbara lite billigare, oavsett om det är pga felaktig färg eller pga felaktig typ.
Däremot gör jag inte skillnad i priser på honor och hane.
#2 Jo det är helt underbart när kaniner pussas, jag bara älskar de kaninerna som är som små hundar :D Jag tror säkert att piccolo och bella hade kunnat få riktigt fina ungar tillsammans och framför allt pussiga :D haha
#3 Sant, samma sak här :) Max 800 kr ger jag för en riktigt fin kanin :)
#3 okej, men för mig så kan jag lätt ge 2000kr för en bra kanin till min Avel. Pengarna är ju inte det viktigaste och vill man ha en kanin som lever länge så är jag villig att ge mer pengar. Dessutom så kostar ju veterinärkostnaderna det dubbla.
så enligt mig har man inte råd med 800:- för en kanin så har man inte råd att ha en kanin heller ^^
njeah icke utställningsbara är super lätta att sälja här, fixk jätte många mejl ang min wienerunge som tyvärr avled vid 1vecka.
de som ser utställningsbara ut är faktiskt svårare att sälja här hos mig :)
Jag har samma priser oavsett kön.
Där emot sänker jag priset om kaninen har dåliga öron (bra öron, kropp och huvud är viktiga prio för mig! Spelar ingen roll hur fin päls elr färg/teckning den har, om det inte är högst ovanligt, ex. en japantecknad med otrolig teckning kanske, dvs med bra "schackrutor".)
Vill jag ha en dvärgvädur, då vill jag såklart ha en med bra öron. Annars är det ingenting att ha i Avel enligt mig.
Jag fick fyra ungar i en teddydvv kull 2009. Varav en fick dåliga öron (dom stod upp) Han skänkte jag bort till en grannes födelsedagsbarn. Om jag hade sålt honom skulle han kostat 500 kr. Hans syskon kostade 750-800kr (billigare med wiener, eftersom det inte är godkänt!).
Med dåliga öron skulle jag sänka priset från 800 till ca 500-600 kr, beroende på pälstyp.
#2 1300 kr är på tok för mycket! Shit varför är dom värda så sjukt mycket mer? 900-1000 kr mer än en rasren utställnings kanin på 300-400kr, såklart inte lika "ovanlig kanske" men.
Det beror ju också på vad man själv satsar på, satsar man på stora wienertecken, blåögt m.m är kanske dom mer värda, medan dom är mindre värda hos en som satsar på wienerfritt.
Jag går mot strömmen och tycker inte att du ska sänka pga flaxiga öron eller icke utställningsbar. Avlar du fram trevliga och friska kaniner så tycker jag lätt att du kan ta runt tusenlappen. Jag kan tyvär av egen erfarenhet säga att sjuka kaniner kostar väldigt mycket mer i längden…
Det är satinrex som inte är godkänd och det finns inte många i sverige, jag vet egentligen inte varför dom kostar så mkt.
men dom är så otroligt vackra och den uppfödaren är riktigt duktig :)
men jag är inte sån som stannar upp vid priset utan jag letar tills jag hittar den kaninen som jag vill ha och kosta vad de kosta vill sålänge jag ser att de är något jag vill ha i min uppfödning :)
men då vet jag att ni sänker lite när de blir dåliga öron, vill helst få fram hängöron men tyvärr så är de sjukt svårt att hitta en snygg hane med hängöron och som gärna pussas xD
#6 man kan ju inte säga att om jag betalar 2000 så lever den längre, det går ju inte att förutspå. Tycker det är lite väl mycket pengar för att betala för kaninen. Jag vet att jag har råd om någon av mina kaniner blir sjuka, så det behövs inte ens diskuteras. Men om man skulle lägga så mycket på tex en wienertecknad som inte är utställningsvbar förstår jag inte riktigt. min kompis kanin fick hon och den är 12 år gammal nu. Varför ska en kanin kosta så mycket? Förstår inte riktigt faktiskt..
#8 "Jag kan tyvär av egen erfarenhet säga att sjuka kaniner kostar väldigt mycket mer i längden…" - Vad menar du? Vad har det med saken att göra? :P
Alltså nej varför avla dvärgvädur om det inte spelar någon roll om kaninen har dåliga eller bra öron? Klart en dvärgvädur ska ha bra öron, med stora knutar m.m. Aldrig att jag skulle köpa en dvärgvädur med flaxöron till Avel.
Varför välja just den "specifika kaninen" som har allt det där, utom bra öron? När det finns hundratals andra kaniner som också har allt det där, men med bra öron? :) Det är väl lite svårare att hitta en snygg rex/satin dvv hane, jag är inte så insatt (mer normalpälsat hos mig).
Nej jag märker de, men jag menar att om du köper en kanin i djuraffären så kan den ju bli sjuk osv och du vet inte någon bakgrund osv, de är som att köpa grisen i säcken…
visst sen finns dom uppfödare som tar höga priser och där dom inte är friska heller.
Om du nu har råd eller ej om de blir sjuka är ju din ensak men om någon säljer 800:- är för mkt för en kanin så tänker jag jaha det kostar minst 1000:- om din kanin blir sjuk hos vetten bara kremering kostade runt 2000:-
Du har ju lejonkaniner och de är inte så vanliga därför tar väl folk mer pengar för dvärgvädurs satinrex eftersom de är väldigt ovanligt.
inte vet jag varför folk tar så mkt, men jag betalar gärna de priset från en bra uppfödare.
#8 okej :)
#11 tyvärr är de ganska vanligt att dvvrex/satin/satinrexarna har dåliga öron. tro mig jag har letat som tusan efter en dvvrex med bra kropp, snyggt huvud och som pussas massor både i rexbärare och i rexpälsat.
men det är så svårt, hittade min söta Piccolo som har allt förutom bra öron då han har flaxöron.
hans kropp, teckning, temperament och allt är just DET jag söker och han slutar aldrig att pussas, alla hans avkommor pussas mer eller mindre och det är ju därför jag ville ha en hane som pussas, hans minus var bara öronen så det ser jag inget fel med…?
#12 Jag har köpt måånga olika kaniner i olika raser och pälstyper, både från uppfödare, "privatfamiljer" och djuraffärer. Ingen har varit sjuk eller skadad. Och dom har kostat allt från 0 till 800kr.
Spelar ingen roll vad för priser kaninerna har, det finns fortfarande lika stor risk att bli lurad eller få hem en sjuk kanin.
Men jag känner till fler oseriösa uppfödare som vill tjäna pengar och bara tar kull på kull flera gånger per år på samma hona. Och du kan ju bara gissa vad för raser dom har? Jo, såklart just de dyra och ovanliga. Förr teddy, nu dvv rex och satin med mycket wiener.
#3 Få jag tipsa om Tussilagons ubersnygga dvv rex? Hon finns i Sthlm men pendlar en del till Skåne. Brun/gul japantecknad hane med suuper hudvud!! Och öron för den delen. Aldrig sett snyggare rex dvv med sådant huvud (det är mer runt, de rexar jag sett har mer "spetsig nos").
#6 Bara för att man har råd att lägga 2000 kr på en kanin så betyder ju inte det att man vill göra det? och bara för att priset är högt betyder inte det att man köper sig fri från sjukdomar eller köper ett längre liv åt kaninen.
Gäller ju allt och inte bara kaniner, alla har sitt maxpris och det behöver inte bero på att man är fattig eller inte har råd med ev. veterinärer osv.
Jag har fått en av mina kaniner som bortskänkes och han är jättefin, konstigt ellerhur, eftersom han inte kostade 2000? oj.
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#16 om man avlar så vill man inte ha en kanin som ex bortskänkes.
ta nu och lägg ner, detta tillhör inte ämnet. jag bryr mig inte om du tycker att de är dyrt för en kanin på 800kr, du ska ändå inte köpa någon kanin från mig…
jag har köpt, jag har köpt är de mkt folk säger.
men om vi lägger ihop allt som allt så är de faktiskt kaniner från djuraffärerna som brukar sälja sjuka kaniner samma hos stora och oseriösa uppfödare.
jag har också köpt från privatfamiljer och 2 honor hade vi i hela 12 år.
de var aldrig sjuka men, man vet inget om bakgrunden så man kan ju inte avla på dom om man så vill.
du tycker så jag tycker si. 1000 eller 2000 kr för en kanin är egentligen inte så mkt, hundar kostar ju så mkt mer och besök hos vetten kan lätt komma upp till flera tusen kr. så fattar inte varför de är sånt tjoho om att kaninerna är så dyra, men spara pengar ist och köp en.
sommaren 2010 när jag köpte ihop mitt avelsmaterial så köpte jag kaniner för 800,900, 1500, 800, 900, 900 vilket blir 4900kr, varav de uppkom veterinärkostnad på ca 4000kr, då var de kremering eftersom en dog pga kolik och sedan vaccinationsprutor..
det är därför jag säger att tycker man 800kr är dyrt för en kanin så räknar jag med att 800kr är billig och vetten är dyr.
men kan vi åter gå till ämnet nu, ang priser!
#17 föråt om det blev OT, men blir lite upprörd när det låter som att om man inte vill lägga 2000 kr för en kanin så får man "dåliga" kaniner och är en dålig uppfödare osv.
Tycker du ska sänka priset på kaninen vid någon form av "fel".
www.Zoorinas.webb.se
#18 nej det var inte så jag menade :S
jag menade mer att kaniner från djuraffärerna har oftast mer sjukdommar eller problem än om man köper de från djuraffärerna.
jag tar inte 800-900 för att jag ska tjäna pengar utan jag vill inte gå ner för mkt i pris pga att flera uppfödare i närheten tar ungefär samma pris och sen har jag lagt till att man får saker med kaninen.
jag har själv trott och kollat upp uppfödare och blivit lurad o fått hem sjuka kaniner. åh sen har jag även fått hem en del riktigt bra kaniner.
--------------------------
jag ska fundera lite på de med hane, är så svårt vill ju få fram ungar med hängöron också :P men deras pälsar och kombinationen hade varit perfekt :O men ska fundera lite
#17 Hundar kostar såklart mer eftersom dom också kostar mer att föda upp? Mer (dyrare) foder, chipmärkning, vaccinationer, besiktningar och registreringar. Det kostar. Och därför gör även valpen det vid köp. :) Så det är ju inte så konstigt att hundar kostar mer än kaniner? Kaniner brukar inte vaccineras, registreras, chipas eller besiktas innan försäljning? Så vad är det som kostar att föda upp kaninungen mer än lite foder? (Pellets är inte så dyrt beroende på märke, och hö brukar vara billigt från bonde).
Men ja åter till ämnet så har jag redan sagt hur jag gör med priserna. Sänker vid "fel" så som öron eller päls.
#17 I så fall varför inte jämföra kaniner med hästar? Då skulle det kosta minst 15.000 för en kanin. Dvs. man kan inte jämföra djur sins i mellan. Håller med #20.
Förlåt nu ska jag inte ta upp detta ämne igen.
www.Zoorinas.webb.se
omg, att ni inte ger er…….
#22 Det var du som kom med en riktigt usel jämförelse :)
usel jämförelse? vem sade att man skulle jämföra dom?
de var inte jag de var du.
palla att du fortsätter att skriva sånt som inte tillhör min tråd.
ge dig nu..
Tycker absolut att kaniner kan få kosta ( de lever ju nära lika länge som hund/katt), men nu ligger ju priset för utställningsbara märkta kaniner på ca 3-400 kr..
Tycker nog 2000 kr ( som en uppfödare säljer sina i o f rätt ovanliga satinrex-ungar för, ej ställbara), är för mkt men eg borde priset för en unge vara ca 1000 tycker jag, det kanske skulle stoppa ev ogenomtänkta köp..
Tänker nog själv ta ca 300 för mina normalpälsade och rexpälsade ca 4-500, ev något mera för ev satinpälsade..
Efterfrågan är ju styrande med.. 
ja precis, visst 2000 är kanske lite väl men självklart kan jag ge de om den har en ovanlig färg jag vill ha eller teckning.
här är efterfrågan wienerteckningar och massor xD
jag tycker också det är bra att man har över 500kr för en kanin, de är så många som tycker oj vad söt köper och senare tröttnat osv.
alla gör ju inte de men de finns ju dom som tingar och senare inte hör av sig igen :S

Både Bella och Piccolo har väl flaxöron så du borde ju kunna sälja avkommorna som minirex? 
Jag tar 800:- för rexpälsade, 1000:- för Satin och 1500:- för Satinrex. Det är inte speciellt dyrt om man räknar på vad det skulle kosta att importera själv ifrån tyskland. Då hamnar man inte under 1000:-.
#24 Jag citerar dig från #17: "1000 eller 2000 kr för en kanin är egentligen inte så mkt, hundar kostar ju så mkt mer" - Är inte det en "jämförelse"? Det spelar ju ingen roll vad hundar kostar, vi pratar om kaniner :)
Hur kommer det sig att det finns så många dvv rex med flaxöron? Finns det ingen dvv rex/satin uppfödare som satsar på bra öron, precis som uppfödare med "normalpälsade" dvärgvädurarna?
Jag skulle ALDRIG betala mer än 400 för en icke utställningsbar kanin x) Och vad spelar de för roll om en satinrex har flygande öron eller ej? går inte ställa ut oavsett :P
Är kremering något som alla här skulle göra om kaninen dog? Jag skulle inte.
www.Zoorinas.webb.se

28# Naturligtvis beror det på att uppfödaren behåller de kaniner med bra öron själv och säljer de med flaxöron. Det är ju för att dom just SATSAR på öronen!
29# Alla vill inte hålla på med utställning. Personligen tycker jag utställningsfärgerna är ganska tråkiga och ointressanta.
#30 Nej begraver mina.
Men det har inte med denna tråden att göra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Nä men de är ändå sjukt att man betalar mer för en kanin som inte går att ställa ut ;)
Kankse satinrexdvärgväduren kan komma att bli godkänd på försök, men då gäller förstås att nga satsar på lite godkända färger oxå 
Ja men tyvärr så är det väldigt mycket wienerlängre bak i satinrexarna.
men absolut vill man få fram någon satinrex med en färg.
dock så håller jag med #31 utställningsfärgen är lite tråkig iallfall gämfört med wienerteckningen xD
Uppfödare som är medlem i SKAF, har uppfödarnummer samt ger stamtavlor på alla ungar. Och ungarna är märkta med ID, föräldrarna är utställda och stambokförda. Så då har man ju verkligen haft utgifter och lagt ner mycket tid på dem. Varför ska icke utställningsbara kaniner utan stamtavla kosta så mycket? De uppfödarna har ju inga utgifter, förutom att köpa in föräldrarna.
ph77
#36 så vi som föder upp wiener sätter aldrig stamtavlor på våra?
jag sätter stamtavlor på vit blåögd.
jag lägger ner mycket tid på mina kaniner/kaninungar, kelar med dom varje dag och så mkt som möjligt.
jag är medlem i skaf, har uppfödarnr åker och hämtar hö, halm & spån & 25kg pellets. jag kännar inte ett öre på kaninerna även om de kostar 800kr..
desstuom så var det fortfarande inte det tråden handlade om utan om jag ska sänka priset på dvvrex med dåliga öron!

33# Det är inte alls sjukt att vissa tycker om wienertecknat/blåögt mer än tråkiga enkelfärgade brunögda kaniner.
36# WHAT?? Självklart kostar det pengar att föda upp kaniner utan stamtavla med! Kaninerna måste även dom ha mat och vaccinationer! Många uppfödare lägger ner mycket tid på sina härstamningsbevis och gör dem fina i färg och med foton! Det kostar ungefär lika mycket som ett papper ufrån ett stamtavlehäfte! En märkningsring kostar 15:- ! Det är ingen jättekostnad det heller! Medlemskap i SKAF har de flesta uppfödare även om de inte föder upp utställningsdjur.
Icke utställningsbara färger tycker jag är mycket finare och de som vill ha en sällskapskanin väljer ofta en "gulligare" och lite annorlunda kanin som sticker ut från mängden! Där ligger utställningskaninen i lä.. så kommer det alltid vara!
#32 vet, undrade bara:)
www.Zoorinas.webb.se
#38 Har aldrig sagt att de inte kostar att föda upp kaninen ;) Men de känns som att många marknadsför sig på att de är wienerteckning och satinrexar (säger inte att någon här gör de och syftar inte på någon speciell person) och får då folk som inte fattar bätttre tro att de köper en jätte fin kanin…
Jag ser ingen anledning att sänka priset om de har felaktig öronställning, de är väl lika mkt kanin för de? En sak om de gick att ställa ut för då vill man ju inte ha flygplans öron…

40#
"och får då folk som inte fattar bätttre tro att de köper en jätte fin kanin…"
Varför skulle inte Satinrexen vara en jättefin kanin? Tycker man att den är jättefin så köper man den, tycker man det inte så låter man bli. Inget konstigt med det! De flesta som föder upp kaniner brukar marknadsföra sig själva med att de har jättefina kaniner. Satinrex-uppfödare är inte annorlunda. Jag förstår inte riktigt vad du tycker är problemet?
#41 jag tror att vi som föder upp wiener får en extra massa skit nu bara för att vi tar samma priser som de utställningsbara uppfödarna gör.
men varför ska vi inte få ta samma priser liksom?
dom drar ju i kaninerna som är wienertecknade och inte utställningsbara dom står man kvar med oavsett att man säger att den kan säljas med stamtavla osv.
folk hör ju av sig för att köpa en blåögd kanin med massor utav teckningar. själv är jag föräldskad i wiener oavsett om jag avlar eller ej så kommer wienerteckningen alltid att vara snyggast! :)
men jag tycker att vi har rätt i att sätta höga priser om vi vill, det känns som att fler oseriösa håller sig borta då. samt att man verkligen har pengar att köpa en kanin som man kan ha i flera år.
#42 klart man får ta samma priser, men skulle jag sätta en kanin till salu för över 500 skulle jag inte få den såld ;) De är mest de jag menar, att de är sjukt att en kelkanin ska kosta mer än vad en utställningsbar gör.
#43 nej de e kanske sant, men om du har en som är mycket wienertecknad så hade du nog kunnat ta 700kr för folk verkligen drar i dom. men sen är ju lejonkaniner långhåriga och folk vill oftast (mina köpare) ha kortpälsade kaniner.
ärligt talat så vet jag inte varför man har mer priser på dvvrexen men de flesta nära mig har de så då tar man ju runt om de priset.
# 43 - Tycker inte att det ska spela någon roll om de är kel eller utställningsbara kaniner.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Jag tar 400 för alla mina. Oavsett hur de ser ut, och om de har härstamningsbevis eller stamtavla.
Precis som #43 säger så skulle jag inte få något sålt om jag tog mer… Och då får jag ändå en del wienertecknat och andra "lättsålda" färger.
Betalar inte mer än 300 kr för en kanin eftersom jag bara använder dom till kel och föder inte upp bara har dom för nöjes skull liksom som intresse :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#47 300 är inte mycket, med tanke på alla kostnader en uppfödare har…
Inköp av avelsdjur, kraftfoder, spån, hö, alla tillbehör, burar… Samt för de som skriver (godkända) stamtavlor så tillkommer kostnader för utställning, stambokföring, uppfödarnummer, märkning, stamtavlor…
Man blir INTE rik på att föda upp kaniner…
Ska man dessutom räkna all tid som läggs ner på att marknadsföra sig, skriva annonser, svara på mail osv… Då inser man att man nog är ganska knäpp som håller på. 
#48 det är därför jag inte förstår varför det blir ett sånt himla liv om att våra kaniner kostar 800kr och vissa uppfödare har ända upp till 2000kr.
Man tjärnar ju ändå ingenting, iallfall inte jag.
jag köper in stamtavlor,ringar osv ifall de kommer någon vit blåögd eller någon annan färg.
man kelar ju med kaninungarna jätte mkt, annonserar inne på mejlen varje minut mejlar osv. ;)
#48 spelar ingen roll om man tjänar något, det är ju roligt att föda upp :)
www.Zoorinas.webb.se
#49 Det folk reagerar på är inte att kaninerna är dyra. Utan att de är så mycket dyrare än kaniner med stamtavla.
Jag vet att satinrexarna ofta är importer, och således dyrare.
Jag har flera importer i min Avel med, men tar bara 400 för ungarna ändå. Och jag vet inte hur många gånger folk försöker pruta på det…
#50 Jag menade inte så, jag gör absolut inte detta för att tjäna pengar. MEN, folk som inte är insatta tycks tro att jag gör en fet förtjänst. Men de kan inte ha mer fel…
Jag som föder upp Dvärgvädur rex för utställning tycker absolut att man ska sänka priset om det är "fel" på kaninen, till exempel fel öronställning, fult smalt huvud osv, sådant som är orastypiskt för kaninen… Om jag säljer eller köper en Därgvädur rex så betalar jag inte bara för rasen utan också för själva kaninen, och då vill jag inte betala eller sälja till fullt pris om den inte är rastypisk. Har de ståöron så ser det inte ut som en Dvärgvädur rex och då motiverar det en prissänkning tycker jag. Speciellt med tanke på att detta troligen nedärvs starkt till dess avkommor och egentligen ska såna kaniner inte avlas på utan endast säljas till kel. De tillför inte rasen något mer än att den då fortsätter att vara orastypisk.
Men hursomhelst så är det ju så att det är köparen som bestämmer priset. Om man får sin kanin såld för 800 kr så är den ju värd det för köparen.
Ljustadalens kaningård
Håller inte med dig om att de enbart ska säljas till kel pga att den ej är rastypik vid just ngn punkt. Då hade Quia aldrig fått användas i kel då hon har ett litet längre huvud, men piccolo har det perfekta, Quias öron är dom perfekta men inte piccolos.
så håller inte riktigt med dig där, för då hade jag inte fått mina 3 snygga kaninungar som håller på att lägga sina öron.
fast de är väl bra att folk tycker lite olika
men visst kan man pruta ner priset lite.
men får se hur jag gör, jag vill ju helst inte avla på flax+flax xD
man vill ju få fram snygga hängöron men med bra huvud o kropp på sina avkommor.
#52 även om en kanin inte är rastypisk och "fin" så kan de ge fina avkommor som #53 säger.
www.Zoorinas.webb.se
#53 Fast om man inte avlar för att få rastypisk Dvärgvädur, så kanske man ska kalla sina kaniner något annat?
En Dvv med ståöron är inget annat än en blandras i mina ögon.
#55 lägg nu ner och kalla de för blandraser osv.
sluta skriv i tråden om du ska hacka.
-------------
snart ber jag dom låsa tråden om ni inte håller er till ämnet…
#55 Det är en dvärgvädur även om den har det om alla i släkten är dvärgvädur
Men nu tycker jag med att alla ska återgå till trådens ämne!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#38 Tycker precis likadant att det är mycket roligare med en liten annorlunda, gärna "feltecknad" kanin, som inte ser ut som alla andra. FÖder bara upp till kel och har mycket wienertecknat, för det tycker jag är jättefint och lite roligt då teckningen kan se ut precis hur som helst.
#53 och #54 Jag står fast vid min ståndpunkt att kaniner som inte är speciellt rastypiska inte tillför rasen något, så länge de inte har något exeptionellt som tex väldigt bra päls eller dylikt som man vill avla vidare på… Har den inte det så motiverar det ett lägre pris, tycker jag.. Jag har en svart "ful" hona hemma som har superbra päls och henne använder jag ändå i Avel (hon har dock hängöron och hennes ungar har fått bra öron). Dilemmat med Dvärgvädur rex är att det knappt finns några alls i Sverge som är rastypiska då de inte avlas för att vara det, speciellt i wieneravel där det ofta är viktigare att få fram rexpälsade än att de får bra öron, kropp och päls. Nu är ju kanske det inte lika viktigt i wieneraveln att de är rastypiska då de inte går att ställa ut, och vissa vill att de ska se ut som "får" i ansiktet, och alla har ju olika idealbilder över hur en kanin ska se ut. (Sen kan man ju alltid diskutera huruvida man kan kalla sig för uppfödare av en viss ras/pälslag om man följer helt andra ideal än de enligt standarden. Då kanske man avlar på en egen variant av rasen??).
Så om jag håller mig till ämnet så tycker jag ändå att man ska sänka priset om kaninen inte är rastypisk, men alla gör ju som man vill och tycker :)
Ljustadalens kaningård
Jag skulle aldrig betala 900 för en kanin med flaxiga öron och en teckning/färg som inte är godkänd. Aldrig någonsin. Speciellt inte om den inte är rastypisk.
Eller ja.. jag skulle nog aldrig betala 900 för någon kanin tycker det är lite stört att ta så mycket för en kanin överhuvudtaget, speciellt om den är dålig i kropp.
Tycker absolut att du ska sänka priserna.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#59 Håller med :)

Jag tar 400-450 för mina dvärgvädurar och lejonhuvad dvärgvädur, säljer dom till kelkaniner med härstamningsbevis.
Jag har köpt en kanin för hundra kr.
Och 2 st har jag fått gratis :)
Dom kaninerna är Helt super!
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jag måste helt och hållet hålla med dig om blandrasgrejen!
Jag tycker du ska tagga ner litegrann.
Det här är ett diskutionsforum, trådar kan spåra lite ibland ut till andra små diskutioner. Din tråd här håller sig väldigt mycket till ämnet. Och klart att diskutioner kan bli lite hetsiga och så men det är så på forum. Sen måste man tänka på att alla har olika åsikter och klarar man inte att hantera det så ja..
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Tagga ner själv du, du pratar om att om man inte tåler att andra har olika åsikter varför hacka?
jag får säga vad jag vill, du säger ju själv att det kan spåra ut?
varför säga så då`?
det handlar inte alls om det jag skrev om i inlägg #0.
jag skrev vad hade NI GJORT OM ERA FICK DÅLIGA ÖRON OSV, hade ni sänkt priset eller hur hade ni gjort?
inte att ni tycker att priserna är för dyra.
Jag föreslår att återgår till det tråden var tänkt för, nämligen vad man sänker priserna för.
Jag tror det blir mer givande så och att vi istället för diskussionen om huruvida man bör använda icke rastypiska dvärgvädurar med flaxöron, i en annan tråd. 

#6 Fast det behöver ju inte handla om hur mycket pengar man har. Jag t.ex. har råd att köpa en kanin för 800 men skulle troligtvis inte göra det ändå då det finns lika friska, söta kaniner till billigare pris. Sen beror det ju givetvis på om man avlar eller ej. Är syftet att avkomman senare ska användas i Avel skulle jag kunna betala några hundralappar mer. Men inget av detta handlar ju om att jag inte har råd.
Mvh Ellenfyrkant
#67 Helt sant! :)
undrar varför inte man kan vara nöjd med att sälja en kanin för max 500 .. att lägga orsaken på att man har lagt ut dyra vaccinations kostnader osv tycker jag är ren bullshit. Vill man föda upp kaniner så får man ta dom kostnaderna. utan att lägga vidare dom kostnaderna på köparen för att du själv har fått betala mycket för dina kaniner tycker jag inte är lämpligt.
angående de höga priserna säger inte att kaninen är av bättre kvalitet. utan tvärt om av ren fakta . Har själv en rex dvärgvädur och hon kosta bara inte 900a att köpa utan veterinär kostnader på 2000 till på grund av att hon fick en jättereaktion av vaccinationen…. hon blev jättedålig och åt inget och hon hade kaninpest symptom ordentligt ex. svulna rinande röda ögon,svullen kropp,bölder som spricker och hög feber…detta var riktigt hemsk men hon har blivit återställd nästan helt :) … man kan ju alltid undra hur bra imunförsvar en 900a kronors kanin har ?…jo den sämsta då min zoo kanin på 9 år har aldrig varit sjuk och är pigg som en nöt kärna. Att våra ögon vaderar priset så högt på hur en kanin ser ut på utsidan är inte rätt tycker jag.Även den dyraste kanin kan få lida mest, som hos mig.tänk denna stackars kanin som hon har mått på insidan och har haft säker ont ..då tänker jag att självklart lägger jag 2000 på vård. det är mer rätta pengar tycker jag. Skönhet kommer inifrån ;)
Finns säker folk som köper dyra kaniner men när det kommer till dyr veterinär vård tar det oftast stopp.
Har verkligen lärt mig en läxa att jag själv kommer nog aldrig betala så mycket igen för en kanin.
max 500

#69 Fast kan det bli mer uppenbart att priset stiger i takt med utgifterna? En registrerad öronmärkt, avccinerad kanin kostar troligtvis i de flesta fall mer än en som är född och säljs vid 8 veckor "bara sådär". Vill man ha en vaccinerad, registrerad kanin får man väl vara beredd att betala för det också. De vaccineras av en anledning och det kostar!
Men jag håller till viss del med dig, det gör inte en kanins "värde" till många hundralappar högre. Men ofta habdar det nog om speciella teckningar, hårlag etc som bidrar till att kaninen stiger i pris.
Det är ju inte alls konstigt att ovanligare varianter säljs dyrare även om jag till viss del kan hålla med dig och säga att priserna verkar hutlösa ibland. ¨Håller också med om att insidan räknas otroligt mycket i avelsarbetet för genetiska defekter, sjukdomar, dåligt immunförsvar etc ärvs ned lika mycket som utseendet. Men jag hoppas innerligt att de som föde upp djur av alla slag tänker på detta (även om det tyvärr inte alltid är så).
Mvh Ellenfyrkant