Jag tycker absolut inte det är oseriöst! Jag är förälskad i teckningen! Jag tycker att denna färg ska bli registrerad, jag vet att den aldrig ser lika dan ut och det är därför man inte kan registrera den. Men tycker själv att man absolut kan ha en seriös uppfödning med wienertecknade kaniner!
Jag tycker inte seriositeten handlar om vilka färger/teckningar/raser man föder upp, utan mer överlag.
Har personen bra kunskaper om kaniner som denne kan "överföra" till köparna, bra hand med djuren, är öppen om det skulle komma sjukdomar/defekter osv, så ser inte jag denne som oseriös bara för att hen håller på med wienertecknat.
Seriös Avel är inte parallellt med utställningsavel. 
Det finns fler mål än så.
En oseriös uppfödare är för mig någon som inte har särskilt mycket kunskap (inte ens grundläggande), mörkar om det kommer defekter och liknande.
Detta oavsett inriktning på sin Avel.
Detta är min åsikt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 jag håller med till 100%, bra skrivet!
Det beror på vem du frågar. Det verkar tyvärr vara en utbredd uppfattning både här och på Kaninnet. Själv håller jag helt med #2 ovan!
Jag skulle också vilja lägga till att en seriös uppfödare är medveten om att det alltid finns mer att lära och fortsätter att söka kunskap.
#4: Håller med, man är aldrig fullärd! 
Håller med #2!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det finns jätte många seriösa uppfödare av wienertecknade djur och erfarna uppfödare med. Däremot tycker jag att det är oseriöst av de uppfödare som märker godkända djur efter wienertecknade linjer. (Ok om det är en vit blåögd)
Visst kan man få påhopp att man är oseriös pga att man föder upp wienertecknat o att man bara vill känna pengar m.m.
#2 det var bra skrivet :)
det är bara att strunta i vad andra tycker och köra på det rätta spåret som man gör :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#7: Jag förstår hur du tänker, men håller inte med till fullo.
Är det så att det handlar om wienertecknade i linjen är det ju ändå 25% som är fria från anlaget.
Problemet blir om de wienertecknade "förfäderna" inte syns i stamtavlan och man således inte vet om anlaget.
Det är lite "tveeggat svärd" det där.
Å ena sidan kan kaninen vara fri från anlaget, å andra sidan kan den vara bärare och då föra det vidare.
#9 Jo jag är helt medveten om den procentuella delen men den vet du ju aldrig om. Jag har fått en med vit nos där de inte syns wiener låååångt bak i stammen, och de är de jävligaste som finns. Därför är jag helt mot att man säljer "rena" djur med wienertecknade i stamtavlan för Avel och utställning. De är verkligen att sabba för någon annan. Vill man avla på de själv så visst :) då är de ens egna problem
Men kikar man efter nytt blod med rena linjer ( wienfri i största möjl mån), kan man ju vända sej till de "striktaste" wienerfria uppfödarna, finns ju de som aldrig har/får wienteckn typ Källsjös och Kolartorpet
Det är väl kul o bra att mångfald finns
Varf måste det vara så strikt..?
Har själv planerat ha både kel o utställningkullar framöver, wien och wienerfria linjer. Tycker det är kul helt enkelt. Viktigt dock att det syns i ev stamtavla o att ev wien- inslag i ev linjer kommer fram till köpare med aveltankar..
ja syns de inte i stamtavlan så kan man ju skicka med ett papper eller något om att det kan finnas wieneranlag.
men samtidigt så kan det inte vara så irriterande att få någon kaninunge som inte är utställningsbar?
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
tycker inte att man är oseriös
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Första intrycket är väl kanske att det är "oseriös" men första intrycket är inget att lita på då det oftast inte stämmer alls. Många som föder upp kaniner kanske inte ens renrasigt (som jag gjorde förut hehe;)) kan ju vara seriösa och duktiga även fast de inte har någon rasinrikting eller som i ditt fall "godkänd" färg. Jag har alltid varit seriös ändå och det har förvånat många av köparna. Några tappade helt hakan bara jag kom med H-bevis och foderpåse ;o
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Håller med #2.
Jag tror en del drar alla wieneruppfödare över en kam. P.g.a det finns sjukt många uppfödare som blandar in tjosanhejsan färger och hittar på egna färger eftersom man inte kan tyda dom, p.g.a okunskap eller ovana bland nya pälstyper, ex. teddy (färgen ser ju annorlunda ut på dom). Färger som inte en "existerar" kan dyka upp i stammen liksom. Och dessa kombineras ofta med wiener. + många kaniner är importer därmed blandas det in "konstiga" färger med utländska namn i stammen. Ex. creme kan vara typ viltgul eller isabella och allt möjligt (vad jag sett).
De som är oseriösa enligt mig, oavsett färg, teckning eller ras är
dom med okunskap, inte tar ansvar eller vill kundens bästa, som tar kullar på kullar på samma hona som aldrig får vila, vill tjäna pengar och som tror att dom alltid har rätt. Om man ex. snällt talar om att något är fel (ex. dom avlar på kanin med anlag för bettfel, eller skrivit in konstiga/okända/fel färger) och så får man antingen inget svar tillbaka eller så får man ett spydigt, argt svar tillbaka att man är idiot som inte ska lägga sig i eller att dom vet bäst och jag har fel. m.m. Riktigt oseriöst och inte moget, istället kan man ju diskutera och rätta sig.