Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 862 ggr
FridaBe
0

Bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska skaffa/bygga ny bur till mina kaniner (2st). Något tips? om hur den ska byggas och hur stor den ska vara? Glad

För tillfället bor de i en bur på tre våningar där varja våning är ca en halv kvadrat meter skulle jag tro. + En Hage på kanske 2 kvadrat meter. Och jag tycker att självaste buren är lite liten? Och att det är bättre med större och färre plan?

/Frida ;))

Alvi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här har inget om buren att göra.. Men när jag läste att du har två kaniner måste jag fråga om de är systrar, eller hona och kastrerad hane? Jag ska nämnligen själv skaffa två kaniner till sommaren och undrar vad som går bäst ihop. :)

/ A

ppyysseenn
0

#1 kastrerad hane och hona går bra ihop, och två systrar har jag hört! :)  Men då jag har mina kaniner i varsit fack så är jag inte så bra på sånt här! :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta gällande att kastrerad hane och hona, eller två honor ska gå bra ihop är egentligen vad man rekommenderar. Man kan aldrig lita på att kaninerna man har ska fungera tillsammans. Man måste alltid ha en B-plan när man sätter ihop kaniner, eftersom det kan gå riktigt illa, och man måste ha plats för en bur till.

Jag har 2 syskon, en kastrerad hane och en hona, som bor tillsammans. Funkar utmärkt förutom lite småbråk några få gånger. Hade det inte fungerat emellan dem 2, så hade jag haft dem i olika burar.

#1 Jag antar att du köper kaninerna ifrån en uppfödare?
Och då tycker jag först om främst att du ska prata med uppfödaren hur du har tänkt dig, och sedan fråga om hon kanske har ett par som redan går ihop.
Eller att du väljer en unge, och sedan har en på lån för att se om dem går ihop, om inte så kan man lämna tillbaka den.

- - - -
Till TS, så skulle jag rekommendera att göra en så stor bur som möjligt. Mina 2 kaniner har en bur på ca 170x70x70, och det tycker jag är lite litet. Men eftersom mina kaniner får vara ute hela dagarna i en Hage, så räcker det alldeles utmärkt.
Googla på kaninbur ritningar, så hittar du säkert ett par ritningar eller bilder som du kan få inspiration ifrån.
Lycka till.