Hönssjukdomar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som vet om det finns några sjukdomar som kommer från höns som kan smitta på kaniner?
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Jag tror inte det.
Kolla på "Sjukdomar"
What doesn't kill you makes you stronger.
okej, hittar inget där :/
Det är så att mina kaniner rastas varnnan dag i en stor rasthage utomhus där det brukar gå höns på sommaren, så jag tänkte att det kanske finns några sjukdomar i t ex fjädrarna som finns kvar?
Jag vet bara att man inte bör hålla kaniner och fåglar tillsammans eftersom det kommer en massa skadligt damm som sätter sig i kaninernas lungor.
Men går kaninerna där på vintern och hönsen på sommaren så ska det nog inte vara någon fara.
Akta er för hönskvalster.. när de inte hittar någon fågel kan de hoppa på något annat varmblodigt djur tillfälligt ( inkl. människan!) Vi har tyvärr drabbats och är inte fria ännu efter 3 veckor med ständig klåda efter betten.
Kaniner kan smittas av coccidios (parasiter) från höns, och tvärtom. Hönsen får dessa parasiter eftersom de finns i jord, och höns pickar ju gärna i marken. Parasiterna sprids sedan med avföringen och kan smitta andra djur. Coccidios är "duktiga" överlevare och kan finnas på en plats i 1-2 år och minusgrader är inga problem. Jag skulle inte använda samma rasthage till höns och kanin då båda arterna har lätt för att smittas
Som #5 säger, så är det enbart coccidios de kan få, men om man har lösgående höns är det ingen större risk att dem smittar kaninerna, enbart vid användning av samma rasthage som det kan smitta =) Men ingenting annat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag säger samma som #4.
Man får passa sig för de där jäkla hönskvalstrena!
Blir man väl drabbad är det inte roligt.
Jag har sluppit få det på kaninerna, men har varit med om att få det på guldhamster för 5 år sedan.
Jäsingens vad de jäklarna kan bitas!
#7 Ja det kan dem:P Har haft sån på mig ajaj
Som tur är så har inte våran lille dvärgvädur på 9 veckor drabbats (vad jag kan se), men har bor i uteförrådet och inte inne där hamstrarna och vi andra finns som tyvärr drabbats!
Såg ett band av kvalster som lämnat hamstrarnas burar och sprayade på kvalstren med Ros1 som man har till skadedjur på blommor, och se de verkar försvunnit!!!
Nu kommer snart Anticimex och skall spruta i lägenheten så då får vi och hamstrarna vara någon annanstans under ett par-tre timmar till giftet torkat. Sedan var det då sjutton om vi inte blir fria från inkräktarna för gott!
okej, jag ska inte ha dom där mer :S
Men vi har alltid haft höns men inte drabbats av kvalster?
#11 Samma här, aldrig fått kvalster på mina kaniner. Min faster hade höns innan, lösgående, och så hade hennes "plastbarn" sina kaniner med sig dit på sommaren (dem bor långt iväg annars), och dem fick ingenting heller.
Tja, har man tur så slipper man det.
Men jag skulle förebygga att de får det så mycket jag kan, för jag vet vilket helsike det är när man väl får in "skiten".
okej, då får kaninerna skippa gamla sommar-hönsburen :)
Tack för hjälpen! ^^
Jag flyttade ut kaninerna i dag (till deras utebur som dom har på sommaren/våren) och dom sitter mest och kliar sig hela tiden, vad kan det vara? :/